درآمد عمومی استان گیلان در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ حدود ۱۷۱ هزار میلیارد ریال برآورد شده است؛ رقمی که میتواند نقش مهمی در تأمین منابع مالی، اجرای پروژههای عمرانی و بهبود شاخصهای توسعهای استان ایفا کند.
به گزارش ندای گیلان، در نشست «تشریح قانون بودجه ۱۴۰۴ کشور» که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان برگزار شد، جزئیات درآمدها، هزینهها و سهم استان از منابع ملی در بخشهایی چون اشتغال، آب، سلامت و بحران بررسی شد.
برآورد درآمد گیلان در سال آینده
یکی از مهمترین بخشهای نشست، ارائه جزئیات بودجهای مربوط به درآمد استان بود.مائده هدایتی، رئیس گروه تلفیق برنامه و بودجه سازمان، درآمد عمومی کشور را در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۴ هزار و ۶۸۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درآمد عمومی استان گیلان نیز حدود ۱۷۱ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به سالهای گذشته رشد قابلتوجهی دارد.به گفته وی، در حوزه تملک داراییهای سرمایهای، سهم استان ۹۵ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال پیشبینی شده و این رقم میتواند محرک مهمی در توسعه زیرساختهای استانی باشد.
منابع درآمدی و نقش ستاد تجهیز درآمد
سارا محمدپور، کارشناس برنامهریزی و آمایش سرزمین، با تشریح منابع و مصارف دولت در بودجه سال آینده نیز، گفت: واگذاری داراییهای سرمایهای استان به مبلغ ۱۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیون ریال در قانون بودجه گنجانده شده است.وی با تأکید بر نقش مهم ستاد تجهیز درآمد در تحقق درآمدهای پیشبینیشده، افزود: مطابق بند “د” ماده ۴۴ قانون الحاق ۲، این ستاد موظف است جلسات ماهانه برگزار کرده و گزارش وصول درآمدها را به سازمان برنامه و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کند.
سهم گیلان از منابع اشتغال و تسهیلات تکلیفی
فاطمه میرزایی، رئیس گروه امور اقتصادی، سرمایهگذاری و مشارکت مردمی سازمان، بر اهمیت تبصره ۱۵ قانون بودجه تمرکز کرد و گفت: این تبصره به تسهیلات تکلیفی و اشتغال اختصاص دارد که ابزار مهمی برای تحقق رشد اقتصادی و عدالت سرزمینی محسوب میشود.وی بیان کرد که حداقل ۷۰ درصد از منابع اجزای مختلف بند “الف” این تبصره به پروژههای حمایت از تولید و اشتغال در سطح استانها تخصیص مییابد و اولویت این تسهیلات با طرحهایی است که با مدل مشارکت عمومی-خصوصی اجرا میشوند و شورای برنامهریزی و توسعه استان بر روند تصویب آنها نظارت دارد.
سرمایهگذاری دولت در آب، خاک و مدیریت بحران
شهرزاد مشهدی، رئیس گروه امور تولیدی و زیربنایی سازمان، با اشاره به ظرفیتهای مادهواحده و تبصرههای قانون بودجه بهویژه تبصره ۷، اظهار کرد: دولت مکلف شده تا ۸۵ درصد از اعتبار طرحهای مرتبط با توسعه زیرساختهای آب و خاک کشاورزی را بهصورت کمک بلاعوض تأمین کند. در مواردی که طرحها جنبه عمومی دارند، این سهم میتواند تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.وی همچنین با تشریح مکانیزمهای جدید دریافت آببها توسط وزارت نیرو، از تخصیص منابع حاصله برای کاهش هدررفت آب و توسعه آبرسانی روستایی خبر داد و گفت: تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل این مبالغ، ۷۰ درصد به کاهش هدررفت شهری و ۳۰ درصد به توسعه آبرسانی روستایی اختصاص مییابد.مشهدی، به تبصره ۱۱ قانون بودجه درباره مدیریت بحران اشاره کرد و گفت دستکم ۲۰ درصد از مجموع اعتبارات بند “م” ماده ۲۸ قانون الحاق ۲ باید متناسب با اعتبارات تملک دارایی سرمایهای استانها، در اختیار شورای برنامهریزی استانها قرار گیرد.
نشست تشریح قانون بودجه ۱۴۰۴ در گیلان، فراتر از یک جلسه آموزشی، بستری برای تحلیل واقعبینانه از سهم استان در بودجه کل کشور و شناسایی فرصتهای رشد در حوزههای کلیدی نظیر اشتغال، آب، کشاورزی و مدیریت بحران بود.چنانچه دستگاههای اجرایی استان بتوانند بهدرستی از ظرفیتهای قانونی موجود بهره ببرند، بخشی از چالشهای مزمن توسعهای گیلان در سال آینده قابلحل خواهد بود.
http://www.nedayegilan.ir/?p=164474
Wednesday, 16 April , 2025