:به نظر می‌رسد داستان نشستن مهمانان ناخوانده برسر سفره صاحبان پسماند رشت رو به اتمام است.

به گزارش نداي گيلان: به نظر می‌رسد داستان نشستن مهمانان ناخوانده برسر سفره صاحبان پسماند رشت رو به اتمام است. داستانی که سال‌ها در این شهر ادامه داشته است و استمرار آن باعث شده تا قانون مدیریت پسماند فراموش شود؛ماده ۷ قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۸۳ می‌گوید: مدیریت اجرایی کلیه پسماند‌ها غیر از پسماندهای صنعتی و ویژه در شهر‌ها به عهده شهرداری است.

اما این مسئله در رشت تاکنون با مدیریت دو گانه‌ای روبرو بوده است. بخشی از پسماند‌ها توسط مدیریت پسماند شهرداری رشت جمع آوری می‌شود و بخش دیگر توسط گاراژدار‌ها. گاراژهای رشت با ارتباط گسترده‌ای که با گاری چی‌ها دارند توانسته‌اند سهم عمده‌ای از پسماند خشک و با ارزش شهر را به خود اختصاص دهند.

بعد از شروع به کار جدی سازماندهی پسماند شهر توسط پیمانکاران سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در آبان ماه گذشته مشخص شد که ارزش اقتصادی بخش قابل توجهی از طلای کثیف شهر نه به صاحب طلا که به گاراژدار‌ها می‌رسد. اما در این بین به نظر می‌رسد نه فقط ارزش اقتصادی که ادامه این روند و نبود مدیریت واحد در پسماند خشک می‌تواند به سلامت و زیبایی شهر خدشه وارد کند.

داستان ناتمام برخورد با تخلف

اما این داستان بعد از اعتراض مدیریت پسماند و شهرداری و درخواست آن‌ها برای پلمپ این گاراژ‌ها که مجوزی از محیط زیست و بهداشت نیز دریافت نکرده‌اند تمام نشد.

به نظر می‌رسید فصل دیگری در ساماندهی پسماند رشت شروع شده است. در زمستان ۹۳ دادستانی با ورود به مسئله دستور به پلمپ واحدهای متخلف داد اما گاراژدار‌ها با تجمع در مقابل استانداری و رایزنی با مقامات شهری توانستند از پلمپ واحدهایشان جلوگیری کنند.

مشاهدات نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از صاحبان این گاری‌ها افراد غیر بومی استان هستند و بسیاری از آن‌ها نیز با معضلات اجتماعی درگیرند.

در این بین برخی نیز با مطرح کردن این مسئله که نباید به راحتی عده‌ای را از «نان خوردن» انداخت به تبعات اجتماعی این مسئله اشاره می‌کنند اما شهرداری نیز به دفعات نه از بیکار کردن بلکه از ساماندهی این گاری‌ها خبر داده است. در این سازماندهی به شرایط بهتر کاری و لباس متحدالشکل اشاره شده است.

در اولین ماه تابستان با درخواست دوباره شهرداری و تشکیل جلسه در فرمانداری مهلت دوماهه‌ای برای این واحد‌ها در نظر گرفته شد تا به سروسامان دادن به وضعیت واحدهای خود بپردازند و موارد مورد نظر محیط زیست و بهداشت را فراهم کنند یا به پلمپ تن بدهند.

حالا از آخرین جلسه برگزار شده که ۱۱تیرماه بود بیش از دو ماه می‌گذرد و دستگاههای مرتبط با این موضوع در جلسه‌ای که در سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت برگزار شد هماهنگی‌های لازم برای شروع عملیات برخورد با گاراژهای متخلف را انجام دادند.

مرتضی عاطفی مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری رشت، افشین پورعلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گیلان، هادی اسماعیل‌پور معاون اداره حفاظت محیط زیست رشت، محمد عطار کار‌شناس مسئول بهداشت محیط، فریبرزعسگر‌پور نماینده فرمانداری شهرستان رشت، شهشانی مشاور مدیریت پسماند شهرداری رشت و محسنی معاون فنی سازمان پسماند مدیریت شهرداری رشت از اعضای حاضر این جلسه بودند.

 

ساماندهی گاری چی‌ها

مرتضی عاطفی در ابتدای جلسه با اشاره به آخرین نشستی که در تاریخ ۱۱ تیر در فرمانداری رشت تشکیل شده بود گفت: در آن جلسه به گاراژ‌ها فرصت دو ماهه‌ای داده شد تا نسبت به تعیین مکان مورد تایید محیط زیست و بهداشت اقدام کنند.

