افتتاح رسمي مجتمع كاسپين و آغاز عمليات ساخت اسكله مارينا و بزرگترين آكواريوم ايران با حضور ریاست جمهوری انجام می شود.
به گزارش ندای گیلان از رشت، با حضور حسن روحانی رياست جمهور دو پست از اسکله های مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر و بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور افتتاح میشود و همچنین عملیات اجرایی احداث اسکله مارینا به عنوان بزرگترین اسکله گردشگری دریای خزر و بزرگترین آکواریوم و باغ خزندگان ایران در این منطقه با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی آغاز می شود.
بنابر این گزارش، مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی دارای 22 پست اسکله با ظرفیت 15 میلیون تن خواهد بود و اسکلههایی که با حضور ریاست جمهور مورد بهرهبرداری قرار میگیرند هر یک به طول ۱۷۵ متر بوده که یک پست آن اسکله تجاری با سرمایهگذاری مستقیم سازمان و دیگری اسکله نفتی دلفین که با سرمایهگذاری بخش خصوصی ساختهشده است.
ارزش سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در احداث این مجتمع بندری از ابتدای تاسیس تا کنون حدود 700 میلیارد تومان و میزان سرمایه گذاری در حال انجام بخش خصوصی حدود 300میلیارد تومان است که با توجه به تلاش شبانه روزی در سه شیفت کاری دو پست اسکله در اسفندماه سال 1395 تکمیل و هم اکنون آماده افتتاح است.
گفتنی است:مجتمع مارینای منطقه آزاد انزلی یک مجتمع گردشگری دریایی است که دارای بخش هایی نظیر اسکله قایق های تفریحی، هتل، رستوران دریایی، مرکز ورزش های دریایی، امکانات تفریحی مرتبط با ساحل و دریا است و با عنایت به ظرفیت های استان گیلان در گردشگری دریایی و برخورداری از کرانه های ساحلی،وجود یک مجتمع گردشگری دریایی می تواند صنعت توریسم استان را با تحول بزرگی همراه میکند.
این مجتمع به عنوان بخشی از مجتمع بندری کاسپین تا پایان سال جاری مراحل احداث آن به اتمام خواهد رسید و امکان پهلوگیری 350 قایق مسافری-تفریحی به صورت همزمان و کشتی کروز در این اسکله فرآهم خواهد شد.
لازم به ذكر است بزرگترین پروژه آکواریوم و باغ خزندگان کشور نیز با سرمایهگذاری 30 میلیون یورویی خارجی مراحل احداث آغاز خواهد شد و این پروژه گردشگری در مدت 36 ماه در فضایی به مساحت 10 هزار متر مربع ساخته می شود، مشتمل بر بزرگترین آکواریوم و باغ خزندگان کشور، شهربازی سرپوشیده، سینماهای چند بعدی، سوئیتهای اقامتی، تونل اکواریم و بخشهای تجاری و خدماتی است که به منظور توسعه فضا و اماکن گردشگری و تفریحی و در نهایت تبدیل منطقه آزاد انزلی به قطب گردشگری شمال کشور ایجاد می شود.
مجتمع بندري كاسپين بزرگترين بندر ايران در درياي خزر
با توجه به بنادر موجود در دريايي خزر هدف گذاري ساخت مجتمع بندري كاسپين به عنوان بندر نسل سوم با محوريت صادرات به كشورهاي حاشيه خزر به منظور ارتقاء ظرفيت مبادلات از مسير كريدور هاي نوستراك، تراسيكا و چين – اكتانوا- انزلي ، افزايش توانمندي هاي كشور در همكاري با كشور هاي حاشيه درياي خزر، امكان ايجاد اسكله هاي نفتي و انجام سوآپ و قابليت اتصال خطآهن قزوين ، رشت و انزلي تعيين گرديده است.
مجتمع بندري كاسپين به عنوان بزرگترين بندر ايران در درياي خزر و همچنين بزرگترين پروژه زير ساختي مناطق آزاد كشور با مساحتي در حدود350 هكتار با امكان جديد 22 پست اسكله و ظرفيت نهايي 15 ميليون تن و با پسكرانه اي به مساحت حدود 500 هكتار به دليل واقع شدن در منطقه اي با پتانسيل بالاي جغرافيايي و اقتصادي مي تواند باعث ارتقاء ظرفيت حمل و نقل درياي خزر گردد كه برخي از اين موارد عبارتند از:
· راههاي مواصلاتي به بندر با احداث آزاد راه دسترسي ، جاده اختصاصي و تقاطع غير همسطح شهيد نامجوي كه در سالهاي اخير احداثو تكميل شده است كه ترافيك روان محموله هايتجاري را تضمين خواهد نمود.
