رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه ششمین سرشماری عمومی کشاورزی، اواسط آبان ماه همزمان با سراسر کشور در گیلان انجام خواهد شد،گفت:در اجرای این طرح در استان حدود هزار نفر از عوامل اجرایی ، کارشناسان و عوامل ستادی همکاری می‌کنند.

به گزاری ندای گیلان،محمدرضا رستمی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری سرشماری عمومی کشاورزی 1403 در آبان ماه  سالجاری، اظهار داشت: بخش کشاورزی از مهمترین بخش های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از مهمترین بخش های اقتصادی در هر کشور است که مستقیما با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط است و نقش برجسته ای در توسعه و استقلال کشورها دارد، گفت: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی، یکی از اهداف محوری در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، افزایش کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی است که با استفاده مطلوب و اصولی از منابع و امکانات و به کارگیری شیوه های نوین تولید محصولات، امکانپذیر می شود.

رستمی با تاکید براینکه برای تحقق این هدف، دسترسی به آمار دقیق و بهنگام، ضرورتی اجتناب ناپذیر است، اعلام کرد: بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ اجرا شده، حدود ۴ میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد از بهره برداری های کشاورزی متعلق به آن ها، در مناطق روستایی واقع شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون پنج سرشماری در سال های ۱۳۵۲ ،۱۳۶۷ ،۱۳۷۲ ،۱۳۸۲ و ۱۳۹۳ در کشور انجام شده است، تصریح کرد: ششمین سرشماری عمومی کشاورزی، اواسط آبان ماه در کشور انجام خواهد شد و از ششم شهریور ماه جاری، با توجه به ابلاغ رییس جمهور محترم مبنی برای فرمان اجرای سرشماری کشاورزی ۱۴۰۳ ، کارهای مقدماتی آن در کشور و استان شروع و در حال انجام است.

رستمی با اعلام این خبر که از ۱۲ آبان ماه سرشماری همزمان با سراسر کشور در استان گیلان نیز انجام می شود، خاطرنشان کرد: مقایسه سرشماری های کشاورزی در کشورها نشان می دهد که کشور ایران به لحاظ تعداد سرشماری در منطقه آسیا با اجرای پنج  سرشماری کشاورزی، جزو کشورهای پیشرو است.در اجرای این طرح در گیلان حدود هزار نفر از عوامل اجرایی ، کارشناسان و عوامل ستادی همکاری می‌کنند.

 

به گفته وی سرشماری عمومی کشاورزی به عنوان دومین طرح آماری بزرگ کشور و مهمترین  فعالیت آماری بخش کشاورزی محسوب می شود و اطلاعات حاصل از این سرشماری، تأمین کننده نیازهای چارچوبی و آمار پایه ای این بخش در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی مورد نیاز مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان های متولی تنظیم بازار، برنامه ریزان، پژوهشگران و … خواهد بود.

رستمی  یکی از اهداف اجرای سرشماری کشاورزی را تهیه چارچوب آماری برای آمارگیری های نمونه ای برشمرد و افزود: سرشماری عمومی کشاورزی، اطلاعات مهمی را از فعالیت های کشاورزی کشور در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی، نشان می دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل دسترسی است. به بیان ساده تر برای برنامه ریزی صحیح در بخش کشاورزی، نیاز به اطلاعات دقیق و بهنگام در سطح آبادی ها و شهرها است که فقط از سرشماری به دست خواهد آمد.