به گزارش ندای گیلان به نقل از ایلنا،نشست خبری برنامه خندوانه با حضور رامبد جوان و علی احمدی (کارگردان و تهیهکننده برنامه خندوانه) برگزار شد.
رامبد جوان در ابتدای مراسم گفت: چون در قسمتهای مختلف موضوعات مختلفی برای گفتوگو پیش میآمد تصمیم گرفتیم که در یک نشست کلی با وجود خبرنگاران این جلسه را برگزار کنیم.
علی احمدی هم در ادامه گفت: گاهی تماسهایی از سمت خبرنگاران برای سوالها داشتم ولی عذرخواهی میکنم که با توجه به سیاست برنامه تصمیم بر این بود که مصاحبه نکنیم و در یک نشست کلی این جلسه را برگزار کنیم.
در ادامه نشست به خبرنگاران واگذار شد تا با پرسشهای خود جلسه را پیش ببرند.
سانسور استندآپها به دلیل عدم آشنایی بچهها با تلویزیون است
رامبد جوان در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر برنامه خندوانه و به خصوص خنداننده شو گفت: نظارت بحثی کلی است که البته در بعضی شبکههای مختلف برای آن وضعیتهای متفاوتی تعریف شده است. شبکه نسیم شبکه کمدی و سرگرمی بوده و قرار است در آن شوخیهای متعددی گفته شود. به علاوه اینکه برنامه خندوانه پنجمین فصل خود را سپری میکند و شاید بتوان گفت خودش حالا درباره کمدی به تعریف و گرامری رسیده که میتواند به این صورت شوخی کند.
جوان همچنین درباره کمدینهای خندانندهشو و صحبتهایی که گاهی درباره سانسور متنهایشان داشتهاند، ادامه داد: این بچهها مدیوم تلویزیون را نمیشناسند و برخی از آنها در فضای مجازی کار کردهاند که آزادی عمل به مراتب بیشتری دارد ولی همه میدانند که تلویزیون با این رسانهها فرق داشته و باید مراقبت بیشتری در آن صورت گیرد. در اصل میتوان گفت این سانسورها به دلیل عدم آشنایی بچهها با تلویزیون است.
وی ادامه داد: یکی از عناصر اصلی که میتواند موجب آزادی بیشتر در شوخیها شود حمایت شما به عنوان رسانههاست؛ هرچه این حمایتها بیشتر باشد ما میتوانیم خط قرمزهایمان را گسترش دهیم و دیگر شوخیهایمان تنها مختص خانوادهها نباشد.
مگر خندوانه اسپانسر ندارد که سپاه به ما پول بدهد؟
علی احمدی نیز در پاسخ به سوالی درباره حواشی فصل پنجم خندوانه همچون انتشار سندی مبنی بر دریافت پول از برخی نهادهای خاص و همچنین دعوا با حسین فرحبخش، گفت: پولهای سپاه موضوعی بدون سند بود که تنها در فضای مجازی مطرح شده است. خواهش ما از رسانهها این است که بدون سند چیزی را منتشر نکنند. در بحثهای مطرح شده هیچ سندی منتشر نشده و اگر هم سندی انتشار یافته خیلی مخدوش بوده که نمیتوان به آن استناد کرد. هر کسی که قدری با تلویزیون آشنایی داشته باشد، متوجه چگونگی کار با اسپانسر خواهد بود. ما به هیچ وجه طرف حساب مستقیم با اسپانسر نبودهایم بلکه با صداوسیما قراردادی بسته شده و ما هزینههای خود را از آنها میگیریم.
احمدی ادامه داد: گاهی اوقات با ما نامهنگاریهایی میشود که چرا در فلان برنامه شما مثلا درباره مدرسه رویش صحبت کردید و ما با سند و مدرک توضیح میدهیم که در آن تاریخ فردی مهمان برنامه بود که براساس آن در این فصل به سراغ این مدرسه رفتیم. یعنی میخواهم بگویم اینقدر این کار منضبط است که نمیتوان به آن ایرادی گرفت.
