مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: قرار است ایستگاه راه‌آهن شهر رشت با دستور وزیر راه و شهرسازی از موقعیت کنونی تغییر پیدا کند.

به گزارش ندای گیلان، شعبان‌علی خاوری دیشب در جلسه راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ بندر انزلی یک مجموعه ریلی به‌هم پیوسته است اظهار کرد: مطالعات حمل سالانه 10 میلیون تن بار و جابه‌جایی 3 میلیون و 600 هزار نفر مسافر توسط شبکه ریلی مذکور انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم حمل بار را از راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ بندر انزلی حذف کنیم هزینه‌های ریلی برای جابه‌جایی مسافر توجیه اقتصادی ندارد بنابراین راه آهن قزوین ـ رشت اتمام کار نیست و باید تا بندر انزلی امتداد پیدا کند.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به طول 164 کیلومتری راه‌آهن قزوین ـ رشت اشاره کرد و افزود: راه‌آهن مذکور در بخش زیرسازی 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال‌های گذشته ریل‌گذاری از طرف قزوین آغاز شده است.

خاوری با بیان اینکه ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین ـ رشت از طرف رشت از دو ماه گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: 50 کیلومتر از مسیر مذکور ریل‌گذاری شده و 70 کیلومتر دیگر از این مسیر آماده ریل‌گذاری است.

وی، تهیه ریل را نیازمند منابع ارزی خواند و بیان کرد: ارز مورد نیاز تامین شده و ریل‌های خریداری شده به‌زودی وارد گیلان می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان، احداث پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت را از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در فروردین ماه سال 94 ذکر کرد و افزود: تا پایان امسال پروژه مذکور باید به اتمام برسد.

خاوری با اشاره به اینکه شرایط از نظر اعتباری و هماهنگی برای اتمام پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت مهیا است، خاطرنشان کرد: پیمانکاران پروژه مذکور از آمادگی لازم برخوردار هستند.

وی از تغییر جانمایی ایستگاه راه‌آهن رشت خبر داد و یادآور شد: قرار است ایستگاه راه‌آهن شهر رشت با دستور وزیر راه و شهرسازی از موقعیت کنونی تغییر کند زیرا عباس آخوندی اعتقاد دارد نباید مسافر در 12 کیلومتری شهر پیدا شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن بخش مسافر باید در شهر باشد، اظهار کرد: مسافران باید با احترام وارد شهر شده و بتوانیم به آنها خدمات لازم را ارائه کنیم.

خاوری به عملیات اجرایی یک قطعه از راه‌آهن رشت ـ انزلی توسط پیمانکار اشاره کرد و افزود: اتمام پروژه مذکور نیازمند فعال کردن دو قطعه دیگر از مسیر است.

وی با تأکید براینکه راه‌آهن قزوین ـ رشت باید تا آستارا امتداد پیدا کند، بیان کرد: راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا در کریدور شمال ـ جنوب است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به ادامه خط آهن جمهوری آذربایجان به آستارا اشاره کرد و گفت: کشور آذربایجان ریل‌گذاری 6 کیلومتر از راه‌آهن خود تا مرز آستارا را آغاز کرده و ادامه آن تا دو کیلومتر وارد خاک ایران می‌شود.

خاوری با بیان اینکه اتمام پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا ما را به شبکه ریلی بین‌المللی متصل می‌کند، تصریح کرد: مسیر راه‌آهن رشت ـ آستارا با استفاده از فاینانس و منابع خارجی انجام می‌شود و مذاکراتی در این زمینه انجام شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم.