حفاظت از محیط زیست احتیاج به توجه به فعالیت‌های مختلف انسانی دارد، برای اینکه حفاظت از محیط زیست به واقعیت تبدیل شود، مهم است که جوامع، در این زمینه‌ها پیشرفت کرده و تصمیمات زیست‌محیطی را اتخاذ کنند.

به گزارش ندای گیلان؛بی تردید یکی از مهمترین عناصر وجودی انسان سلامتی است که عوامل بسیاری در بدست آوردن آن تاثیر دارند.یکی از مهمترین این عوامل ،عوامل زیست محیطی می باشد که امروزه پیشرفت تکلونوژی صدمات زیاد و جبران ناپذیری به آن وارد کرده است. رشد سریع شهرنشینی، تولید آلودگی‌ها را به شدت افزایش داده است به طوری که بسیاری از کشورها و شهرهای بزرگ در کنترل و کاهش آن دچار مشکل شده اند.
از سویی دیگر تخریب محیط‌زیست و نابودی منابع طبیعی در کشورها مشکلات فراوانی برای جامعه به وجود آورده است و این تخریب و تعرض در کشورهای در حال توسعه بویژه کشورهای اسلامی بیشتر دیده می شود.
سلامت طبیعت ،لازمه سلامت انسان است وافسردگی و مشکلات روحی و روانی انسانها بی ارتباط با محیط زیست نیست. آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می گذارد و پیآمدهای زیان باری برای زندگی انسان، حیوانات وگیاهان دارد.
با رشد جمعیت،صنعتی شدن و استفاده از وسایل حمل و نقل،  هوای بیرونی بیش تر شهرها و کشورهای بزرگ در حال توسعه روز به روز در حال آلوده تر شدن است و این منابع آلوده اثرات مضرری بر سلامت انسان ها  برجای گذاشته است بطوری که بسیاری از بیماریهای قلبی ،ریوی و تنفس ناشی از این آلودگی هاست.
علاوه بر انسان‌ها، حیوانات هم وابسته به اکسیژنی هستند که از هوا به دست می‌آید،از همه مهمتر، حیوانات بیشتر به سبب این که مجهز به محافظت از خود همانند ما نیستند، نسبت به ما انسان ها آسیب پذیرترند و این آلودگی در زندگی آن ها تاثیرات بیشتری دارد.
یکی از تاثیرپذیر ترین موجودات در مقابل آلودگی های محیطی ،پرندگان هستند ،کاهش کیفیت هوا به دلیل وجود دود و گازهای سمی اثرات مخربی بر روی جمعیت پرندگان در نواحی متراکم بر جای گذاشته است.
به دلیل نرخ بالای تنفس در پرندگان حساسیت آن ها به آلاینده های هوا بیشتر بوده و سلامتشان به آسانی تحت تاثیر این مواد قرار می گیرد.
همچنین آلودگی های موجود در آب هم نيز منجر به کاهش اکسیژن محلول در آب ها شده و در نهایت مرگ آبزیان را به دنبال خواهد داشت.
همه این موارد ناشی از پیامدهای آلودگی های زیست محیطی است که سلامتی و زندگی موجودات کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است.
نیاز است که حفاظت از محیط زیست به رسمیت شناخته شود و دولت‌ها باید محدودیت‌هایی علیه فعالیت‌های تخریب محیط زیست ایجاد کنند.حفاظت از محیط زیست احتیاج به توجه به فعالیت‌های مختلف انسانی دارد، برای اینکه حفاظت از محیط زیست به واقعیت تبدیل شود، مهم است که جوامع، در این زمینه‌ها پیشرفت کرده و تصمیمات زیست‌محیطی را اتخاذ کنند.
شایان ذکر است امروزه بسیاری از کشورها حفاظت از محیط زیست را بخش جدایی ناپذیر از امنیت ملی در نظر گرفته اند  و خطرات زیست محیطی را تهدیدی بزرگ برای جوامع می دانند.