فیلم «زاپاس» در بعد روایت‌پردازی با شکسته شدن پای سعید در ابتدای فیلم آغاز می‌شود و در طول ماجرا این سوال برای مخاطب پیش می‌اید که آیا سعید به رعنا می‌رسد یا خیر.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزرای فارس، نشست خبری فیلم سینمایی «زاپاس» با حضور برزو نیک‌نژاد کارگردان، سید امیر حسینی تهیه کننده، شبنم مقدمی و احمد مهران‌فر بازیگران این فیلم و علی‌اصغر کشانی‌فر در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

علی‌اصغر کشانی منتقد سینما در ابتدای نشست خبری گفت: فیلم «زاپاس» را یک اثری قصه‌گو می‌دانم که شخصیت‌های حاضر در آن شغل‌های خاص و مختص به خود را دارند.

وی افزود: این فیلم در بعد روایت‌پردازی با شکسته شدن پای سعید در ابتدای فیلم آغاز می‌شود و در طول ماجرا این سوال برای مخاطب پیش می‌اید که آیا سعید رعنا می‌رسد یا خیر. در حقیقت این روایت به همراه خرده‌ روایت‌هایی که در قصه وجود دارد فیلم را تشکیل می‌دهد.

این منتقد سینما ادامه داد: قصه فیلم «زاپاس» از پایان خوبی برخوردار است و ماجرا کاملا مشخص می‌شود که داستان به چه سمت و سویی می‌رود و مخاطب سردرگم نمی‌شود. در حقیقت نویسنده فیلم با اختصاص دادن بخش‌هایی از داستان و بیان آن از نگاه کودک سعی می‌کند تا مسائل و پیام‌های خود را از طریق واژه‌ها به مخاطبان انتقال دهد.

وی خاطر نشان کرد: فیلم «زاپاس» در دسته آثاری قرار داد که به زندگی شهرستانی‌ها می‌پردازد و نمونه‌ فیلم‌هایی است که در برابر آثاری قرار می‌گیرد که پیرامون سفر مردم از شهرستان به تهران ساخته می‌شود.

کشانی یادآور شد: در این فیلم شاهد هستیم که کارگردان زندگی شهرستانی را جذاب نشان می‌دهد و در متن داستان خانواده ای را محور قرار داده که اتفاقات گوناگونی پیرامون آنها رخ می‌دهد.

وی در پایان گفت: فیلم زاپاس تلاش کرده یک کار تیمی و ایرانی باشد. در حقیقت مخاطب اصلی این فیلم مردم ایران بوده و زاپاس را یک اثری بومی می‌دانند.

برزو نیک‌نژاد کارگردان فیلم زاپاس که نیز در این نشست خبری حضور داشت در سخنانی گفت: پیرامون انتقادهایی که از فیلم می‌شود تمامی آنها را رد نمی‌کنم و همینطور نمی‌شود تمامی ایرادات را به گردن صدای فیلم انداخت. زیرا برخورد مردم با این فیلم در سینماهای دیگر نسبت به کاخ جشنواره متفاوت است زیرا سلیقه‌های متفاوتی مردم دارند. اما به عنوان یک کارگردان سعی کردم بخش هنری کار را حفظ کنم. همچنین سعی کردم به موضوع مخاطبان نیز توجه لازمی داشته باشم زیرا سینما با مخاطب زنده است.

وی افزود: در مسیر ساخت فیلم زاپاس به مخاطب عام فکر کردم و همیشه سعی کردم تا مخاطب خاص را راضی کنم. پیرامون سوال برخی‌ها که این فیلم را با سریال دردسرهای عظیم مقایسه کرده بوند باید عرض کنم زاپاس با دردسرهای عظیم بسیار تفاوت دارد.در حقیقت لحظه لحظه فیلم زاپاس متفاوت با سریال دردسرهای عظیم است. اگر هم می‌بینید که دو بازیگر این سریال در فیلم زاپاس حضور دارند به این علت است که جنس کار آنها به این فیلم می‌خورد و با داستان هماهنگ هستند.