· ايجاد خطوط راه آهن به داخل بندر و اتصال آن به شبكه ريلي كشور، مزيت بسيار بزرگ اين بندر است.
· طراحي بندر نوين كاسپين بر اساس اصول بنادر نسل سوم، به گونه اي صورت گرفته كه علاوه بر تامين عمق مناسب براي سرويس دهي به انواع شناورهاي تجاري، مسافري و نفتي كه در حال حاضر در خزر تردد مي كنند و براي كشتي هاي با ظرفيت بسيار بالا تر هم پيش بيني شده تا فضاي بسيار مناسبي در داخل بندر جهت تامين ناوبري اين شناورها در اختيار داشته باشد.
· طراحي و انتخاب جا نمايي بندر به گونه اي صورت گرفته كه فضاهاي پس كرانه به منظور احداث اسكله و محوطه بار انداز، انبارها، اسكله هاي نفتي، محدوده صنعتي، ترمينال دريايي و انواع كابري هاي بندر تامين گردد.
اهميت طرح احداث مجتمع بندري كاسپين
توسعه صادرات كشور و ارتقاء حجم مبادلات تجاري با كشورهاي حاشيه دريايي خزر ، افزايش درآمدهاي ارزي كشور؛رونق كريدورهاي ترانزيتي منطقه و راه اندازي كريدور جديد پيشنهادي چين-قزاقستان(اكتانوا)-ايران( منطقه آزاد انزلي)؛ايجاد هزارن شغل مستقيم؛ پشتيباني از ساير فعاليت ها به غير از مبادلات كالا همچون فعاليت هاي حفاري، انتقالو پردازش ذخاير نفت و گاز در درياي خزر ، وجود ظرفيت هاي لازم براي فعاليت صنايع كشتي سازي تعميراتي ودر نهايت با پيش بيني هاي صورت گرفته در خصوص احداث اسكله هاي مسافربري براي توسعه گردشگري دريايي، شاهد رشد اين صنعت به جهت سهولت رفت و آمد سرمايه گذاران و گردشگران خارجي در منطقه آزاد انزلي و درياي خزر خواهيم بود.
با توجه به فعاليت واحد هاي صنعتي صادراتي مستقر در پس كرانه اين بندر در حال حاضر، و طرح هاي توسعه واحد هاي توليدي براي صادرات از طريق اين بندر و ايجاد فعاليت هاي زنجيره اي پسين و پيشين پردازش كالا به عنوان بنادر نسل جديد با پس كرانه هاي وسيع براي امور صنعتي و به دنبال آن توسعه هزاران شغل غير مستقيم در منطقه و استان و كشور نام برد كه در نهايت زمينه تسريع در روند توسعه صنايع دريايي، دريانوردي و كشتيراني ايران درياي خزر و احياي كريدور هاي ترانزيتي و افزايش توان كشور در حمل و نقل كالا و مسافر در اين منطقه را بيش از بيش فراهم مي نمايد.
ارزش سرمايه گذاري به روز شده سازمان منطقه آزاد انزلي در احداث اين مجتمع بندري از ابتداي تاسيس تاكنون حدود 700 ميليارد تومان و ميزان سرمايه گذاري در حال انجام بخش خصوصي حدود 300 ميليارد تومان خواهد بودو با توجه به تلاش شبانه روزي (فعاليت در سه شيفت كاري و به صورت 24 ساعت) دو پست اسكله از 22 پست اسكله طراحي شده( يك پست با تكيه بر منابع سازمان و يك پست از محل سرمايه گذاري بخش خصوصي) در اسفند ماه سال 1395 تكميل و هم اكنون آماده افتتاح مي باشد.
اين مجتمع بندري داراي دو موج شكن كه طول موج شكن شرقي 2665 متر و طول موج شكن غربي 2435 متر مي باشد كه در اواخر سال 92 با مهندسي ارزش صورت گرفته و طراحي مجدد موج شكن ها 100 ميليارد تومان از هزينه اجراي اين پروژه كاهش يافت.
Saturday, 23 November , 2024