به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس از قم، وجود مبارک و نورانی پیامبر گرامی اسلام، به عنوان خاتم الانبیاء و همچنین رسول رحمت و وحدت، منادی اتحاد و همبستگی است و بعثت حضرتش، یادآور اهمیت این وحدت و پیوستگی است.چندی پیش بود که آیتالله اراکی به عنوان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، دیداری […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس از قم، وجود مبارک و نورانی پیامبر گرامی اسلام، به عنوان خاتم الانبیاء و همچنین رسول رحمت و وحدت، منادی اتحاد و همبستگی است و بعثت حضرتش، یادآور اهمیت این وحدت و پیوستگی است.چندی پیش بود که آیتالله اراکی به عنوان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، دیداری با مرجع معظم، آیتالله وحیدخراسانی داشت و این مرجع تقلید بیاناتی مهم و حیاتی درباره ضرورت وحدت همه اقشار مسلمانان بیان داشت که امروز به مناسبت سالروز بعثت حضرت ختمی مرتبت، مروری بر آن بیانات مهم خواهیم داشت و تحلیلی درباره آن بر اساس مستندات شرع مقدس و تاریخ اسلام ارائه میکنیم.آیتالله وحیدخراسانی در آن دیدار (نقل به معنا) اظهار کرد: شهادتین آثاری دارد که اگر مفهوم آن را به درستی بفهمیم، خواهیم دانست که رفتار شرعی و درست با هر مسلمان چگونه باید باشد. عامه مردم باید بفهمند که وقتی شرع میگوید در مساجد مسلمانان از هر فرقهای که بودند نماز بخوانید، به عیادت مریضان آنها بروید و از غائبان آنها احوالپرسی کنید و جویای حال آنان بشوید، این دستورات به چه معناست؟اگر به این دستورات شرع عمل کنیم، دلها و قلوب همه مسلمانان به هم نزدیک میشود.باید بدانیم که طبق شرع مقدس، ناموس، آبرو، جان و مال یک بدوی، همانند جان و مال و آبروی یک مرجع شیعی است. پس همانگونه که جان و مال و عرض یک مرجع شیعی باید حفظ شود، آن هم باید حفظ شود.اینگونه است که بیانات هوشیارانه یک مرجع تقلید، چنین میتواند مایه وحدت و برادری در صفوف تمام مسلمانان از هر دسته و فرقه باشد.اکنون اگر نگاهی اجمالی به سیره و رفتار اهل بیت علیهم السلام بیندازیم، میبینیم که پندار و گفتار و کردار همه آنها و برای همیشه، بر اساس تحقق وحدت اسلامی بوده است. اینگونه است که امامان شیعه، نه تنها همواره خود را ملزم به همنشینی و مخالطه با سایر مسلمانان در تمام سطوح زندگی دینی و اجتماعی میدانستند و هیچگاه شیعه را به عنوان یک مذهب یا فرقه جدابافته از جامعه اسلامی در نظر نمیگرفتند، بلکه حتی پیروان سایر فرقههای اسلامی را هم مانند یکی از شیعیان میدانستند و پشت سر آنها، نماز هم میخواندند.بدیهی است این اقتدا کردن هم مانند سایر اصول دینی در شیعه، با منطق و استدلال همراه است و وقتی، اصل بر منطق و استدلال باشد، بنابراین توهین به مقدسات سایر فرقههای اسلامی، هیچگونه جایی در سیره اهل بیت ندارد و اگر ما خود را پیرو آنان میدانیم، باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم؛ چراکه پاسخ توهین، توهین است و اگر ما به مقدسات کسی توهین کنیم، او هم به مقدسات ما توهین خواهد کرد و بدیهی است که هیچکس دوست ندارد تا به مقدساتش توهین شود.اکنون بر آنیم تا گوشهای از دستورات شیعه را درباره نوع تعامل با سایر فرقههای اسلامی مرور کنیم.