کارگردان زاپاس خاطر نشان کرد: کستینگ کار خیلی سخت بود. درحقیقت یک دست کردن جنس بازی‌ها و بازی بازیگرها هم سخت و دشوار بود. اما اعتقاد دارم بازیگرانی که در این فیلم حضور پیدا کردند بهترین انتخاب‌های ممکن برای فیلم زاپاس بودند.

سید امیر حسینی تهیه کنند فیلم زاپاس در بخش دیگر نشست خبری گفت: به عنوان یک تهیه کننده همان کارهایی را که تا امروز انجام داده‌اند در یک خط قرار دارد اما باید اشاره کنم مهمترین کار دنیا شاد کردن مردم ایران و زنده کردن امید در دل آنها است.

وی افزود: پیرامون فیلمنامه‌ای که آقای برزو نیک‌نژاد برای ساخت این فیلم در اختیار من قرار دادند نیز باید بیان کنم که فیلمنامه آنقدر خوب و کامل بود که نتوانستم به او نه بگویم. بر این اساس بر خلاف سایر کارهای گذشته خود که به بخش تجاری توجه خاصی داشتم در این کار به آقای نیک‌نژاد گفتم و از او خواستم که به بخش تجاری کار کاری نداشته باشد. زیرا زمانی که فیلم با مردم ارتباط را برقرار کند حق خود را دریافت خواهد کرد.

این تهیه کننده اضافه کرد: زمان فیلم زاپاس مقدار زیاد است زیرا زمان مناسبی برای این موضوع نداشتیم تا کار در 90 دقیقه آماده شود. در حقیقت به عنوان تهیه کننده وقت کافی را در اختیار آقای نیک نژاد قرار ندادم و اگر سه ماه ایشان فرصت داشت با فیلم بهتری نسبت به چیزی که در جشنواره فجر دیدید روبرو می‌شدید.

وی در پایان تصریح کرد: فیلم زاپاس در اکران اصلی از نظر فنی بهتر خواهد شد و مشکلات موسیقی و کیفیت صدای آن نیز برطرف خواهد شد.

شبنم مقدمی بازیگر فیلم زاپاس نیز که در این نشست خبری حضور داشت گفت: به عنوان یک بازیگر همیشه تلاش می‌کنم تا نقش‌هایم نسبت به بازی‌های گذشته متفاوت باشد.

وی افزود: زمانی که فیلمنامه زاپاس را مشاهده کردم خود را با یک ملودرام غیر شهری طرف دیدم و بسیار از آن خوشم آمد.

مقدمی ادامه داد: شخصیت زنی که در این فیلم بازی کردم یک زن غیر شهری است که ویژگی‌های خاصی دارد. در حقیقت چالش این نقش برای من بازی کردن نقش مادر آقای جواد عزتی در این فیلم بود در شرایطی که به لحاظ سنی تفاوت زیادی با او ندارم.

احمد مهران‌فر دیگر بازیگر فیلم زاپاس نیز در انتهای این نشست خبری گفت: زمانی که فیلمنامه زاپاس را مطالعه کردم با آن ارتباط برقرار کردم و آن را خیلی دوست داشتم. این فیلمنامه یک قصه واقعی را روایت می‌کند و مشخص است که فیلمنامه نویس چند بار آن را بازنویسی کرده و برای آن زحمت فراوانی کشیده است.

مهران‌فر ادامه داد: فیلم زاپاس را یک کار کمدی محسوب نمی‌کنم بلکه یک ملودرام عاشقانه است و نقشی هم که بازی کردم بسیار سخت بود و برای آن بسیار زحمت کشیدم به همین علت نقش خود را خیلی دوست داشتم.

انتهای پیام/

 

 

ندای گیلان به نقل از