مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه بخشی از سهم ۱۵ درصدی هما در خرید ایرباس‌ها از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود، گفت: بعید می‌دانم تا پایان سال جاری، هواپیمایی از این قرارداد وارد کشور شود، اما تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد ۵ تا ۸ فروند تحویل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد پرورش امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالروز ورود امام راحل به کشور در فرودگاه مهرآباد اظهارداشت: برای تفاهم‌نامه 118 فروند هواپیما دوره‌ای 8 تا 10 ساله در نظر گرفته شده است که پس از قرارداد این هواپیماها تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: البته در این مدت این قرارداد قابل تغییر هم هست یعنی پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است که برخی هواپیماها زودتر و یا دیرتر تحویل شوند تا زیرساخت‌های فرودگاهی نیز تکمیل شود.

پرورش با بیان اینکه پس از تفاهم‌نامه اولیه، قرارداد خرید ایرباس‌ها منعقد می‌شود، اضافه کرد: در این قرارداد براساس نوع هواپیما و تاریخ خرید‌ تنظیم قرارداد انجام می‌شود که به آن قرارداد خرید و فروش بین خریدار و فروشنده می‌گویند و جزئیات و مشخصات هواپیما آنجا مشخص می‌شود که در این بین می‌توان به مواردی مانند انتخاب داخل هواپیما، سیستم‌های سرگرمی، ارابه فرود و غیره اشاره کرد.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: طبق پیش‌بینی‌ها و تفاهم‌‌نامه اولیه 45 فروند هواپیمای خانواده ایرباس 320 شامل ایرباس‌های 320 و 321 تحویل خواهیم گرفت که برای پروازهای داخلی و پروازهای منطقه‌ای است.

پرورش ادامه داد: همچنین 45 فروند ایرباس 330 به عنوان هواپیمای میان‌برد، 16 فروند ایرباس 350 جدید و تازه ساخت و 12 فروند ایرباس 380 تحویل خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: بسته به اینکه شرایط فرودگاه‌ها و زیرساخت‌ آنها فراهم شود استفاده از این هواپیماها انجام خواهد شد، مثلاً از هواپیماهای دوربرد در مسیرهایی نظیر تهران به کانادا و دورتر استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه حجم زیادی از ایرانیان در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، گفت: ایرانیان سالانه 5 میلیارد دلار پول بلیت به شرکت‌های هواپیمایی خارجی می‌پردازند و این یعنی تعداد هواپیماها و مسیرهای ما کافی نیست.

وی افزود: در صورت افزایش هواپیماه،ا بخش عمده ارز وارد ایرلاین‌های داخلی می‌شود و اشتغال‌زایی مناسب دارد.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه‌های اصلی کشور باید برای پذیرش هواپیماهای پهن‌پیکر آماده شوند و تحویل این هواپیماها در سال 2016 آغاز می‌شود.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: تحویل 2 تا 3 فروند هواپیمای ایرباس به هما تا پایان سال قطعی نیست چون کمپانی ایرباس هواپیمای آماده تحویل، به این زودی ندارد.

پرورش ادامه داد: از سال گذشته و با آغاز برجام مذاکرات با ایرباس آغاز شد، در این جلسات آنها مرتب اعلام می‌کردند که از سال 2017 می‌توانند هواپیما به ما تحویل دهند، اما ما تاکید کردیم که از سال 2016 تحویل هواپیما آغاز شود.

پرورش افزود: حدود 5 تا 8 فروند هواپیمای ایرباس در این قرارداد تا پایان سال 2016 میلادی تحویل خواهد شد. البته ما باید ابتدا هواپیماها را ببینیم و سیستم آنها را مطابقت دهیم که مناسب شرایط ما است یا خیر و پس از آن وارد می‌کنیم.

وی افزود: بعید می‌دانم تا پایان سال جاری هواپیمایی از این قرارداد وارد ناوگان هما شود.

وی درباره تأمین سهم 15 درصدی ایران ایر در این قرارداد گفت: سال گذشته مصوبه‌ای از صندوق توسعه ملی داشتیم برای خرید هواپیمای نو، که از بخشی از این مصوبه برای خرید این ایرباس‌ها استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: همچنین پیش‌بینی کرده‌ایم فاینانس خارجی و داخلی از برخی بانک‌ها داشته باشیم و اگر این هدف محقق نشد ایرباس وعده داده است خود از طریق فاینانس برای ما عمل کند.

پرورش بیان کرد: کل این هواپیماها در قالب اجاره به شرط تملیک است، آنها فاینانس می‌کنند و مالکیت هواپیماها پس از پرداخت اقساط به ما منتقل می‌شود.

پرورش با بیان اینکه ایران‌ایر زمانی پنجمین ایرلاین برتر دنیا بود، گفت: امروز فقط به 29 نقطه بین‌المللی پرواز داریم که اگر هواپیماهای نو وارد ناوگان هما شوند، مسیرهای فعلی افزایش می‌یابد، مثلاً 3 پرواز هفتگی به لندن هم به 6 تا 9 پرواز در هفته افزایش می‌دهیم.

مدیرعامل ایران‌ایر، رقابت عادلانه با ایرلاین‌های خارجی، افزایش درآمد هما، رشد بخش فنی و تکنیسینی هما و رشد مسیرهای داخلی و بین‌المللی این ایرلاین را از مزایای ورود هواپیماهای جدید عنوان کرد.

وی گفت: قطعاً با ورود این هواپیماها مسیرهایی نظیر سنگاپور، توکیو و سئول که تا پیش از این مجوز آن را داشتیم اما هواپیمای مناسب نداشتیم، دوباره برقرار می‌شود.

مدیرعامل هما درباره پروازهای نوروزی هم بیان کرد: بر حسب نیاز داخلی و امکانات ناوگان در خدمت مردم خواهیم بود.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/XY47V3