به گزارش ندای گیلان، جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
در این نشست استاندار گیلان با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای اجرای عملیات راه آهن در گیلان از سوی دستگاه های اجرایی ذیربط گفت: در استان آمادگی کامل برای انجام اقدامات تکمیلی در جهت افتتاح پروژه راه آهن وجود دارد.
وی با بیان اینکه تعهد به شرکت راه آهن مبنی بر تامین ساختمان اداری موقت به زودی اجرا می شود،به برنامه ریزی های انجام شده برای تکمیل مسیر ریلی رشت انزلی و انشعاب به کاسپین اشاره و اظهار داشت:در صورت سرعت بخشی به عملیات می توان دو قطعه اول و دسترسی به کاسپین را اجرایی کرد .
سالاری در خصوص محور ریلی رشت آستارا تصریح کرد: برای اجرای شبکه ریلی این مسیر نگرانی هایی درباره وضعیت معیشتی ساکنین آن محور که غالبا وابسته به اراضی کشاورزی است، وجود دارد که باید در جهت رفع آن نگاه جدی تری را اعمال کنیم.
وی با تقدیر از دستور وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل 8کیلومتر باقیمانده آزادراه و جابجایی عوارضی ، نوسازی ماشین آلات راهداری ،نصب علایم جاده ای، اصلاح مسیرهای حادثه آفرین را دغدغه بزرگی برای استان خواند که اجرا و اصلاح هرکدام نیازمند تامین بودجه است.
نماینده عالی دولت در گیلان ادامه آزاد راه به سمت انزلی در پیوست قانون بودجه است و برای انتخاب سرمایه گذار بازدیدهایی به عمل آمده که با توجه به ترافیک مسیر و تعدد گردشگران در این محور بازگشت سرمایه خوبی را به همراه دارد.
وی به برنامه ریزی برای اجرای پروژه گیل پارک ها با هدف تامین رفاه عمومی و توسعه زیرساخت های گردشگری اظهار داشت: مقدمات اجرای این طرح در نشست های متعدد با حضور کارشناسان دستگاه های اجرای مرتبط و فعالان بخش خصوصی برگزار شده است.
سالاری حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند در حوزه استحفاظی گیل پارک ها را مهمترین دستاوردهای این طرح خواند و گفت: در روند اجرای طرح مسئولیت حفظ محیط زیست به شرکت پشتیبان تبلیغات محیطی سپرده می شود.
استاندار گیلان یادآور شد: با هدف ساماندهی رودخانههای استان، کاهش مخاطرات و خسارات ناشی از سیل، شفافسازی و سادهسازی فرآیند برداشت از مصالح رودخانهای استان شیوه نامه ای به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد تا بهینه سازی مطلوبی در استان دنبال شود.
وی با بیان این مطلب که در گیلان پیشرفت پروژه های شرکت ساخت بالا است،به آمادگی استان برای تکمیل برخی از این پروژه ها که منافع اجتماعی بیشتری دارند خبر داد.
سالاری در پایان به مدیریت بنادر گیلان و راهکارهای توسعه آن در جهت رونق اشتغال و اقتصاد داخلی اشاره کرد و پیشنهاداتی در این بخش مطرح نمود.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به افتتاح خط راهآهن قزوین رشت اظهار کرد: پروژه ریلی رشت ـ قزوین در حال پیشروی است و حداکثر تا پایان بهمنماه شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور مکلف است آن را تکمیل کند تا در دهه اول اسفند به بهره برداری برسد.
وی با تأکید بر اینکه تحقق شبکه ریلی در گیلان نیازمند اتصال آن به بنادر انزلی وآستارا است افزود: با راهاندازی شبکه ریلی و اتصال آن به انزلی و آستارا علاوه بر کاهش هزینه ها سرعت انتقال نیز افزایش پیدا میکند.
وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت همکاری بیشتر راهآهن و حملونقل جادهای در تقویت جابجایی بار و مسافر تأکید کرد و گفت: راهآهن و راهداری حملونقل جادهای باید زیرساختهای باقی مانده در استان گیلان را تکمیل کند تا سرعت و جابجایی انتقال بار و مسافر در استان در کنار کاهش هزینهها افزایش پیدا کند.
وی با تأکید بر اتصال شبکه ریلی به منطقه آزاد کاسپین گفت: سرعت جابجایی و انتقال بار در استان گیلان از طریق منطقه آزاد و بندر کاسپین بسیار زیاد است و اتصال شبکه ریلی با شبکه حملونقل دریایی میتواند در افزایش مراودات بار و مسافر مؤثر واقع شود.
اسلامی با اشاره به افزایش ورود مسافر در استان گیلان در مقایسه با سایر استانها تصریح کرد: سازمانهای مرتبط باید آموزش رانندگان با مهارت کمتر در مقایسه با رانندگان مجرب را با همکاری پلیس افزایش دهند تا در کنار افزایش اقدامات ایمن افزایی روی زمین ازجمله نصب دوربینها در تقاطعها ایمنی سفر را افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین رشت گفت: در تلاشیم تا دو محور ورودی و خروجی باقیمانده این آزادراه هرچه سریعتر تکمیل شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه آزادراه رشت ـ انزلی -آستارا بیان کرد: اگر بخش خصوصی در این حوزه آمادگی دارد دولت نیز میتواند به آنها کمک کند تا این محور ترانزیتی و استراتژیک هرچه سریعتر احداث و به بهرهبرداری برسد.
وی با تقدیر از استاندار گیلان در ارائه و حمایت از طرح گیل پارک،این طرح را الگویی مناسب و مؤثر در افزایش ایمنی راههای سراسر کشور برشمرد و گفت: گیلان می تواند استان پایلوت در اجرای طرح گیل پارک در کشور باشد و با هدف افزایش خدمات رفاهی به مسافران و ایمنی سفر در دیگر استانهای کشور هم اجرا شود.
اسلامی با اشاره به احداث مسیر ریلی رشت به آستارا و آستارا ـ آستارا افزود: باید نگاه فنی در این محور و اتصال آن به آستارا در جمهوری آذربایجان بررسی شود چون این شبکه ریلی در ترانزیت و افزایش تراز تجاری بسیار حائز اهمیت است.
Saturday, 23 November , 2024