جوان هم درباره این موضوع گفت: من هم میتوانم چنین اتهامی را به رسانه شما بزنم و بگویم از فلان جا پول میگیرید و شما میتوانید در پاسخ بگویید به شما ربطی ندارد و یا هر چیز دیگری. اینقدر این چیزها مسخره است که توضیح دادن درباره آنها کاری اضافی است. چرا باید سپاه به ما پول بدهد؟ مگر برنامه خندوانه اسپانسر ندارد؟ اتهاماتی علیه بنده عنوان میکنند که بیشتر شبیه اتهامهای گانگسترهاست! ولی باید بگویم که ما برنامهساز هستیم نه گانگستر.
این چه طرز فکری است که همه یا در حال خوردناند یا به جایی وصلاند؟
جوان ادامه داد: همه مکانیزم درآمد ما در این حرفه است و اگر هم پولی دربیاوریم در این حرفه خرج میکنیم و فیلم میسازیم. فیلم ساختن چیز بدی نیست. در این مدت ما سه فیلم ساختیم و برای مایی که نمیتوانستیم این کار را خوب انجام دهیم ساخت سه فیلم و به سرکار بردن سه گروه فیلمسازی اقدام بسیار خوبی محسوب میشود. در عین حال باید به کسانی که میگویند ما از سپاه پول میگیریم بگویم اگر حرف آنها درست باشد پس تعهد ما به سپاه چیست؟ با این شرایط چرا ما برای اسپانسرهای دیگر خودمان را تکه پاره میکنیم؟ گفته میشود که شهرداری به ما پول میدهد ولی ما هیچ تبلیغی برای شهرداری انجام ندادهایم. خب چرا باید شهرداری پول مفت به ما بدهد؟
این فیلمساز و برنامهساز با اشاره به اینکه «همه درباره همدیگر خیلی حرفها میتوانیم بزنیم» گفت: اینکه چه اخباری درست و غلط است و تمیز دادن و انتشار این دو، وظیفهای است که باید در خود احساس کنیم چراکه با آن میتوانیم از برنامهای که هدفش ایجاد حال خوب برای مردم است مراقبت کنیم. ما از روز اول ساخت و تولید برنامه خندوانه هدفمان مشخص بود و حالا که پنج فصل از آن گذشته است میتوانیم ببینیم که چند نفر از آدمهایی که هیچگاه در رسانه دیده نشدهاند در این برنامه حرف زدهاند و مورد توجه قرار گرفتند.
جوان ادامه داد: قطعا برای ما ساخت سریال نمایش خانگی کار خیلی سادهتری بود و میتوانستیم پول به مراتب بیشتری دربیاوریم و همینطور زمان کمتری بگذاریم. شما به عنوان رسانه باید جوری مدیریت کنید که این اخبار برای مردمی که از موضوع اطلاع ندارند درست جا بیفتد. امروز این طرز فکر جا افتاده که همه در حال خوردناند یا به جایی وصل هستند؛ واقعا این چه تصوری است؟
خندوانه حاشیه دارد چون عدهای دوست دارند مردم به همه چیز بدبین باشند
وی خاطرنشان کرد: معتقدم این حواشی از نگاهی ایجاد شده که عدهای دوست دارند مردم به همه چیز بدبین باشند و برنامه موفقی همچون خندوانه نتواند با موفقیت به کار خود ادامه دهد. شاید اینکه خندوانه توانسته در این مدت کمپینهای بسیاری را به سرانجام برساند و تاثیرگذاری زیادی در جامعه داشته باشد عدهای را ناراضی کرده است.
