نخستین برداشت مکانیزه برنج امروز با حضور استاندار گیلان در خلیفه آباد شهرستان رودسر آغاز شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،مراسم برداشت مکانیزه برنج در روستای خلیفه محله از توابع بخش مرکزی رودسر با حضور استاندارگیلان، فرماندار و جمعی از مسوولان جهاد کشاورزی برگزار شد.
استاندار گیلان در این مراسم با قدردانی از تلاش شالیکاران و همراهی آنان در مدیریت بهینه مصرف آب گفت: با توجه به شرایط سخت ۳ سال گذشته در حوزه تامین منابع آبی در سال زراعی جاری با برنامه‌ریزی ها‌ی اصولی، تدوین و پیگیری تقویم زراعی، مدیریت بهینه مصرف آب، مدیریت متوازن کود و مبارزه با بیماری‌ها و علف‌های هرز شالیکاری بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.
دکتر اسدالله عباسی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری با بارش‌های به موقع و مدیریت خوب شالیکاران در مزارع، افزود: پیش بینی می‌شود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از شالیزار‌های گیلان برداشت شود.

استاندار گیلان میزان برنج تولیدی در گیلان را ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن دانست و گفت: در مازندران یک‌میلیون و  مابقی استان‌ها ۳۰۰ هزار تن برنج تولید می‌شود و برای حمایت از تولید کنندگان و برنج کاران ؛ هیچ گونه ثبت سفارش جدید برنج صورت نگرفته است.
دکتر عباسی با بیان اینکه امروزه تمام امور باید بر پایه علم و دانش روز انجام شود، افزود: همه ظرفیت‌ها در زمینه رشد در این بخش باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به برداشت ۷۰ درصدی برنج به صورت مکانیزه گفت: با تلاش‌های صورت گرفته امروز از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۲۰۱ هزار هکتار آن به صورت مکانیزه انجام می‌شود.
دکتر اسدالله عباسی با تأکید سختی‌های کاشت برنج در کشور به ویژه استان‌های شمالی گفت؛ کاشت برنج دارای سختی‌های بسیار زیادی است و با توجه به مزیت‌های اقتصاد کشاورزی در استان باید در این بخش حرفی برای گفتن داشته باشیم.
استاندار گیلان با تاکید بر لزوم ترویج بخش‌های مختلف کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌ها و استعداد‌های مختلف برای افزایش بازدهی کار گفت: باید در آبیاری، مکانیزاسیون، تسطیح اراضی، نشاء و برداشت دانش خود را به روز کنیم تا با کاهش هزینه ها، بهره وری، بازدهی و میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.
دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه برای واردات برنج در کشور ابتدا میزان مصرف و تولید برنج مشخص خواهد شد، گفت: سه ماه بعد از آذرماه، میزان برنج مصرفی و تولیدی کشور مشخص شده و سپس واردات برنج انجام خواهد شد، و به شالیکاران قول خواهیم داد که دیگر مشکلات سال گذشته تکرار نخواهد شد.
وی همچنین از همراهی و برنامه ریزی متولیان حوزه کشاورزی با شالیکاران قدردانی کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم در این مراسم با اشاره به اینکه بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ تراکتور، ۹ هزار ماشین نشاء و چهار هزار و ۸۰۰ دستگاه کمپاین در گیلان فعال است گفت: در سال زارعی گذشته نشاء برنج در ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزار‌های استان به روش مکانیزه کشت و ۲۰۱ هزار هکتار به شیوه ماشینی برداشت خواهد شد.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.