نصرتی در دوران ۸ ساله شهرداری خود در کنار شوراهای این شهر با مدیریت متحد شهری که به وجود آمد و با راه اندازی کارگروه قزوین +۲۰ در سال ۸۸، تحولات چشمگیری را در دوران ۸ ساله حضور خود به عنوان شهردار به وجود آورد
به گزارش ندای گیلان،سعید دقیقی ماسوله فوتبالیست سابق و عضو فعلی شورای شهر قزوین بدهی های بانکی شهرداری را از دغدغه های مجموعه شورا دانست و گفت: شهرداری چیزی در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد و ماهیانه ۷ میلیارد تومان سود پرداخت میکند. این میراث به جا مانده از مدیریت قبل از دغدغه های مهم شورا است.
دقیقی افزود: شهرداری در ده سال گذشته در سطح شهر قزوین ۲۹ عدد پروژه سرمایه گذاری تعریف کرده است که ۱۶ عدد از آن ها به اتمام رسیده است. اما سود آنچنانی از این پروژه ها به شهرداری نرسیده است و منافع شهر و شهرداری در موقع عقد قرارداد به شکل خوبی دیده نشده است. همچنین باقی پروژه ها در حالت راکد و یا اجرا نشده هستند. امید است معاونت سرمایه گزاری جدید و مجموعه شورا و شهرداری با الگو گرفتن از شهرهایی مثل تبریز قدم های خوبی در این حوزه بردارند.
این اظهارات عضو حامی شهردار فعلی شهر قزوین در حالی است که پس از طرح اینگونه مسائل و بلافاصله پس از طرح برخی انتقادها به عملکرد علی صفری دو نکته مهم به ذهن مخاطبان متبادر می شود:
نخست اینکه در فضای رسانه ای و مجازی استان قزوین و در آستانه یک سالگی شورای پنجمٰ، هنوز بسیاری از مردم از دوران نصزتی می گویند و عملکرد شهردار فعلی قزوین با آن دوره به عنوان شاخص مقایسه و ارزیابی می شود و نکته دوم اینکه مگر امکان پذیر است که فردی سکانداری شهرداری قزوین را بدون داشتن کارنامه ای قابل قبول بتواند 8 سال در اختیار داشته باشد!؟ آیا جز این است که اظهارات اخیر این عضو شورای شهر قزوین از روی عجز و ناتوانی در اقناع افکار عمومی قزوین تا به امروز بوده است!؟
در بین اعضای فعلی شورای شهر قزوین نیز نظرات متفاوت است؛ مثلا حکمت اله داودی معمار ، منتخب اول و رییس کنونی شورای اسلامی شهر قزوین درباره عملکرد مسعود نصرتی می گوید:
اشتباهی که رسانه ها و تحلیل گران می کنند این است که فکر می کنند ما با حضور دکتر نصرتی مخالف بودیم اما ایشان تمایلی به ماندن در شهرداری قزوین نداشتند و حتی کاندیدای شهرداری در این دوره هم نشدند.
آقای نصرتی نزدیک به 9 سال بعنوان شهردار مشغول به فعالیت بودند که البته کارهای خوبی نیز انجام دادند که مورد قبول همه هست اما در شهر موضوعات زیادی وجود دارد و نباید با توجه به بخش های کلان از موارد ریز غافل ماند.
متاسفانه برخی از سایتها و فضاهای مجازی بدهی شهرداری قزوین را 600 میلیارد تومان عنوان کردند که بدور از واقعیت و اخلاق است چرا که امروز بدهی شهرداری 240 میلیارد تومان است که آن را هم نمی شود بدهی نامید.
چرا که بیش از 150 میلیارد آن بعنوان سهام بانک شهر خریداری شده و 90 میلیارد تومان باقیمانده هم ما 5 پروژه بزرگ از جمله پروژه حکم آباد، برج پونک، برج بادامستان، برج الهیه را در مرحله اجرا داریم که با محاسبه سرانگشتی می بینیم که نه تنها بدهی نداریم بلکه کلی سود هم برای شهرداری قزوین به بار نشسته است.
