آرش تقی پور فعال اقتصادی منطقه آزاد انزلی و مدیرعامل شرکت انبوه سازان آرش در گفتگو اختصاصی با ندای گیلان در خصوص الحاق اراضی جدید به این منطقه اظهار داشت: منطقه آزاد به خودی خود مزایای زیادی دارد و در این سال ها که مجموعه ما در منطقه آزاد فعالیت می کند از همه جوانب برایمان دارای منفعت بوده است.
وی با بیان اینکه محدوده فعلی منطقه آزاد انزلی، محدوده کوچکی است، گفت: منطقه ای که می تواند این همه پتانسیل برای جذب سرمایه گذار داشته باشد به واسطه کوچک بود در برخی از موارد دارای محدودیت است.
محدوده منطقه آزاد انزلی کوچک است
تقی پور با بیان اینکه با الحاق اراضی جدید به منطقه آزاد انزلی مشتمل بر فرودگاه ،گمرک، راه آهن ، شهرهای مهم و مناطقی که به نوعی مناطق گردشگری مهم به شمار رفته و اتوبان ها و شاه راه های مهم در آن واقع شده است موجب می شود تا سرمایه گذار انتخاب بیشتری در منطقه داشته باشد،افزود: هرچه اراضی یک منطقه بیشتر باشد فرصت های بیشتری را در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد که این موضوع نهایتاً موجب اشتغال بیشتر و ارائه خدمات و سرویس های بهتر می شود.
وسیع شدن منطقه آزاد انزلی،قدرت انتخاب سرمایه گذار را بیشتر می کند
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه محدوده منطقه آزاد انزلی خیلی کوچکی است اما ،تاثیرات خیلی زیادی را در اقتصاد استان و کشور داشته است، گفت: امیدواریم در الحاق اراضی جدید به منطقه با تفکر و تمرکز بیشتری تحلیل و آنالیز صورت بگیرد تا زمانی که سرمایه گذاری وارد می شود قدرت انتخاب بیشتری داشته باشد و امکانات زیرساختی لازم برای آن فراهم باشد.
الحاق فرودگاه موجب ایجاد فرصت های شغلی جدید در منطقه می شود
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که مراکز صنعتی ما دارند دسترسی به امکانات زیرساختی نظیر فرودگاه است ، گفت:نمی شود یک منطقه صنعتی در منطقه آزاد وجود داشته باشد درحالی که امکانات ترابری و باربری برای آن وجود نداشته باشد .اگر قرار است حوزه صنعتی و منطقه صنعتی در منطقه آزاد وجود داشته باشد امکانات زیرساختی هم باید در کنار آن وجود داشته باشد اگرنه این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری شده و ممکن است سرمایه گذار را از حضور در آن منطقه منصرف کند.
مدیرعامل شرکت انبوه سازان آرش در خصوص الحاق فرودگاه سردارجنگل رشت به منطقه آزاد انزلی نیز با بیان اینکه خیلی از محصولات هستند که امکان تولیدشان در منطقه آزاد وجود دارد اما باید در سریع ترین زمان ممکن انتقال آن صورت بگیرد،خاطرنشان کرد:برای صادرات کالاهایی که باید در زمان مشخص و با سرعت صادر شوند مانند مواد فاسد شدنی وجود فرودگاه بسیار مهم است.در منطقه آزادی که فرودگاه وجود دارد برنامه ریزی ها در خصوص تولید و صادرات تغییر خواهد کرد. کالاهایی را می توان تولید کرد که قابلیت ارسال سریع داشته باشد و اصولا مشاغل، تولید و صنعتی که تا کنون وجود نداشته است می شود به منطقه اضافه شود.
دلیل عدم توسعه مناسب برخی از مناطق آزاد نبود فرودگاه است
تقی پور با بیان اینکه اصولا یکی از دلایلی که برخی از منطقه آزاد نتوانست اند به میزان مناسب توسعه پیدا کنند نبود فرودگاه در آن مناطق است، تصریح کرد:در کشورهای دیگر حتی در جزایر یا شهرهای کوچک فرودگاه احداث شده است؛ زیرا فرودگاه یکی از مهم ترین خطوطی است که سرمایه گذار روی آن برنامه ریزی می کند .
وی با توضیح چالش های مطرح شده در خصوص الحاق جداگانه فرودگاه رشت با یا بدون اراضی متصل کننده آن به منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد : به نظر من بهتر این است که اراضی منطقه آزاد انزلی تا فرودگاه رشت توسعه پیدا کند چون دیده ایم مناطقی که جزو مناطق آزاد بوده اند طی زمان توسعه پیدا کرده اند اما مناطقی که خارج از منطقه بودند با عدم تمایل سرمایه گذاران مواجه شده یا سرمایه گذران ترجیح داده اند که برنامه ریزی های خود را در داخل محدوده منطقه آزاد صورت دهند.
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه گمرک، شاه راه های اصلی، راه آهن نیز علاوه بر فرودگاه باید در مناطق آزاد وجود داشته باشد،افزود:وقتی در منطقه آزاد امکانات وجود داشته باشد واحدی که در ایران در حال تولید است برای اینکه از مزیت های این منطقه استفاده کند شرکتی را در این منطقه ثبت کرده و ارسال کالای خود را از طریق ظرفیت های منطقه آزاد انجام می دهد.
تقی پور گفت:علاوه بر اینکه فرودگاه می تواند بر توسعه منطقه آزاد انزلی نقش داشته باشد، منطقه آزاد نیز می تواند باعث توسعه فرودگاه شود زیرا امکانات این فرودگاه بواسطه حضور در منطقه آزاد افزایش یافته و خطوط بین المللی زیادی در آن برقرار خواهد شد و همین موضوع موجب توسعه استان خواهد شد.
زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر خارجی در گیلان وجود ندارد
وی با اشاره به تاثیر عدم نیاز به داشتن ویزا برای تردد در مناطق آزاد و اضافه شدن امکان پرواز مستقیم به منطقه آزاد انزلی در جذب گردشگر گفت: ما به هیچ وجه زیرساخت جذب گردشگر خارجی را در استان نداریم .هتل های ما در منطقه آزاد استاندارد نیستند. یک گردشگر خارجی را باید کجا اسکان داد ؟ چند نفر در سازمان ها وجود دارند که بتوانند ارتباط درستی را با گردشگران خارجی بگیرند، یا اصولا تجربه آن را داشته باشد و یا چه امکاناتی را می توانیم برای گردشگران خارجی فراهم کنیم؟.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه نبود خط پروازی مستقیم باعث می شود عملاً امتیاز ورود مستقیم گردشگر به استان را از دست بدهیم و آن را به استان دیگر بدهیم، گفت:ممکن است گردشگری که ابتدا با پرواز مستقیم وارد استان دیگری می شود، وارد استان ما نشده و جذب جاهای دیگر شود .بنابراین اگر قرار است روی ورود گردشگر خارجی در استان برنامه ریزی کنم باید اول زیرساخت های آن را فراهم کنیم.
وی ارزان بودن ایران و داشتن جاذبه های دیدنی را از مزایای ایران برای جذب گردشگر خارجی عنوان و خاطرنشان کرد:صرف ارزانی و جاذبه ها امکاناتی را برای گردشگر فراهم نمی کند.
این کارآفرین به نبود مشاور و پلن های سرمایه گذاری آماده برای سرمایه گذاران خارجی و وجود بروکراسی های سخت اشاره و خاطرنشان کرد:خود ما تجربه پذیرش سرمایه گذار خارجی را داشته ایم و موقعیت آن هم فراهم بود اما آنقدر پیچیدگی در کار اتفاق افتاد که سرمایه گذاران ترجیح دادند در کشور دیگری که سریعا و بدون بروکراسی می توانند به بهره وری برسند حضور پیدا کنند. بنابر این برای جذب گردشگری خارجی باید زیرساخت هایی را از قبیل فرودگاه مسیرهای دسترسی امکانات گردشگری و تفریحی و فرصت ها سرمایه گذاری مشخص را فراهم کنیم.
زیرساخت ها به صورت متوازن در گیلان توزیع نشده است
وی در خصوص مقایسه تفاوت سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی با سیار نقاط استان اظهار داشت:استان گیلان استان پهناوری است اما همه بخش ها و شهرهای آن توسعه یافته نیست .این تصور که یک سرمای گذار وارد استان شود و انتخاب دیگری جز چند شهر بزرگ استان داشته باشد تصور اشتباهی است چون امکانات در بعد سرمایه گذاری به میزان درست و مساوی در استات توزیع نشده است .
تقی پور افزود:در این مدتی که ما در منطقه آزاد انزلی فعالیت داشته ایم ، اسم این منطقه فرصت های سرمایه گذاری بیشماری را برای مجموعه ما ایجاد کرد. کسانی که از بیرون می آیند و قصد دارند سرمایه گذاری کنند خیلی برایشان اهمیت دارد که سرمایه گذاری را کجا انجام می دهند .وقتی سازمان منطقه آزاد به وجود آمد کارها ساختار یافته تر و سازمان یافته تر شد. برای ما که در کار ساخت و ساز هستیم این موضوع بیشتر قابل لمس بود .اما متاسفانه در سایر نقاط گیلان شاهد این هستیم که ساخت و سازها درست و اصولی نیست و نظارت مناسبی وجود ندارد.
سازمان منطقه آزاد انزلی پذیرش سرمایه گذاران را تسهیل کرده است
در هیچ جای استان گیلان به راحتی نمیتوانید مجوز های لازم برای یک کار شرکتی از قبیل فروش یا پیش فروش را داشته باشد ولی منطقه آزاد این امکان را به شرکت هایی که توانایی اجرای این طرح ها را داشته اند اعطا کرد.
وی به حضور سالانه ۹ میلیون گردشگر در منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و افزود: منطقه آزاد انزلی تاثیر زیادی در افرایش جذب گردشگر در استان گیلان ایفا کرده است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه نام منطقه آزاد خیال سرمایه گذار را از بابت سرمایه گذاری راحت می کند، گفت: سرمایه گذران دنبال سود و بهره وری هستند و در نقاط دیگر سازمان خاصی برای نظارت بر این سرمایه گذاری وجود ندارد بنابراین سرمایه گذار حتی اگر پتانسیل سرمایه گذاری را در منطقه ای ببیند برای او مهم است که آیا معیار و تضمین های لازم برای بازگشت سرمایه او وجود دارد یا خیر.
در متر به متر منطقه آزاد می توان سرمایه جذب کرد
وی در پایان با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد انزلی تلاش بسیار زیادی را برای توسعه منطقه صورت داده که نتیجه آن منجر به ورود سرمایهگذاران و گردشگران بیشتر شد، گفت:منطقه آزاد انزلی تاثرات مثبت بسیار زیادی روی کار ما داشته و امیدواریم با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی زیرساخت های بیشتری به آن اضافه شود و مشاورانی برای نسل های بعدی برنامه ریزی کنند زیرا از متر به متر منطقه آزاد می تواند سرمایه جذب کرد.
Friday, 22 November , 2024