به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، ولی الله سیف با انتشار مطلبی در فضای مجازی تأکید کرد: تولید کالا و خدمات و تأمین مالی فعالیتهای تولیدی دو روی یک سکه هستند؛ زیرا برای تولید کالای داخلی باید بازارهای مالی خدمات مناسبی را به فعالیتهای مولد ارائه دهند.وی افزود: در شرایط کنونی، حدود 90 درصد […]
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، ولی الله سیف با انتشار مطلبی در فضای مجازی تأکید کرد: تولید کالا و خدمات و تأمین مالی فعالیتهای تولیدی دو روی یک سکه هستند؛ زیرا برای تولید کالای داخلی باید بازارهای مالی خدمات مناسبی را به فعالیتهای مولد ارائه دهند.
وی افزود: در شرایط کنونی، حدود 90 درصد تأمین مالی فعالیتهای اقتصادی توسط بازار پول صورت میگیرد، این در حالی است که بازار پول با مشکل تنگنای اعتباری مواجه بوده و توان اعتباردهی آن کاهش یافته است. بر همین اساس، ارتقای نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاههای بزرگ و اجرای مجدّانه برنامه اصلاح نظام بانکی جهت حمایت از چرخه فعالیت های اقتصاد کشور و تولید کالای ایرانی، امری حیاتی است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری گفت: نامگذاری امسال تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» بیانگر استمرار اولویت و دغدغه ایشان در حوزه اقتصاد کشور بوده است و بر همین اساس، عنوان امسال را به موضوع حمایت از کالای ایرانی اختصاص دادهاند.
وی افزود: تحقق این مهم مستلزم آن است که این موضوع از منظر مصرفکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و نیز حاکمیت مورد مداقه و تبیین قرار گیرد.
سیف با بیان اینکه از بُعد مصرفکننده، خرید کالای ایرانی یک انتخاب و فرهنگ رفتار مصرفی است گفت: نگرش ملی مبنی بر ارزشمند بودن هزینهکرد در داخل کشور، دارای آثار مثبتی بر اقتصاد کشور است؛ زیرا حمایت از کالای ساخت داخل، اشتغال ایرانیان و به ویژه جوانان، ایجاد بستری پایدار برای سرمایهگذاری و رشد اقتصادی و بهبود توزیع درآمد را به دنبال دارد و تحقق این شعار ملی، زمینه مناسبی را برای مهار چالشها و بهبود شرایط کنونی اقتصاد کشور فراهم میسازد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: کالای ایرانی، مفهومی عام بوده و دربرگیرنده کالاها و خدمات ایرانی است و امسال برای تحقق این امر مهم، هموطنان عزیز باید توجه و اقبال بیشتری به خرید کالاهای ایرانی و بهرهگیری از خدمات داخلی (به ویژه در صنعت گردشگری) از خود نشان دهند.
وی با بیان اینکه در کنار ارزش تلقی شدن خرید کالای داخلی به عنوان فرهنگ مصرفی، باید انتخاب کالا و خدمات ایرانی به لحاظ اقتصادی نیز انتخابی مناسب و به صرفه باشد گفت: در غیر این صورت این رفتار مصرفی، مقطعی و دارای اثرات کوتاه مدت بوده و نهادینه نخواهد شد، بنابراین در تکمیل این فرهنگ ارزشمند مصرفی، لازم است تولیدکنندگان کالاها و خدمات نیز در جهت حمایت از تولیدات داخلی پیشقدم شوند.
رئیس کل بانک مرکزی تکریم مشتریان و ارایه خدمات پس از فروش مطلوب به آنها در کنار ارتقای کیفیت ساخت و بهرهگیری از فنآوریهای روز دنیا و ارائه محصول با قیمتی رقابتی و منصفانه را 4 رویکردی دانست که باید از سوی توسط تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.
وی تأکید کرد: تولیدکننده باید تولید و عرضه داخلی کالای خود را مشابه با تولیدات خود برای عرضه در بازارهای صادراتی و در رقابت با سایر تولیدکنندگان کالا، ارائه دهد و در این راستا، هزینههایی همچون هزینههای سربار، بهرهوری پایین و سوء مدیریت را بر مصرفکننده داخلی تحمیل نکند.
سیف نشان سازی(برند) را از دیگر الزمات بسیار مهم برای حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: تولید کنندگان باید در تعامل سازنده، شفاف و پایدار میان مصرفکننده و تولیدکننده، مقوله نشان سازی تجاری از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ به طوریکه مصرفکننده داخلی به راحتی و با اتکا به نشان های تجاری ملی خوشنام، کالاها و خدمات مورد نیاز خود را تأمین و تولید کننده نیز برای تقویت و گسترش نشان تجاری خود تلاش مضاعف کند. بدین ترتیب، مصرفکننده احساس خواهد کرد که توجه و التزامش به فرهنگ خرید کالای داخلی از سوی تولیدکنندگان داخلی نیز مورد احترام و تکریم واقع میشود.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نقش و وظایف حاکمیت در حمایت از کالای داخلی گفت: لازم است دولت و سایر قوا و نهادهای اجرایی با بهبود و تسهیل فضای کسب و کار، ضمن کاهش هزینههای مبادله، به سرمایهگذاری و تولید در اقتصاد کشور کمک کنند.
