ندای گیلان:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی در خصوص بررسی چالشهای صنعت بیمه کشور اظهارداشت: همه پوششهای بیمهای که در کشور ارائه میشود قابل استفاده برای مردم هستند ولی بیمه شخص ثالث از مهمترین بیمه های کشور است که به همراه سایر بیمه های اتومبیل سهم حدود 50 […]
ندای گیلان:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی در خصوص بررسی چالشهای صنعت بیمه کشور اظهارداشت: همه پوششهای بیمهای که در کشور ارائه میشود قابل استفاده برای مردم هستند ولی بیمه شخص ثالث از مهمترین بیمه های کشور است که به همراه سایر بیمه های اتومبیل سهم حدود 50 درصدی از نظام بیمهای کشور را به خود اختصاص داده است.وی تصریح کرد: رانندگان میتوانند تا سقف 6میلیون و 300 هزار تومان بدون کروکی و گزارش پلیس از خدمات بیمه شخص ثالث در بخش خسارتهای مالی استفاده کنند.رئیس کل بیمه مرکزی افزود: جلوگیری از هدر رفتن وقت دیگران یکی از مزیت های کروکی نکشیدن در تصادفات با مبالغ پایین است. البته لازمه اش توافق دو طرف تصادف میباشد.وی با بیان اینکه متأسفانه رشته شخص ثالث جزو رشتههای زیانده صنعت بیمه است، گفت: علت اصلی این زیاندهی عدم تطبیق تعهدات با حق بیمه هاست به نحوی که طی چند سال گذشته رشد تعهدات که بر مبنای دیات میباشد، بیش از رشد حق بیمه بوده است. با این حال شرکت های بیمه تمام تلاش خود را به عمل میآورند تا به بهترین نحو خدمت رسانی کرده و خسارت های متعلقه به مردم را پرداخت کنند.همتی در بخش دیگر سخنان خود گفت: 34 درصد خسارتهای صنعت بیمه در 4 ماه اول امسال در زمینه بیمه تکمیلی درمان پرداخت شده که این امر به دلیل افزایش تعرفههای پزشکی بوده است که این امر یکی از چالش های مهم صنعت بیمه است.رئیس کل بیمه مرکزی گفت: طبق قانون جدید پیشبینی شده است افرادی که رانندگی پرخطر انجام میدهند و تخلفات رانندگیشان در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت میشود نرخ بیمه بالاتری در بیمه شخص ثالث پرداخت کنند که آیین نامه آن در حال تدوین است.وی در ادامه از راهنمایی و رانندگی خواست تا امکان دسترسی شرکت های بیمه را به سامانه اطلاعات و تخلفات وسایل نقلیه فراهم کند.همتی افزود: شرکت های بیمه سالانه بخشی از حق بیمه دریافتی شخص ثالث را به راهنمایی و رانندگی ناجا میپردازند تا در امور منجر به کاهش تصادفات هزینه شود. خودروسازان وظیفه دارند تا خودرو را با کیفیتی قابل قبول در اختیار مصرف کننده قرار دهند. حال چنانچه عیب ذاتی وسیله نقلیه یا نقص راه در وقوع تصادف موثر تشخیص داده شود به نسبت درجه تقصیر مسببان ذیربط مسئول بوده و باید خسارت را پرداخت کنند.همتی افزود: موضوع مهم دیگر بحث نظارت است، اگر بیمه توسعه با مشکل ورشکستگی روبرو شد قطعا به دلیل عدم نظارت کافی بوده است، بیمه توسعه حدود 900 میلیارد تومان به زیاندیدگان بیمه شخص ثالث بدهکار است که تاکنون 500 میلیارد از این مبلغ توسط بیمه ایران و بیمه مرکزی پرداخت شده و را پرداخته و به زودی 140 میلیارد تومان از مابقی بدهی را هم با انتقال املاک صاحبان شرکت میپردازیم و پیگیر هستیم در آینده نزدیک تمامی این خسارت ها پرداخت شود.رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: سیستم نظارتی و رقابتی در بازار بیمه باید به صورت یکپارچه دیده شود، نظامات مالی، کنترل و نظارت آن نیز باید دقیق و منسجم باشد که این امر در کشور ما تا حدودی دشوار است و باید یکسری حداقل ها از جمله اخلاق حرفه ای در شرکت های بیمه نهادینه شود، ما خوشحال میشویم نمایندگان مجلس ابزارهای نظارتی بیشتری را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهند و بسترهای قانونی مورد نیاز جهت اعمال نظارت بهتر حاکمیت را فراهم نمایند.همتی با اشاره به افت قیمت خودروها در تصادفات و تحت پوشش قرار گرفتن این موضوع در بیمه ها گفت: در بیمه شخص ثالث علاوه بر خسارتهای بدنی، خسارتهای مالی که به اتومبیل وارد می شود، پرداخت میشود و کاهش ارزش ماشین مسئله ای است که در قانون به آن اشاره ای نشده است و این موضوع باید در چارچوب بیمه بدنه مورد بررسی قرار گیرد.وی با انتقاد از نحوه و پروسه حذف نظام تعرفه در بیمه تاکید کرد: ما تعرفه ها را بدون تمهیدات لازم نظارتی حذف کردیم، تعرفه ها حذف شد و در مقابل ارائه نرخ های غیرفنی و تقلب ها افزایش یافت. در حالی که اول باید نظارت مالی قوت بگیرد و بعد تعرفه ها حذف شود.همتی اظهار کرد: سهم بیمه عمر در کشور ما تنها 13 درصد است در حالی که این میزان در دنیا سهمی بیش از 60 درصد دارد، مردم باید بدانند که بیمه عمر هزینه نیست بلکه یک ضرورت است و خانواده ها باید به این نتیجه برسند که بیمه عمر برای آنها در اولویت قرار گیرد، چرا که آینده همراه با اطمینان به ارمغان میآورد.وی ادامه داد: اعتقاد راسخ دارم، صنعت بیمه با قدرت بیشتری در اختیار مردم خواهد بود و این مژده من به مردم عزیز است.همتی تاکید کرد: بیمه در کشور ما راه زیادی برای توسعه دارد و همه از جمله صدا و سیما باید بیشتر فرهنگسازی کنند و البته شرکتهای بیمه هم باید خسارت ها را با سرعت و دقت بررسی و به موقع پرداخت کنند، میزان نفوذ بیمه در بین ایرانیان به حدود 2 درصد رسیده است که اگر ما بتوانیم بیمه عمر را گسترش داده و و آن را در بین خانواده ها نهادینه کنیم افزایش این رقم براحتی قابل حصول است.انتهای پیام/
Saturday, 23 November , 2024