به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، مهمترین تغییر در طرح جدید ترافیک موضوع دسترسی عموم مردم به محدوده طرح ترافیک است و سهمیه روزانه در طرح جدید نسبت به سالهای گذشته دو برابر شده است. در این طرح، مبالغ دریافتی ثابت نیست و داشتن معاینه فنی برتر و همچنین تردد در ساعات غیر پیک […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، مهمترین
تغییر در طرح جدید ترافیک موضوع دسترسی عموم مردم به محدوده طرح ترافیک است و سهمیه
روزانه در طرح جدید نسبت به سالهای گذشته دو برابر شده است.

در این طرح، مبالغ دریافتی ثابت نیست و داشتن معاینه فنی برتر و همچنین
تردد در ساعات غیر پیک موجب می شود تا شهروندان حداقل پرداختی را بابت ورود
به محدوده طرح ترافیک داشته باشند.

هزینه دریافت خدمات طرح ترافیک از ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۳۶ هزار تومان
خواهد بود که در سال گذشته این رقم بصورت ثابت ۴۰ هزار تومان بوده است.

رانندگانی که در ابتدای طرح ثبت نام نکرده باشند در مرحله اول جریمه نمی
شوند اما به آنها پیامکی داده می شود مبنی بر اینکه ورود غیرمجاز به طرح
داشته اند بنابراین باید سریعا به سایت مراجعه و نسبت به ثبت نام و خرید
شارژ اقدام کنند.

این موضوع تا آخر اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت اما اگر راننده ای بعد
از پایان اردیبهشت برای ثبت نام اقدام نکرده باشد اخطارهایی که به وی داده
شده است بعنوان جریمه رانندگی لحاظ خواهد شد.

به گفته پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ سهمیه
طرح ترافیک در سالهای گذشته ۱۲۹ هزار مورد بود که امسال به ۱۰۳ هزار طرح
ترافیک کاهش یافته و سهمیه، سهمیه بگیران نهادها و دستگاههای اجرایی نیز تا
۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و سهمیه همکاران ما در شهرداری نیز ۵۰ درصد کاهش
یافته است.

ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز می توانند تا ساعت ۸.۳۰ از محدوده طرح
ترافیک و طرح زوج و فرد خارج شوند و در هنگام برگشت نیز از ساعت ۱۷ به بعد
یعنی دو ساعت زودتر از پایان طرح ترافیک و زوج و فرد به سمت منزل حرکت
کنند، البته این موضوع فقط یک بار ورود و خروج است.گفته می شود،رانندگانی
که بصورت غیرمجاز وارد محدوده می شوند علاوه بر ۲۰ هزار تومان جریمه
راهنمایی و رانندگی، ۳۶ هزار تومان نیز بابت طرح ترافیک و همچنین ۲۰ درصد
مازاد ۳۶ هزار تومان جریمه می شوند.

همچنین محسن پور سید آقایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو
سیما با اشاره به تفاوت‌های طرح ترافیک جدید تهران با قبلی افزود:طرح قبلی
ترافیک از حدود ۳۸ سال پیش تا کنون در حال اجراست، اما نتوانست مشکلات
ترافیکی و آلودگی هوا را حل کند بنابراین حتما لازم بود این طرح را تغییر
دهیم.

وی به برخی از مشکلات طرح ترافیک قبلی تهران اشاره و اضافه کرد: افراد‏,
پول طرح ترافیک قبلی را باید یک باره و سالیانه می‌پرداختند و اگر در طول
سال از آن طرح استفاده نمی‌کردند ضرر می‌کردند بنابر این همه مایل بودند
دائم از این طرح استفاده کنند.

پور سیدآقایی گفت: در تهران حدود ۴ میلیون خودرو داریم و به حدود ۱۲۰
هزار خودرو سهیمه طرح ترافیک سالیانه می‌دادیم و برای بقیه خودروها حدود ۲۰
هزار سهیمه قرار داده بودیم و حدود ۵ برابر هم پول بیشتری را می‌پرداختند.

وی افزود: نهادها و سازمان‌هایی که سهمیه طرح ترافیک سالیانه داشتند
حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پول می‌پرداختند در حالی که مردم عادی در
صورت استفاده هر روز از این طرح باید حدود ۱۲ میلیون تومان می‌پرداختند.