 

او تصمیم دیگر این جلسه را ساماندهی گاری چی‌های سطح شهر اعلام کرد. عاطفی ادامه داد: این کار طبیعتا باید بعد از تعیین تکلیف گاراژ‌ها انجام شود.

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری رشت با بیان اینکه گاری‌ها بخش قابل توجهی از پسماند خشک شهر را جمع آوری می‌کنند گفت: شهرداری آمادگی خودش را برای ساماندهی گاری چی‌ها اعلام کرده است.

او ادامه داد: در این سازماندهی شرایط بهترکاری، پلاک شدن گاری‌ها، تهیه لباس متحدالشکل، کارت شناسایی مورد نظر خواهد بود.

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری رشت با اشاره به جلسه خواستار اقدام قاطع همه دستگاه‌ها برای حل مشکلات مدیریت پسماند شهر رشت شد.

عاطفی همچنین در مورد گاراژهایی که دارای مجوز از مجمع امور صنفی هستند گفت: این واحد‌ها فقط مجوز خرید و فروش آهن آلات در محل گاراژ را دارند و نمی‌توانند در سطح شهر و درب منازل به جمع آوری و حمل و نقل پسماند خشک اقدام کنند.

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری رشت همچنین از نصب بنر‌های اخطار در سطح شهر خبر داد و گفت: بعد از این اطلاع رسانی با گاری‌های بدون مجوز برخورد صورت می‌گیرد.

 

همراه شدن برای برخورد با متخلفان

در ادامه جلسه افشین پورعلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گیلان نیز با بیان اینکه همه دستگاهای حاضر در جلسه با مشکلات این بخش آشنا هستند گفت: روزی که وارد این موضوع شدیم از مشکلات این بخش خبر داشتیم.

او با اشاره به ثروت و قدرت برخی از گاراژ‌ها گفت: برای رسیدن به هدف مشترک همه دستگاههای باید از تجربه دفعات قبل استفاده کنیم و قدرتمند وارد عمل شویم.

پورعلی برای کاهش آسیب پذیری طرح شناسایی گاراژهای متخلف و اعلام آن به محیط زیست را راه حل عملی این کار دانست.

هادی اسماعیل‌پور معاون محیط زیست نیز در این جلسه با بیان اینکه برای رسیدن به نتیجه قطعی همکاری همه دستگاههای نیاز است گفت: سازمان محیط زیست فقط می‌تواند در مورد محل مکان نظر بدهد و طبیعتا نظر کار‌شناسی بهداشت و شهرداری نیز در این امر بسیار تاثیر گذار است.

او با اشاره به بازگشایی برخی واحد‌ها بعد از پلمپ توسط سازمان محیط زیست گفت: تصمیم قاطع حمایت دستگاه قضایی و شهرداری در این موارد می‌تواند از وقوع دوباره مشکلات جلوگیری کند.

فریبرزعسگر‌پور نیز در این جلسه با اشاره به کار سخت و موفقیت آمیز تخریب دکه‌های لب آب توسط شهرداری گفت: در اقدامات مشابه باید سازوکار‌ها مشخص باشد تا با شکست مواجه نشویم.

او همچنین پیشنهاد داد تا علاوه بر نصب بنرهای اخطار در مورد جمع آوری گاری‌های بدون مجوز سطح شهر گفت: لازم است برای فراگیری بیشتر پیام از رادیو نیز پخش شود.

عطاران نماینده اداره بهداشت شهرستان نیز نیز در این جلسه با اشاره به لزوم جمع آوری اطلاعات گاراژ‌ها گفت: برای سازماندهی اطلاعات باید برای همه گاراژهای سطح شهر پرونده تشکیل شود.

او همچنین قدم بعدی برای مدیریت بهتر پسماند شهر توقیف خودروهای خرید و حمل پسماند خشک در شهر را ضروری دانست و گفت: برخی از این خودرو‌ها با جعل آرم مدیریت پسماند اقدام به خرید پسماند در سطح شهر می‌کنند.

عطاران همچنین با اشاره به روستای کرد محله که شغل همه مردم آن روستا جمع آوری پسماند است بیان کرد: برخی از پسماندهای جمع آوری شده که ارزش اقتصادی قابل توجهی ندارد از این روستا وارد رودخانه می‌شود.

در پایان جلسه تصمیم گرفته شد با حمایت همه دستگاههای اجرایی و دادستانی اولین بازدید از گاراژ‌ها در روز شنبه ۱۱ مهر انجام شود.

حالا باید دید آیا مدیریت واحد و ساماندهی پسماندهای شهر با در اختیار قرار گرفتن آن‌ها به صاحبان اصلی خود انجام می‌شود یا پیمانکاران همچنان باید مهمان ناخوانده‌ای که بر سر سفره‌شان نشسته را تحمل کنند.