به گزارش ندای گیلان و به نقل از ایرنا، رئیسجمهور روز دوشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۴ در نشست با استانداران سراسر کشور در وزارت کشور، سه محور اصلی «رفع ناترازی انرژی»، «توسعه عدالت آموزشی» و «معیشت مردم» را بهعنوان اولویتهای دولت چهاردهم برشمرد.
این محورها کلیدواژههایی است که از روز ورود مسعود پزشکیان به کارزار انتخابات ریاست جمهوری تا امروز که بیش از ۸ ماه از عمر دولتش میگذرد، بهمثابه ترجیعبندی در بیانات او مکرر تکرار شده و گزاف نیست اگر آنها را مهمترین دغدغههای وی به حساب آوریم، در گزارش زیر به دو دغدغه اساسی رئیس جمهور، رفع ناترازی و عدالت آموزشی می پردازیم.
ناترازی؛ ترجیعبند همیشگی رئیسجمهور
ناترازی به زبان ساده یعنی منابع موجود و میزان تولید یک محصول، کفاف مصرف جامعه را نمیدهد و وقتی تقاضا از عرضه فزونی میگیرد چالشی به نام ناترازی رخ مینماید که از به هم ریختن نسبت عرضه و تقاضا و تولید و مصرف خبر میدهد. چالشی که حوزههای مختلف حکمرانی را متأثر میکند و از تأثیر در اقتصاد کلان و مجتمعهای بزرگ تولیدی، تا کارگاههای کوچک خرد و حتی زندگی روزمره مردم را در برمیگیرد.
چند سالی میشود که ایران ما با وجود برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز و بهرغم آنکه یکی از غنیترین کشورهای جهان در حوزه انرژی به حساب میآید، با معضل «ناترازی» در عرصههای مختلف دست به گریبان است؛ از ناترازی انرژی در حوزه آب و برق و گاز گرفته که منجر به قطعیهای مکرر برق و گاز در چند سال اخیر شده است، تا ناترازی های اجتماعی و اقتصادی در بانکها و صندوقهای بازنشستگی و بیمه که اختلالاتی در نظام پرداخت حقوق و مطالبات بازنشستگان رقم زده است.
از اینرو مسأله ناترازیها نگرانیهایی را در سطوح عالی حکمرانی برانگیخته و جستجوی راهحل برای رفع آن را اگر نگوییم مهمترین، لااقل بدل به یکی از مهمترین دغدغههای مسئولان تراز اول کشور نموده است. رد پای دلمشغولی رئیس دولت چهاردهم به این موضوع را نیز میتوان در گفتوگوهای ابتدایی او با مردم پس از پیروزی در انتخابات رهگیری کرد که البته تا همین امروز نیز به نحو مستمر ادامه داشته است.
پزشکیان در همان روزهای ابتدایی پس از انتخابات و پیش از تنفیذ در مصاحبهای تفصیلی با پایگاه اطلاعرسانی رهبر انقلاب KHAMENEI.IR به موضوع ناترازیها اشاره کرد و گفت: ما در کشور ناترازی انرژی داریم و در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول میدهیم؛ یعنی بنزین را مثلاً حدوداً ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان میخریم، بعد ۱۵۰۰ تومان میفروشیم! خب تا کجا میتوانیم این کار را بکنیم؟ مثال دیگر مصرف برق است. ما به اندازهی کلّ اروپا مصرف انرژی، برق و امثال آن را داریم؛ این از نظر علمی کار درستی نیست. از آن طرف نمیتوانیم به کارخانههایمان برق بدهیم و از این طرف هر طوری که دلمان میخواهد، از برق، گاز و سایر منابع انرژی استفاده میکنیم. پس باید اوّل رفتار خودمان را در رابطه با این ناترازیهایی که در کشور ایجاد شده اصلاح کنیم. این با همدلی و هماهنگی امکانپذیر است. باید بپذیریم اگر برق، گاز، نفت، سوخت و سایر منابع انرژی را همینطور بدون حسابوکتاب هدر بدهیم، به ضرر همهی ما است.
وی همچنین در نخستین گفتوگوی تلویزیونی خود با مردم پس از انتخابات به موضوع ناترازی بانکها پرداخت و درخصوص برنامه دولت برای رفع این مشکل گفت: «وجود ناترازی در بانکها کاملا درست است اما باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نکنند. اینکه یک دفعه اعلام کنیم یک بانک ناتراز است و «دِر» آن را ببندیم، با کسانی که با اعتماد به نظام، در آن بانک سرمایهگذاری کردند، چه کنیم؟ میدانیم ناترازی وجود دارد و بانکها را میشناسیم اما باید روندی را در پیش بگیریم که برای مردم مشکل ایجاد نکند.»
عدالت آموزشی، دغدغهای همتراز ناترازیها
اما چنانکه در مطلع این مطلب گفتیم «رفع ناترازیها» تنها دغدغه پزشکیان نیست و به حق میتوان «توسعه عدالت آموزشی» را نیز در فهرست دلمشغولیهای اساسی رئیس دولت چهاردهم به حساب آورد؛ این مسأله نیز همتراز ناترازیها پای ثابت اغلب سخنرانیهای رئیسجمهور بوده است. او بارها و بارها از نبودِ عدالت آموزشی در کشور گلایه کرده است، از اینکه فرزندان این آب و خاک همه به یک اندازه از امکانات آموزشی بهرهمند نیستند و امکانات به نحوی عادلانه در همه جغرافیای این سرزمین توزیع نشده و انباشت امکانات در نقاطی محدود شکاف عمیقی را میان فرزندان ایران رقم زده که بعدها اثرات نامبارک خود را در سرایت نابرابریها به همه حوزهها خواهد گذاشت. از اینرو پزشکیان «توسعه عدالت آموزشی» را نیز سر لوحه اهدافی قرار داد که خود و دولتش را ملزم به تحقق آنها میداند.
در مدت یکسال مشکل کمبود مدرسه را حل میکنیم
اهتمام پزشکیان به موضوع عدالت آموزشی اما محدود به سخنرانیهای مرسوم نشد و «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با مشارکت مردم» موضوع ثابت دستورکار رئیس جمهور عمل گرا و دولتش در سفرهای استانی شد.
پزشکیان ۳ بهمن ۱۴۰۳ در سومین سفر استانی دولت چهاردهم (به استان خوزستان) در جلسه «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با مشارکت مردم» گام اول این امر را ساختن مدارس مناسب و رفع کمبود فضاهای آموزشی عنوان کرد و گفت: اما در گام بعدی باید شیوه و کیفیت آموزش به شکلی ارتقا یابد که استعدادهای فرزندان ما به بهترین شکل بروز و ظهور یابد.
دولت چهاردهم به منظور بررسی وضعیت پیشرفت نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و آخرین اقدامات اجرایی و عملیاتی در این زمینه عصر پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ جلسهای با عنوان محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی ترتیب داد و رئیسجمهور رویکرد دولت در اجرای این طرح بزرگ ملی را رویکرد پایین به بالا و مردممحور عنوان کرد و افزود: ویژگی مهم این طرح حذف بروکراسی اداری، عدم اتکا به بودجههای دولتی و جلب مشارکت و همکاری مردم از تأمین منابع مالی تا ساخت و ساز در کنار کمک دیگر نهادهای حمایتی است.
- منبع خبر : ایرنا
Thursday, 24 April , 2025