جوان تشریح کرد: یک برنامهساز، برنامهای را طراحی میکند و چون نمیتواند اسپانسر بگیرد از بودجه صداوسیما آن را تولید میکند و در نهایت آن برنامه مورد توجه مردم قرار نمیگیرد و دیده نمیشود. فرد را توبیخ میکنند که چرا با این هزینه نتوانستی مخاطب جذب کنی؟ خب برای این فرد، موفقیت برنامهای مثل خندوانه که هیچ بودجهای هم از صداوسیما نمیگیرد و حتی برای آن درآمدزا هم هست میتواند نامطلوب باشد. خندوانه یک ریال هم از صداوسیما نگرفته و حتی برای تلویزیون درآمدزایی هم داشته است.
وی با اشاره به برنامههای پیشروی خندوانه با بیان اینکه «برنامه خندوانه تا عید روی آنتن است و در ادامه برنامه مسابقه ادابازی اضافه خواهد شد به کار تازهای که قصد دارند در خندوانه انجام دهند اشاره کرد و گفت: میخواهیم جشنواره تئاتر کمدی را راه بیندازیم که امید داریم بتوانیم گروههای زیاد و باکیفیتی را برای این منظور جذب کنیم و آن را به سرانجام برسانیم.
خود خانوادهها هم دوست ندارند بعضی اتفاقها را در تلویزیون ببینند
علی احمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه «استندآپها توسط افراد دیگری غیر از مربی و رامبد جوان مورد بررسی و سانسور قرار میگیرند یا خیر؟» گفت: نظارت امری بدیهی است. وقتی برنامهای پربیننده میشود نظارت هم روی آن بیشتر میشود. ما نمیتوانیم بگذاریم شخصی متنی را انتخاب کند و یک ساعت قبل از برنامه متوجه شود که نمیتواند آن را اجرا کند؛ از طرفی خود خانوادهها هم دوست ندارند که بعضی اتفاقها را در تلویزیون ببینند. در کل باید بگویم این نظارتها وجود دارد و ما هم از آن استقبال میکنیم در عین حال در جاهایی درباره آن گفتوگو هم میکنیم. رفاقت ما با مسئولان شبکه جدی است و براساس رفاقتی که داریم سعی میکنیم اختلافنظرها را پوشش دهیم.
در بحث تولید استعداد خیلی خوب عمل کردهایم
رامبد جوان در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه خندوانه چه برنامهای برای حمایت از کمدینهای خندانندهشو که یکشبه سلبریتی شدهاند؛ دارد، گفت: این میزان از محبوب و مشهور شدن ناگهانی، اتفاق عجیبی بود و طبق تجربهای که از دوره قبل این برنامه داشتیم به بچهها گفته بودیم که استقبالی که از آنها میشود را در رویای خود هم نمیتوانند ببینند. در هالیوود روانشناس ستارهها وجود دارد، که ما آن را نداریم. در آنجا هم وقتی فردی یک شبه محبوب و ستاره میشود میتواند از میزان توجهی که میگیرند وضعیت ناهنجاری پیدا کند. منتها چون این شهرت خیلی دورهای بوده و تب آن خیلی زود میخوابد برای اینکه فرد دچار افسردگی نشود، بعد از این وضعیت روانشناس او را تحت درمان قرار میدهد.
جوان ادامه داد: این موضوع برای برنامه خنداونه نیز وجود دارد و بعد از تمام شدن این برنامه برای شرکتکنندگان آن وضعیت سختی ایجاد میشود. باید اعتراف کنیم که ما این میزان از قدرت که ۱۶ نفر را در آغوش بگیریم نداریم ولی موقعیتهایی برای آنها ایجاد میکنیم. از طرفی کارگردانهای ما به آنها روی خوش نشان داده و حتی شرکتکنندگان دوره قبل موقعیتهای خوبی پیدا کردند به طوریکه سریال بازی میکنند و یا در جاهای مختلف به اجرای استندآپ میپردازند و کارهایی از این قبیل. ما هم این موقعیت را ایجاد میکنیم که این افراد ماهی یکبار در خندوانه برنامه داشته باشند.
