در این بازار پررقابت، سوای ۱۳۵ شرکت داخلی، ۱۴۰ شرکت خارجی نیز حضور دارند و خلاف آرامش ظاهری حاکم بر بازار، رقابت نفسگیری در جریان است
به گزارش ندای گیلان،از زمانی که کاشفالسلطنه و همراهانش با مشقت فراوان بوتههای چای را بر دوش کشیدند و این بوتهها در دل سرزمین چاینوشها آرام گرفتند، دو صده گذشته است. در این مدت، ایرانیان نشان دادهاند چاره فرونشاندن عطش را تنها نوشیدن چای آرام میکند. از عرقریزان تابستانی تا دل یخبندانهای زمستان، با نوشیدن یک فنجان چای همه سختیها به ورطه فراموشی سپرده میشود. طبق بررسي شركت تحقيقات بازار و رسانه امروز، چاینوشی بخشی از زندگی ٩٠ درصد ایرانیان است و در این راه، چای دمشده مصرف بیشتری دارد تا چای کیسهای (تقریبا دو به یک). در میان انواع چای، چای سیاه بر سکوی نخست ایستاده و با اختلافی فاحش، چای سبز و طعمدار در رتبههای بعدیاند. ظاهرا نبض تند زندگی امروز دستان چای کیسهای را در دستان چاینوشها قرار داده است. در شهرهایی مانند تهران، کرج، مشهد، کرمان و تبریز، چای کیسهای جایگاهی مناسب و نفوذی بیشتر دارد و در شهرهای جنوبی و غربی از چشم میافتد! بااینحال، پرمصرفها ترجیح میدهند چای دمکردنی بنوشند تا چای کیسهای. نکته دیگری که جالبتوجه است، تفاوت چشمگیر استفادهکنندگان چای بستهبندی در مقایسه با چای باز است. تقریبا نیمی از مصرفکنندگان دغدغه برند دارند؛ یکسوم ایشان وفاداران برند خاصی هستند و باقی، به مصداق به «هر گُل میرسند میبویند او را»، از برندهای متفاوتی استفاده میکنند. او اولویتبندی مصرف برندهای چای نیز در سراسر کشور یکسان نیست؛ برندهای برتر در شهرهایی مانند اهواز، تبریز و تهران کمی تفاوت دارند.طبق پژوهشهای XPOS، چای همچنان محبوبترین نوشیدنی در ایران است. ایرانیان با سرانه مصرف ۱٫۵ کیلوگرم چای در سال، چهارمین مصرفکننده چای در جهان بهشمار میروند و طبق آمارهایی که از سال گذشته به دست آمده است، رویهمرفته حجم مصرف چای در سال گذشته روندی صعودی داشته است. با تمام این اوصاف، اگرچه چای ایرانی از مرغوبترین چایهای تولیدی در جهان است؛ اما در این بازار پررقابت، سوای ۱۳۵ شرکت داخلی، ۱۴۰ شرکت خارجی نیز حضور دارند و خلاف آرامش ظاهری حاکم بر بازار، رقابت نفسگیری در جریان است. در این رقابت، یکی از برندهای ایرانی پیشتاز است و در پی آن، دو برندی که وارداتی هستند قرار دارند.
Friday, 28 February , 2025