من معتقدم که جزو معدود شهرداری های کشوریم که توانستیم در دوران بحران و رکود اقتصادی اما پروژه های زیرساخت خوبی از جمله تقاطع غیرهمسطح قدس، خیابان رو گذر امام رضا، پل مرحوم ابوترابی، پل نخبگان و … را به اجرا درآوریم و باید بگویم که متاسفانه دولت در این خصوص هیچگونه کمک و حمایتی نداشته است و فقط در سفر اخیر رییس جمهور به استان توانستیم مبلغ 20 میلیارد تومان جهت تکمیل پروژه بوستان باراجین دریافت نماییم.
در پایان به 40 میراث ماندگار نصرتی در دوران 8 سال شهرداری قزوین اشاره می کنیم:
نصرتی در دوران ۸ ساله شهرداری خود در کنار شوراهای این شهر با مدیریت متحد شهری که به وجود آمد و با راه اندازی کارگروه قزوین +۲۰ در سال ۸۸، تحولات چشمگیری را در دوران ۸ ساله حضور خود به عنوان شهردار به وجود آورد که بد نیست در ادامه به ۴۰ مورد از شاخص ترین اقدامات و یا موفقیت های نصرتی و شورای این شهر در حوزه های مختلف مدیریت شهری نگاهی بندازیم.
حمل و نقل و ترافیک:
۱- مطالعه طراحی و اجرای مرکز کنترل ترافیک قزوین (به روزترین بین ۷ مرکز کشور) با زیرساخت ۵۰ کیلومتر فیبر نوری و تجهیز تقاطع ها به چراغ هوشمند و دوربین
۲- اجرای ۲۰ تقاطع غیر همسطح (روگذر و زیرگذر) بر اساس طرح جامع مصوب در قزوین
۳- تملک و اجرای تمامی بلوارهای سطح شهر برابر طرح جامع مصوب (شریان های درجه ۱ و ۲)
۴- موافقت سرمایه گذار خارجی به منظور راه اندازی قطار سریع السیر تهران – کرج – قزوین با موافقت معاون اول رئیس جمهور و وزارت راه و شهرسازی با تقاضای مشترک استانداران تهران – البرز – قزوین با جانمایی ایستگاه های جدید
۵- تهیه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و تصویب آن در شورای عالی حمل و نقل و ترافیک کشور
درامدزایی و سرمایه گذاری:
۶- افزایش ۸ برابری بودجه شهر قزوین طی ۸ سال
۷- افزایش سهام بانک شهر از کلانشهر اهواز برای قزوین و افزایش سرمایه در هفت مرحله در کنار سایر کلان شهر ها
۸- خرید ۳۹۵ هکتار زمین و تعیین کاربری مناسب نسبت به آن برای آینده شهری قزوین در موقعیت های مناسب شهر
۹- تصویب و راه اندازی هیئت عالی سرمایه گذاری در شهر قزوین با مشارکت مدیران مرتبط در استان و جذبسرمایه گذاران بخش خصوصی و حجم سالیانه سرمایه گذاری حداقل برابر بودجه سالانه شهرداری
۱۰- ساخت ۱۱۲۰ واحد مسکونی و تجاری با بودجه شهرداری در مرحله اتمام اسکلت، سقف و سفت کاری برای پشتیبانی آینده شهر قزوین با نگاه تولید درامد پایدار
گردشگری، برندسازی و روابط بین الملل:
۱۱- مطالعه طراحی و اجرای تله سیژ و تله کابین کاسپین قزوین به عنوان یک قطب گردشگری با تملک ۳۹۰ هکتار از اراضی منطقه
۱۲- مطالعه طراحی و مرمت سعد السلطنه به عنوان آخرین کاروانسرای جاده ابریشم (بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران با جایگاه متمایز و فاخر) با ۳ هکتار وسعت شامل ۵ حیاط و ۲۳۰ حجره و تالار در قالب بافت تاریخی
