زنی که در دفتر پیشخوان از شهروندان لاهیجان کلاهبرداری می کرد توسط کارآگاهان پلیس شناسایی و دستگیر شد.
فضای سبزخواری جدید در رشت
پس از تذکر جدی رهبر معظم انقلاب مبنی بر مبارزه با پدیده زمین خواری و تخریب محیط زیست، اخبار بسیاری از گوشه کنار ایران به ویژه شمال کشور درباره دست اندازی عده ای به منابع طبیعی با عناوینی همچون جنگل خواری، کوه خواری، ساحل خواری و اخیرا کویرخواری به گوش می رسد.
همین چند روز پیش بود که رسانه ها از فضای سبز خواری آشکار و نقض حقوق شهروندی توسط شهرداری رشت خبر دادند.
شهروندانی که از سبزه میدان این شهر عبور می کردند، با یک سازه جدید تحت عنوان “شهرنت بانک شهر” روبرو شدند که رسانه ها از آن با عنوان «فضای سبزخواری» یاد کردند و آن را مصداق بارز و آشکار سد معبر و تضییع حقوق شهروندان دانستند.
اما با گذشت چند روز از این موضوع این بار در یکی دیگر از خیابانهای رشت فضای سبزخواری دیگری رخ داده است که چهره زشت دیگری را برای شهر رقم زده است.
همان طور که در عکس هم مشخص است یکی از فروشگاههای فرش در فضای سبز به حریم فضای سبز تجاوز کرده و جالب است که نمایشگاه مذکور در نزدیکی فروشگاه اصلی دایر شده است.
به نظر می رسد همت جدی برای مبارزه با پدیده جدید فضای سبز خواری در رشت دیده نمی شود.
آلودگی تصویری هدیهای از شهرداری و شورای شهر برای شهروندان آستانهای
این مطلب از آستان خبر برداشت شده است. مسئولیت محتوای این مطلب به عهده پایگاه منتشر کننده است و درج آن در خزر صرفا جهت اطلاع رسانی می باشد.
آستان خبر نوشت:
مدیری که بهواسطه عملکردش رضایت مردم را جلب کند هیچوقت نیاز به نصب بنر یا پوستر ندارد، چراکه مردم قدردانی خود را با انتخاب مجدد یا دادن مقبولیت به سیستم مدیریتی او نشان میدهند.
آلودگی تصویری یکی از پیامدهای استفاده از بنر، پلاکارد و پارچه نوشته است که نصب این اقلام در سطح شهرها، چشم شهروندان را خسته میکند و جذابیت را از چهره شهرها میرباید.
در مناسبتها و کارکردهای مختلف حجم این اقلام در سطح شهر آنقدر زیاد میشود که شهروندان تمایلی به نگاه کردن به این بنرها را نداشته و با بیاعتنا از کنار آن رد میشوند و ازاینرو این هزینهکردهای گزاف اثربخشی و کارایی لازم را ندارد.
بخش بسیار زیادی از بنرها، پلاکاردها و پارچه نوشتهها برای یکبار استفاده میشوند و این مسئله منجر به بالا رفتن هزینهها در اطلاعرسانی و صدالبته اسراف بیتالمال میشود.
برکسی پوشیده نیست که ارائه و اعلام گزارش عملکرد در هر نهاد یا سازمانی امری ضروری و اجتنابناپذیر است حال آنکه قرن، قرن بیست و یکم است، اما رفتارها و رابطه مسئولین و مردم بهگونهای است که گویا هیچ نشانی از دستاوردهای علوم اجتماعی وجود ندارد.
مدتی است آستانهاشرفیهای که در نصب “پردههای من من و قربان” ید طولایی دارد، سیمای شهری آن با نصب این بنرها و پردههای متعدد گزارش عملکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر بسیار زشت و زننده شده است.
همین چند روز پیش بود که یکی از مسافران حاضر در شهر با مشاهده این بنرها، با ابراز تعجب گفت: مگر انجام وظایف روزمره به شهروندان نیاز به اطلاعرسانی و بوق کرنا کردن آنهم در این حد را دارد؟!