پورسیدآقایی اضافه کرد: در طرح جدید سهیمه‌ها را کاهش دادیم و طرح
سالیانه را هم قطع کردیم و هر کس که می‌خواهد وارد طرح شود روزانه باید
عوارض آن را پرداخت کند.

وی افزود: در طرح جدید برای خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: در زمینه حمل و نقل عمومی و مترو جزو ده شهر برتر جهان هستیم.

پورسیدآقایی با اشاره به قیمت طرح روزانه افزود: این رقم ۱۳ هزار و ۴۰۰ تا حداکثر ۳۶ هزار تومان متغیر است.

پورسید آقایی افزود: اگر دولت کمک کند و ۷ هزار میلیارد تومان بودجه
تامین شود می‌توانیم ظرف چهار سال آلودگی هوای شهر تهران را برطرف کنیم.

رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: در طرح ترافیک جدید،
نرخ برای همه از جمله سازمان ها، نهادها و مردم یکی است و این یکی از
مزیت‌های طرح جدید است.

تجهیز بخش هایی از محدوده طرح ترافیک به دوربین های نظارتی 

 سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم با حضور در این
برنامه گفت: با بررسی‌هایی که انجام شد سقف ورود خودروها در طرح ترافیک
جدید افزایش نیافت بلکه به گونه‌ای شد که کاهش هم یافت و بار ترافیکی در
طول روز تقسیم می‌شود.

وی افزود: پیش بینی معاینه فنی برتر در این طرح، می‌تواند در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد.

سرهنگ عابدی اضافه کرد: با توجه به اینکه ساعات طرح ترافیک اصلی و زوج و
فرد، همزمان شده و از ساعت ۶ و نیم صبح تا ۱۹ است بنابراین شاید ترافیک
بزرگراه‌های اطراف این طرح، بیشتر شود، اما معابر داخلی خلوت‌تر خواهد شد.

وی گفت: حدود ۱۱۰ ورودی داریم که همه آن‌ها به دوربین مجهز است و حدود ۹۳ خروجی داریم که بخشی از آن‌ها هم به دوربین مجهز است.

عابدی افزود: در بخش‌هایی از داخل محدوده طرح ترافیک هم دوربین‌هایی نصب
شده است تا خودروهایی که پلاک خود را در ورودی‌ها پوشانده اند شناسایی و
اعمال قانون شوند.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: از شنبه طرح اجرا می‌شود
که در همه ورودی ها، پلیس راهور مستقر خواهند شد تا تخلفات و پوشش پلاک
جلوگیری شود.

سرهنگ عابدی گفت: محدوده‌های طرح ترافیک اصلی و زوج و فرد تغییر نکرده است.

طرح ترافیک تاثیر بر کاهش آلودگی هوا ندارد 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در ارتباط تلفنی با
این برنامه گفت: طرح ترافیک جدید در شورای ترافیک تهران مصوب شد و طبق
قانون، شورای شهر فقط در مصوبه میزان نرخ دخالت داشت.

محمد علیخانی افزود: متاسفانه مدیریت یکپارچه نداریم و این طرح باید از چند جا مصوب می‌شد.

وی اضافه کرد: طرح جدید طرح ترافیک حرکت رو به جلو است و طرح قبلی نیاز به بازنگری داشت.

علیخانی با اشاره به اینکه محدوده طرح ترافیک حدود ۲۳ کیلومتر مربع از
شهر تهران را در بر می‌گیرد گفت: این میزان تاثیر زیادی درکاهش آلودگی هوا و
ترافیک تهران ندارد.

 آژانس ها از طرح ترافیک استقبال نکردند 

معاون اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه تهران نیز در ارتباط تلفنی با این
برنامه گفت: رانندگان برای ثبت نام در این طرح زیاد استقبال نکردند.

میر حسین هاشمی تیرآبادی ادامه داد: در تهران، شمیرانات و شهر ری کلاً
حدود ۱۵ هزار آرم طرح ترافیک دارند که به واسطه آن بالغ بر ۱۰۰ هزار راننده
از این طرح امرار معاش می‌کنند و ۲۰ هزار نفر پرسنل داریم.

وی افزود: ما تلاش کردیم راننده‌ها استقبال کنند، اما راننده‌ها استقبال
نکردند، چون مبلغی که برای این قشر ضعیف در نظر گرفته شده، زیاد است.

هاشمی اضافه کرد: پارسال رقم خرید طرح ۶۰۰ هزار تومان بود، اما در طرح
جدید برای یکسال حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
است.