۱۳- دریافت مصوبه برای احداث و راه اندازی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام از سازمان ملل متحد با مشارکت ۳۱ کشور اسلامی در بافت تاریخی شهر قزوین با حمایت و مشارکت وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری) و اخذ موافقت برای استقرار دو آژانس از سازان ملل به طور دائم در تالار موزه
۱۴- برگزاری پنجمین اجلاس مجمع جهانی شهرهای اسلامی در قزوین (اهداف توسعه پایدار، شکوفایی شهری، فرصت ها و چالش ها) با سخنرانی دکتر روحانی رئیس جمهور محترم و معاونین رئیس جمهور و وزرای مربوطه، معاونین سازمان ملل متحد و ۴۷۲ شهردار ایرانی و خارجی و روسای شوراهای اسلامی شهر از سراسر ایران
۱۵- برگزاری یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم در قزوین با عنوان اتحاد برای دستیابی و ارتقاء فرهنگ و گردشگری با حضور ولایتی، آخوندی، معاونین سازمان ملل و سفرای کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم و ۷۷ شهردار ایرانی و خارجی
۱۶- برگزاری اجلاس سفرای کشورهای اسلامی برای مشارکت در راه اندازی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در سالن اجلاس وزارت خارجه با حضور ظریف، صالحی، ابوترابی فرد و ۳۱ سفیر از کشورهای اسلامی و اعلام وزیر امور خارجه که قزوین با تصویب این پروژه پل ارتباطی ایران با تمام کشورهای اسلامی خواهد بود
۱۷- دریافت مصوبه از سازمان ملل جهت راه اندازی مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم برای تحقق اهداف توسعه پایدار در زمینه اقتصاد، فرهنگ و گردشگری با ۷۷ شهر عضو بین المللی و مناطق آزاد تجاری
۱۸- برگزاری جشنواره ملی و بین المللی بازی و اسباب بازی بچه های دیروز و امروز در شش سال متوالی و جذب سالیانه ۱۰۰ تا ۱۸۰ هزار بازدیدکننده و گردشگر با نگاه تولید ثروت و اشتغال در سطح شهر
۱۹- دریافت مصوبه از سازمان ملل برای راه اندازی مجمع شهرهای اسلامی با ۴۲ کشور اسلامی و ۶۹۰ شهر عضو و تصویب و تاسیس صندوق مالی موثر شهرهای اسلامی برای حمایت از تمام شهرداریها به ویژه ایران و عقد تفاهم نامه با ۱۰ وزارتخانه و سازمان ایرانی و آژانس های سازمان ملل متحد در حوزه شهرسازی، اقتصاد، فرهنگ و گردشگری
۲۰- رقابت بین ۶۴ شهر از ۳۸ کشور با ۳ مرحله داوری در سازمان ملل با حمایت دولت و انتخاب به عنوان پایلوت جهانی برنامه شکوفایی شهری CPI و تصویب طرح تهیه شده در ژنومقر رسمی سازمان ملل متحد به عنوان اولین سند جهانی
۲۱- دریافت موافقت نامه و مصوبه سازمان ملل برای قزوین به عنوان پایلوت جهانی اهداف توسعه پایدار SDG (هدف ۱۱ برنامه اسکان بشر)
۲۲- دریافت ابلاغ از UN HABITAT به عنوان دبیر اجرایی شهرداران شبکه راه حل های جهانی برای تحقق اهداف توسعه پایدار برای تمام شهرهای جهان
۲۳- برگزاری جهارمین اجلاس شهرداران اسلامی در قزوین با عنوان اشتراکات و تجربه های شهرهای عضو مجمع در زمینه حمل و نقل و گردشگری
۲۴- دریافت ۱۰ لوح تقدیر بین المللی از آژانس های سازمان ملل متحد