ازاینرو برای متهم نشدن توسط برخی از مسئولین شهری درباره نقد مطرحشده پای صحبتهای چند تن از همشهریان نشسته و نظرات آنها را درباره این اقدام شهرداری و شورای شهر جویا شدیم.
یکی از شهروندان جوان آستانهاشرفیه بابیان اینکه اینهمه تبلیغات و گزارش عملکرد تنها برای نشان دادن خود مسئولین است اظهار کرد: در حالی عادت به نشان دادن فعالیتهایمان به مردم کردهایم که تاکنون نیامدهایم و در کناری بنشینیم و لذت کاری را که برای مردم انجام دادهایم با خوشحالی آنها ببینیم.
وی با اشاره به وعدههای انتخاباتی اعضای شورای اسلامی شهر آستانهاشرفیه گفت: در کدامیک از این بنرها شما وعدههای انتخاباتی اعضای شورای شهر همچون احداث سالن ورزشی زورخانه، زمین فوتبال برای جوانان، نفروختن زمینهای شهرداری به مردم را مشاهده میکنید.
این جوان شهروند با طرح این پرسش که آیا واقعاً کار قشنگی است که نمای شهر را با نصب بنر خراب کنیم تصریح کرد: با یک حساب سرانگشتی محاسبه کنید هزینه چاپ کتاب و بنر و ملزومات نصب چقدر شده؛ نمیشد این هزینهها خرج خانوادههای نیازمند شود آیا واقعاً کار قشنگی است نمای شهر را با نصب این بنرها خراب کنیم یا این بنرها فقط برای تفهیم مردم است که بگویید ما هستیم و ما کار میکنیم؟
وی با تأکید بر لزوم اطلاعرسانی گفت: بنده مخالف اطلاعرسانی نیستم مثلاً شورای شهر میتواند برگزاری جلسات ماهیانه را جایگزین هدر رفتن هزینههای بیتالمال کند.
یکی از اهالی ورزشی آستانهاشرفیه بابیان اینکه اگر مسئولین معتقدند که فعالیتهایشان خدمت به مردم است که وظیفهشان را انجام دادهاند اظهار کرد: ازنظر بنده این کار بیشتر به عوامفریبی دارد زیرا کار معجزه واری انجام ندادهاند که به این بهانه یک هفته که نه بلکه یک ماه شهر را به این شکل دربیاورند.
وی با تأکید بر اینکه مردم ما بسیار هوشیارند گفت: مردم متوجه کارکرد مناسب بهخوبی میشوند و نیاز به این بنر آنهم به این ابعاد نیست.
این ورزشکار با اسراف بیتالمال تلقی کردن این نوع گزارش عملکرد بیان کرد: بروشور، روزنامه و یا اطلاعرسانی در پایان هر پروژه در همان منطقه، تلویزیون شهری و استفاده از گروهای فضای مجازی برای ارائه گزارش عملکرد ازجمله راههای جایگزین نصب بنر در سطح شهر ازنظر بنده است.
یکی از جوانان فعال حوزه فرهنگی شهرستان نیز بابیان اینکه بنرهای سطح شهر به نما و سیمای شهری مبدل شده است اظهار کرد: آنقدر این بنرها زیاد شده است که دیگر نه میدان حرم دید دارد نه میدانهای دیگر همچون فردوسی یا معین.
وی افزود: معمولاً در کنار میادین شهر یک بنر برای توجیه علمی و تاریخی و معماری طرح میزنند ولی د شهر ما بنرهای کنار میدان یا گزارش عملکرد است یا پیامهای تشکر و تقدیر.
البته نظرات مشابه بسیاری از سوی شهروندان مطرح شد که به دلیل خارج بودن حوصله مخاطبان به همین اندازه بسنده شد.
