هم اكنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپيما و كميته بررسي سوانح فرانسه (BEA) نيز در ايران حضور داشته و به گروه بررسي سانحه ملحق شده‌اند

به گزارش ندای گیلان،در این گزارش آمده است: ­پرواز شماره 3704 هواپیمائی آسمان در 29/11/96 با 6 نفر خدمه پروازي (خلبان، کمک خلبان، 2 نفر مهماندار و 2 نفر نيروي امنیت پرواز) و 60 نفر مسافر(59 نفر بزرگسال و يك كودك) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران ساعت 08:05 به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود يك ساعت و 25 دقيقه از آغاز پرواز، مكالمه خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه ياسوج قطع و هواپیما در حوالي 9 مايلي شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.

بر اساس نقشه‌های عملیاتی كمترين ارتفاع مجاز در مسير پروازي W144 كه هواپيما در آن مسير قرار داشته‌ 17000 پا بوده‌ است.

چنانچه هواپيما دچار وضع اضطراري شود، ارتفاع 15500 پا به عنوان حداقل ارتفاع مجازي است كه هواپيما مي‌توانسته است در شمال فرودگاه كاهش ارتفاع داشته باشد.

در سه سال اخير در فرودگاه ياسوج سرمايه‌گذاري زيادي صورت‌گرفته و علاوه بر تطويل باند پروازي و جمع‌آوري موانع متعدد در اطراف آن، داراي دستگاه كمك ناوبري NDB عملياتي بوده و دستگاه كمك ناوبري DVOR/DME نيز در فرودگاه نصب و اقدامات لازم براي بهره‌برداري از آن برابر با مقررات ايكائو انجام شده است.

مطابق دستورالعمل‌هاي شرايط اضطراري، همزمان با اطلاع رسانی به همه مراجع و مبادی ذیربط، کمیته تجسس و نجات در مركز كنترل فضاي كشور و مرکز مدیریت بحران در سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد مديريت بحران در استان‌هاي تهران- فارس- اصفهان و كهگيلويه و بويراحمد تشكيل شد و تیم هماهنگي تجسس و نجات به منطقه عازم گرديد. همزمان، هماهنگی‌های لازم به منظور اعزام ارگان‌هاي كشوري و لشکري مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپیمای شناسایی، بالگرد و پهپاد به منظور تصویر برداری و جستجوی نقطه‌ای منطقه عملیاتی سانحه و تشکیل تیم تخصصی ویژه بمنظور بررسی و پایش اطلاعات ماهواره‌ای و تصاویر منطقه از ديگر اقدامات در اين مرحله بود.

گام مهم بعدي، تعيين نقاط احتمالي سقوط هواپيما بود كه با تشكيل جلسه RCC و مديريت بحران هوایی و مصاحبه با شاهدان عيني، افراد محلي آشنا به ارتفاعات منطقه و نيروهاي انتظامي محل و تكنيك‌هاي فني و تخصصي، سه موقعیت تقریبی محل برخورد هواپیما در ساعت 05:30 دقيقه بامداد دوشنبه مشخص و اعلام شد. بالگردهاي موجود در محل بر اساس موقعيت‌هاي سه گانه پيش‌بيني شده به جستجو در محل پرداختند. نقطه نهايي در ساعت 19:00 روز دوشنبه با استفاده از تصاوير دريافت شده از پهپادها، گراف هاي مخابراتي ايرانسل و استماع رويه هاي پروازي خلبان و تقليل سه موقعيت به يك موقعيت، تعیین (پلات) شد و نقشه‌هاي مربوط به موقعيت نهايي چاپ و خلبانان وسائل پرنده در خصوص نقطه نهايي تخمين زده شده توجيه شدند.

دو فروند هواپيماي نيروي هوايي با قابليت مانور در ارتفاع پايين و تصويربرداري به پرواز درآمدند و در نهايت در حدود ساعت 10 صبح محل سقوط هواپيما شناسايي و تائيد شده و عمليات هلي‌برن نيروهاي تخصصي امداد و نجات و تكاوران ارتش در ساعت 14:00 روز سه شنبه پس از توجيه ايشان در خصوص نحوه جمع‌آوري اجساد و در اختيار قرار دادن تصاوير جعبه سياه توسط كارشناسان سازمان هواپيمايي كشور به محل سانحه آغاز شد.

هم اكنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپيما و كميته بررسي سوانح فرانسه (BEA) نيز در ايران حضور داشته و به گروه بررسي سانحه ملحق شده‌اند.لازم به ذكر است شركت هواپيمايي آسمان كه متعلق به صندوق بازنشستگي كشوري است ، وسيله پرنده، مراكز تعميراتي شركت و خلبانان و عوامل فني در زمان وقوع سانحه داراي گواهينامه‌هاي لازم از سازمان هواپيمايي كشوري بوده‌اند.

همچنين، مطابق بررسي‌هاي اوليه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعيت هواي گزارش شده مجاز بوده و ارزيابي وضعيت جوي نقطه‌اي در محل سانحه منوط به بررسي دستگاه‌هاي ضبط اطلاعات و مكالمات پرواز است.