۲۵- برگزاری سمپوزیوم شکوفایی شهری و اهداف توسعه پایدار شهرها به میزبانی مدیریت شهری قزوین و با مشارکت دانشگاه های MIT ، Harvard ، Massachusets ، Carnegie Mel ، Lon ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین و دانشگاه آزاد استان و بهره برداری از نتایج این سمپوزیوم در تهیه گزارش جهانی شهرها سال ۲۰۱۵ در نیویورک مقر سازمان ملل
فضای سبز و محیط زیست:
۲۶- طراحی و اجرای کمربند سبز شهر قزوین همراه با ۳۱ پارک محلی (خانواده و بانوان) و احیاء ۸ رشته از قنوات سطح شهر برای تامین آب خام فضای سبز قزوین
۲۷- مطالعه طراحی و اجرای پارک ۱۴۰۰ هکتاری باراجین با تصویب ۴۲ پروژه سرمایه گذاری با سطح عملکرد ملی به ویژه برای استان های تهران و البرز
۲۸- ثبت ملی باغستان سنتی و تاسیس سازمان ویژه برای حفظ این باغستان با ۹ اداره کل در زیرمجموعه آن به عنوان هویت ملموس شهر تاریخی قزوین با درختان ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ساله
۲۹- مطالعه طراحی و اجرای سایت ۱۱۰ هکتاری محمد آباد با دو خط تفکیک زباله ۵۰۰ تنی و لندفیل (دفن بهداشتی زباله) با تکنولوژی برتر اروپایی برای ذخیره ۲۵ سال و عقد قرارداد با شرکت آلمانی آلفا کت با مدیریت پروفسور کوخ برای تولید برق از زباله با تایید سازمان شهرداریها و دهیاریها
۳۰- مطالعه طراحی و ساخت دهکده طبیعت قزوین به عنوان یک اثر فاخر و ویژه با داشتن ۱۷۰۰ حیوان از گونه های مختلف بااین ویژگی انحصاری که هیچ یک از این حیوانات به اسارت دهکده در نیامده اند با ۱۰۰۰ بازدید در روز
۳۱- دریافت نشان ملی محیط زیست ایران به عنوان تنها شهرداری کشور به واسطه تمامی اقدامات محیط زیستی در قزوین با حضور رئیس جمهور
فرهنگی، اجتماعی و ورزشی :
۳۲- احداث و مشارکت و راه اندازی ۱۳ فرهنگسرا و خانه فرهنگ به عنوان یک تجربه موفق و ۳۳ فضای ورزشی در محلات شهر قزوین و راه اندازی شورای محلات برای ۱۴ محله
۳۳- مطالعه طراحی مرمت و اجرای ۲۷ کیلومتر مسیر دوچرخه و پیاده رو سازی با رعایت مناسب سازی محیط برای معلولین و جانبازان در سطح شهر و ایجاد ۳ پارکینگ طبقاتی و ۱۷ پارکینگ روباز
۳۴- انتخاب شهردار به عنوان چهره اجتماعی سال استان در سه سال متوالی ۹۱ ، ۹۲ و ۹۳
عمرانی، بازآفرینی، توسعه ای و زیربنایی:
۳۵- خرید فرودگاه هواپیمایی ویژه توسط شهرداری برای شهر قزوین برای ایجاد شهرک فرودگاهی
۳۶- مطالعه و تهیه طرح جامع هدایت آبهای سطحی و اجرای آن و در نتیجه ایمن سازی قزوین از خطر وقوع سیل
۳۷- بازآفرینی شهری در محلات بافت تاریخی شهر همراه تک بناها و جداره سازی و کف سازی مراکز محله مانند خیابان سپه به عنوان اولین خیابان ایران
۳۸- ساخت ۴۱ سرویس بهداشتی عمومی در قزوین و راه اندازی دبیرخانه دائمی کشور و برگزاری همایش مربوطه همزمان با روز جهانی
۳۹- دریافت پنج نشان ملی و لوح تقدیر مقررات ملی ساختمان در پنج سال متوالی از وزرای راه و شهرسازی
۴۰- انتخاب به عنوان چهره برتر صنعت ساختمان ایران در بین ۳۱ مرکز استان در سال ۹۵ بر اساس موفقیت برای ارتقا و رونق این صنعت در سطح استان
تابناک
Thursday, 28 November , 2024