به گزارشندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، علی مقتدایی، کارشناس انرژی نوشت: دولت قصد دارد در اقدامی نادرست، تعرفههای برق مشترکان پرمصرف و کم مصرف را بار دیگر با درصدی یکسان افزایش دهد که خلاف عدالت است.این در حالی است که دولت میتواند با استفاده از روشهای هوشمند مرسوم قیمتگذاری در دنیا علاوه بر […]
به گزارشندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، علی مقتدایی، کارشناس انرژی نوشت: دولت قصد دارد در اقدامی نادرست، تعرفههای برق مشترکان پرمصرف و کم مصرف را بار دیگر با درصدی یکسان افزایش دهد که خلاف عدالت است.این در حالی است که دولت میتواند با استفاده از روشهای هوشمند مرسوم قیمتگذاری در دنیا علاوه بر تامین منابع مالی مورد نیاز وزارت نیرو، مشترکان پرمصرف را به رعایت الگوی مصرف برق ترغیب نماید.علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که این وزارتخانه قصد دارد متناسب با میزان تورم، حدود 12درصد تعرفه برق را برای سال 95 افزایش دهد.این سومین مرتبه است که در سالهای اخیر به منظور جبران منابع مالی مورد نیاز، قیمتهای برق افزایش مییابد و چنین تصمیمی در حالی گرفته شده که دولت در 2 مرتبه قبلی تعرفه های برق را به شیوه های نامناسبی تغییر داده است.یک بار در اسفند ماه سال 92 تعرفه های برق برای تمام پلهکانهای مصرف برق 24 درصد افزایش یافت و بار دیگر در اسفند سال 93 تعرفه های برق برای تمام پلهکانهای مصرف برق 10 درصد افزایش یافت.مشکل عمده این شیوه از افزایش قیمت این است که دولت برای جبران کسری منابع وزارت نیرو، سادهترین راهبرد ممکن یعنی افزایش عمومی قیمت برق را مد نظر قرار داده است. این امر سبب میشود کاهش مصرف برق و حذف یارانه پنهان مشترکان پرمصرف در کشور به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها مورد غفلت واقع شود. این شیوه قیمت گذاری که صرفا با نگاه افزایش درآمد صورت گرفته است، بدین معنی است که در شرایط فعلی که همه پلکانهای تعرفه برق یارانهای است، هر مشترکی که برق بیشتری مصرف نماید، از یارانه بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.این تصمیم در حالی گرفته شده که یکی از مهم ترین اقدام هایی که در دنیا برای احیای حوزه انرژی و اصلاح الگوی مصرف آن مورد استفاده قرار گرفته است، روش تعرفه گذاری پلکانی-افزایشی (IBT) است. بر اساس این راهبرد، قیمت انرژی برای مشترکانی که در حد الگو مصرف میکنند، افزایش چندانی ندارد، اما هزینه مصارف بیرویه (بالاتر از الگوی مصرف) با قیمت آزاد و حتی بیشتر محاسبه میشود.با این اقدام، مشترکین پرمصرف که اقلیت جامعه را تشکیل میدهند، به اصلاح رفتار ترغیب میشوند و در عین حال دولت میتواند بدون بروز نارضایتی عمومی، کسری منابع هدفمندی را تامین نماید.استفاده از راهبردهای هوشمندانه برای تعرفهگذاری برق علاوه بر اینکه نیاز مالی مورد نیاز وزارت نیرو را تامین میکند، مشترکان پرمصرف را به رعایت الگوی مصرف برق ترغیب مینماید و از میزان یارانه پنهانی که به صورت ناعادلانه به مشترکان پرمصرف تعلق میگیرد، خواهد کاست.بررسیها نشان داده است در صورتی که از این نظام برای افزایش قیمت برق استفاده گردد الگوی مصرف مشترکان پرمصرف نیز تغییر پیدا خواهد و عواید دولت به همان میزان 12% افزایش خواهد یافت.با توجه به اینکه حدود 85% از مشترکان، الگوی مصرف برق را رعایت میکنند لازم است که تعرفههای برق برای مشترکان زیر الگو تغییر ناچیز و مشترکان پر مصرف از تغییر محسوسی برای تصحیح الگوی مصرف خود برخوردار باشند. به عنوان مثال در اقلیمهای عادی مثل تهران، با توجه به اینکه اغلب مردم، کمتر از 200 تا 300 کیلووات ساعت برق مصرف میکنند میتوان مقدار 300 کیلووات ساعت را به عنوان الگوی مصرف در این مناطق تلقی نمود وتعرفههای پلکانهای قبلی را تغییر چندانی نداد و مبنای محاسبه تعرفههای برق را تفاوت با قیمت برق صادراتی (حدود 350 تومان برای هرکیلووات ساعت) در نظر گرفت.پیشنهاد میشود، دولت به جای استفاده از سادهترین راه حل ممکن برای افزایش درآمد از فروش برق، از شیوههای هوشمندانهای مانند IBT استفاده کند که علاوه بر افزایش درآمد به میزان پیشنهادی خود برای سال 95، یارانه پنهان و الگوی نادرست مشترکان پرمصرف را تغییر دهد.انتهای پیام/ب
Friday, 22 November , 2024