صرفنظر از هزینههای هنگفت تبلیغی شاید، مجموعه فشارهای موجود از سمت شورا در بازههای مختلف به شهردار یکی از دلایل رویکرد تبلیغی جدید در نظر گرفتهشده توسط شهرداری برای ارائه گزارش عملکرد به انحای مختلف ازجمله چاپ بنر، بروشور، کتابچه و … به مردم باشد.
با جمعبندی موارد ذکرشده و نظرات مطرحشده توسط شهروندان و با توجه به حضور فعال مسئولین و روابط عمومی آنها در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی انتظار میرود مسئولان در صرف هزینه بیتالمال با توجه به فشار اقتصادی موجود و با داشتن رویکرد اقتصاد مقاومتی و صرفهجویی در هزینه کردهای غیرضروری اهتمام ویژهای داشته و آگاه باشند که مردم آستانهاشرفیه خود واقف بر عملکرد مسئولینشان هستند و میدانند مدیری که بهواسطه عملکردش رضایت مردم را جلب کند هیچوقت نیاز به نصب بنر یا پوستر ندارد، چراکه مردم قدردانی خود را با انتخاب مجدد یا دادن مقبولیت به سیستم مدیریتی او نشان میدهند و نیازی نیست فلان مدیر در چنین بنرهایی از اقدامات مؤثر و موفقیتهای کوچکش بگوید.
و اینکه استفاده از تکنولوژی روز در تبلیغات و اطلاعرسانی به زیبا شدن چهره شهر کمک کرده و منجر به کاهش هزینهها، ارتقای کیفیت اطلاعرسانی و بهتبع تأثیرگذاری اهداف و برنامههای سازمانی میشود.
البته از انصاف به دور است که از اقدام محمد گلباغی رئیس جدید شورای شهر و شهرستان برای جلوگیری از نصب پردههای تبریک! در سطح شهر یادی نکنیم.
کلاهبردار۳۵۰میلیون ریالی دفتر پیشخوان دستگیر شد
این مطلب از سایت لاهیجان برداشت شده است. مسئولیت محتوای این مطلب به عهده پایگاه منتشر کننده است و درج آن در خزر صرفا جهت اطلاع رسانی می باشد.
لاهیجان نوشت:
زنی که در دفتر پیشخوان از شهروندان لاهیجان کلاهبرداری می کرد توسط کارآگاهان پلیس شناسایی و دستگیر شد.
سرهنگ محمودقاسمی فرمانده انتظامی شهرستان با اعلام این خبر گفت:در پی شکایت بیش از دویست شهروند علیه خانمی مبنی بر کلاهبرداری از طریق دفتر پیشخوان و پرداخت قبوض، برابر دستور مقام قضایی پرونده تشکیل شد و جهت رسیدگی در اختیار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.
فرمانده انتظامی شهرستان با بیان اینکه در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که متهم با بنا کردن دفتر پیشخوان اعتماد مردم را جلب کرده و اقدام به پرداخت قبوض و خدمات دیگر می نمود افزود:در بررسی ها مشخص شد که متهم اصلا قبوض را پرداخت نکرده و تمامی هزینه های قبوض مجددا برای شهروندان اعمال می شد.
وی با اشاره به اینکه متهم از همین طریق از مردم مبلغ سیصد و پنجاه میلیون ریال کلاهبرداری کرده بود افزود: با تلاش کارآگاهان پلیس متهم شناسایی و در عملیات پلیسی دستگیر و پرونده وی جهت رسیدگی به دادسرا ارسال شد.
فرمانده انتظامی شهرستان در پایان با بیان اینکه دفاتر پیشخوان در هنگام دریافت قبوض آب،برق و گاز باید نسبت به درج پرفراژ و یا ارائه رسید POS بانکی اقدام نمایند افزود:شهروندان نیز پس از واریز پرداخت این قبوض به دفاتر پیشخوان، از درج و چاپ مهر مرتبط، تاریخ و مبلغ واریزی در پشت قبض اطمینان حاصل کنند.
Saturday, 15 March , 2025