نکته نخست این است که از نظر شرع مقدس، آنکه شهادتین را بر زبان جاری کرده باشد، مسلمان است و به این نام شناخته میشود.اما جلوهای از این تعامل، در کمک مالی امامان شیعه به عموم نیازمندان مسلمان (فارغ از اینکه از چه فرقه و گرایشی بودهاند) است که در سیره عملی تمام امامان ما جلوه و ظهور دارد.همچنین یکی دیگر از جلوههای بارز این امر را میتوان در تأکیدهای فراوان ائمه اطهار بر حضور شیعیان در نماز جماعت اهل سنت و اقامه نماز با آنها دید که معادل ثواب نماز با رسول خدا در صف اول یا ثواب جهاد در راه خدا دانسته شده است.این مسئله تا آنجا سفارش شده که حتی در کتاب گرانسنگ وسائل الشیعه، جلد 12 صفحه پنج، بابی به نام وجوب معاشرت با مردم و از جمله اهل سنت در اداء امانت و اقامه شهادت و راستگویی به آنان، معرفی شده است و در ادامه عیادت مریضان، حضور در تشییع جنازه، رعایت حق همسایگی و نماز خواندن با آنان در مسجد هم، مستحبی سفارش شده دانسته شده است و بدیهی است که هر امر مستحب، ثواب فراوانی خواهد داشت.همچنین در صفحه 383 جلد اول کتاب ارجمند من لا یحضره الفقیه، روایتی از امام صادق علیه السلام به چشم میخورد که حضرت در آن، دلیل سفارش به این رفتار و سنت حسنه و پسندیده را چنین توضیح میفرمایند:… اگر چنین رفتار و معاشرت خوبی داشته باشید، آنان خواهد گفت که اینان، جعفری مذهب هستند و خدا، جعفر را رحمت کند که چه پیروان مودبی دارد؛ اما اگر چنین نکنید، خواهند گفت که اینان، جعفری مذهب هستند و خدا، جعفر را از رحمت خود دور بدارد که چه پیروان بد و بی ادبی دارد … .همچنین در اینگونه روایات، به این مسئله هم اشاره میشود که این رفتار حضرات معصومین، از روی تقیه نبوده است و امامان، هیچگاه نماز خوانده شده پشت سر آنان را دوباره نمیخواندند که این رفتار، نشان دهنده عدم تقیه است.جلوه دیگر این رفتار امامان معصوم، در مراسم حج مشاهده میشود که ایشان همیشه از خادمان حرمین شریفین تبعیت میکردند و حتی یک روایت یا گزارش در تاریخ، به این نکته اشاره ندارد که مثلا فلان امام شیعه، روزی غیر از روز اعلام شده به عنوان عید قربان را عید گرفته باشند.باید گفت متون دینی و تاریخ اسلام، مشحون از این رفتارهای اخلاقی و شرعی است و مراجع تقلید و علمای بزرگوار ما هم به تبعیت از ائمه معصومین، همین رفتار را داشتهاند. به طور مثال مراجع معظم تقلید، حتی به طلاب اهل تسنن هم کمک مالی میکنند تا این معاشرت و همزیستی حفظ شده و وحدت اسلامی در سرتاسر جهان طنین انداز شود.چنین است که تک تک مسلمانان از هر مذهب و فرقه، باید به رفتار و سیره پیشوایان دین و علمای حقیقی تأسی جویند و به وحدت و همبستگی ـ در عین احترام به اختلاف نظرها در برخی مسائل مهم ـ بکوشند و بدانند که دشمنان اسلام، سیاست تفرقهافکنی بین مسلمانان را به عنوان حربهای دائمی پیگیری کرده، میکنند و خواهند کرد و اگر هر مسلمان، هوشیار نباشد، آنها خواهند توانست تا با استفاده از سیاست راهبردی و ابزار کاربردی تفرقه افکنی، مقاصد و نیات شوم خود را پیش ببرند که این مسئله در نهایت قطعا به ضرر اسلام و عموم مسلمانان فارغ از هر مذهب و فرقه – تمام میشود.انتهای پیام/2258/صا40