وی تأکید کرد: دولت باید به نحوی متغیرهای کلیدی اقتصاد همچون، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ سود و دستمزدها را مدیریت کند که هم قدرت خرید ملی مصرفکننده حفظ شود و هم قدرت رقابتپذیری برای تولیدکننده تقویت شود و در این چارچوب، انتظار میرود مبارزه جدی با قاچاق کالا، ثبات در سیاستگذاری اقتصادی، هماهنگی میان سیاستهای پولی، ارزی، مالی و تجاری و رفع تنگناهای تولیدی و در نهایت بهبود فضای کسب و کار، سرلوحه اقدامات دولت و سایر قوا قرار گیرد.
وی افزود: در شرایط کنونی، حدود 90 درصد تأمین مالی فعالیتهای اقتصادی توسط بازار پول صورت میگیرد، این در حالی است که بازار پول با مشکل تنگنای اعتباری مواجه بوده و توان اعتباردهی آن کاهش یافته است. بر همین اساس، ارتقای نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاههای بزرگ و اجرای مجدّانه برنامه اصلاح نظام بانکی جهت حمایت از چرخه فعالیت های اقتصاد کشور و تولید کالای ایرانی، امری حیاتی است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری گفت: نامگذاری امسال تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» بیانگر استمرار اولویت و دغدغه ایشان در حوزه اقتصاد کشور بوده است و بر همین اساس، عنوان امسال را به موضوع حمایت از کالای ایرانی اختصاص دادهاند.
وی افزود: تحقق این مهم مستلزم آن است که این موضوع از منظر مصرفکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و نیز حاکمیت مورد مداقه و تبیین قرار گیرد.
سیف با بیان اینکه از بُعد مصرفکننده، خرید کالای ایرانی یک انتخاب و فرهنگ رفتار مصرفی است گفت: نگرش ملی مبنی بر ارزشمند بودن هزینهکرد در داخل کشور، دارای آثار مثبتی بر اقتصاد کشور است؛ زیرا حمایت از کالای ساخت داخل، اشتغال ایرانیان و به ویژه جوانان، ایجاد بستری پایدار برای سرمایهگذاری و رشد اقتصادی و بهبود توزیع درآمد را به دنبال دارد و تحقق این شعار ملی، زمینه مناسبی را برای مهار چالشها و بهبود شرایط کنونی اقتصاد کشور فراهم میسازد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: کالای ایرانی، مفهومی عام بوده و دربرگیرنده کالاها و خدمات ایرانی است و امسال برای تحقق این امر مهم، هموطنان عزیز باید توجه و اقبال بیشتری به خرید کالاهای ایرانی و بهرهگیری از خدمات داخلی (به ویژه در صنعت گردشگری) از خود نشان دهند.
وی با بیان اینکه در کنار ارزش تلقی شدن خرید کالای داخلی به عنوان فرهنگ مصرفی، باید انتخاب کالا و خدمات ایرانی به لحاظ اقتصادی نیز انتخابی مناسب و به صرفه باشد گفت: در غیر این صورت این رفتار مصرفی، مقطعی و دارای اثرات کوتاه مدت بوده و نهادینه نخواهد شد، بنابراین در تکمیل این فرهنگ ارزشمند مصرفی، لازم است تولیدکنندگان کالاها و خدمات نیز در جهت حمایت از تولیدات داخلی پیشقدم شوند.
رئیس کل بانک مرکزی تکریم مشتریان و ارایه خدمات پس از فروش مطلوب به آنها در کنار ارتقای کیفیت ساخت و بهرهگیری از فنآوریهای روز دنیا و ارائه محصول با قیمتی رقابتی و منصفانه را 4 رویکردی دانست که باید از سوی توسط تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.
وی تأکید کرد: تولیدکننده باید تولید و عرضه داخلی کالای خود را مشابه با تولیدات خود برای عرضه در بازارهای صادراتی و در رقابت با سایر تولیدکنندگان کالا، ارائه دهد و در این راستا، هزینههایی همچون هزینههای سربار، بهرهوری پایین و سوء مدیریت را بر مصرفکننده داخلی تحمیل نکند.
سیف نشان سازی(برند) را از دیگر الزمات بسیار مهم برای حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: تولید کنندگان باید در تعامل سازنده، شفاف و پایدار میان مصرفکننده و تولیدکننده، مقوله نشان سازی تجاری از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ به طوریکه مصرفکننده داخلی به راحتی و با اتکا به نشان های تجاری ملی خوشنام، کالاها و خدمات مورد نیاز خود را تأمین و تولید کننده نیز برای تقویت و گسترش نشان تجاری خود تلاش مضاعف کند. بدین ترتیب، مصرفکننده احساس خواهد کرد که توجه و التزامش به فرهنگ خرید کالای داخلی از سوی تولیدکنندگان داخلی نیز مورد احترام و تکریم واقع میشود.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نقش و وظایف حاکمیت در حمایت از کالای داخلی گفت: لازم است دولت و سایر قوا و نهادهای اجرایی با بهبود و تسهیل فضای کسب و کار، ضمن کاهش هزینههای مبادله، به سرمایهگذاری و تولید در اقتصاد کشور کمک کنند.
وی تأکید کرد: دولت باید به نحوی متغیرهای کلیدی اقتصاد همچون، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ سود و دستمزدها را مدیریت کند که هم قدرت خرید ملی مصرفکننده حفظ شود و هم قدرت رقابتپذیری برای تولیدکننده تقویت شود و در این چارچوب، انتظار میرود مبارزه جدی با قاچاق کالا، ثبات در سیاستگذاری اقتصادی، هماهنگی میان سیاستهای پولی، ارزی، مالی و تجاری و رفع تنگناهای تولیدی و در نهایت بهبود فضای کسب و کار، سرلوحه اقدامات دولت و سایر قوا قرار گیرد.
http://www.nedayegilan.ir/?p=88540
Saturday, 23 November , 2024