احمدی هم درباره این موضوع گفت: بعد از برنامه «ساعت خوش» هیچ زایشی برای خلق استعدادهای کمدی ایجاد نشده بود اما این اتفاق با خنداننده شو ۱ رخ داد و بعد از آن هیچ اتفاقی نیفتاد تا اینکه خنداننده شو ۲ به وقوع پیوست در نتیجه باید بگویم ما در بحث تولید استعداد خیلی خوب عمل کردهایم.
پول گرفتن از استندآپ کمدینها شبیه بردهداری است
احمدی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا مراودات مالی بین تهیهکننده برنامه با شرکتکنندگان شکل گرفته تا بعد از کسب شهرت برای کمدین، درآمدزایی اتفاق بیفتد؟» گفت: اصلا چیزی وجود ندارد؛ ما از کمدینهای جوانمان حمایت نکردیم که از آنها کسب درآمد کنیم حتی افرادی که استندآپ میکنند به ازای اجرای خود پول هم دریافت کردند.
رامبد جوان هم درباره این سوال گفت: این کار شبیه بردهداری است که ما بخواهیم استعداد تولید کنیم و از آنها پول دربیاوریم؛ پول درآوردن ما محترم است.
خندوانه حسودترین موجود دنیا است
در ادامه این نشست صحبت بر سر بحثهای مالی برنامه خندوانه بالا گرفت که در نهایت رامبد جوان در پاسخ به این مساله گفت: من دوست ندارم اندازه درآمدم را مشخص کنم من بلدم برای پروژههای خود اسپانسر بگیرم و به این صورت پول دربیاورم ولی این موضوع به این معنا نیست که پول هنگفتی درمیآورم. به علاوه ۱۶ ساعت در روز خود را وقف این برنامه کردم؛ خندوانه حسودترین موجود دنیا است و نمیگذارد شما به هیچ کار دیگر خود برسید.
دستمزدم برای فصل اول خندوانه ۳ میلیون تومان بود
جوان ادامه داد: وضعیت به هیچ وجه شبیه به آن چیزی که از بیرون به نظر میرسد نیست. سازمان صداوسیما از لحاظ مالی با مشکلهای زیادی مواجه است و شاید بتوان گفت وضعیت ما قدری از برنامههای دیگر بهتر است. من در فصل اول خندوانه مسئولیتهای متعددی مانند اجرای برنامه، طراحی، مدیریت اتاق فکر داشتم که برای هر کدام از آنها میتوانستم ۲ میلیون حقوق دریافت کنم ولی سرجمع برای فصل اول دستمزد من سه میلیون تومان بود در صورتی که از نظر خودم، حقم برای هر برنامه ۱۰ میلیون تومان بود. در فصل دوم هم درآمدم پنج میلیون تومان شد و این سیر در فصلهای بعدی نیز ادامه پیدا کرد. اما دوست ندارم در مورد این مسائل صحبت کنم چراکه لزومی ندارد.
این مجری و برنامهساز تلویزیون با بیان اینکه «مدل ما این نیست که بگوییم بدبخت و بیچارهایم بلکه سرمان را بالا میگیریم و میگوییم این کار را کردیم و خیلی باحالیم و اینقدر درآمد داشتیم» گفت: اگر این برنامه در هر جای دیگر دنیا بود درآمد به مراتب بیشتری داشت. ما هم پول میگیریم اما نه خیلی. مجددا میگویم لزومی ندارد بگویم چقدر میگیریم.
درآمدزایی ما در حرفهمان رخ داده و رانتی نداشتیم
جوان در ادامه توضیح داد: وقتی میخواهید در تلوزیون کار کنید باید آیتم به آیتم برنامه خود را حساب کرده و براساس آنها درآمد را تعیین کنید. در ابتدای فصل اول قرار نبود تماشاچی داشته باشیم و به ناگاه آن را اضافه کردیم ولی برای ساخت صندلیها از صداوسیما پول نگرفتیم و از جیب خود پول دادیم. در فصل بعدی هم قرار نبود ادابازی اتفاق بیفتد، ولی این قسمت ایجاد شد و باز برای آن از جیب خود پول دادیم همینطور آیتمهای دیگری که در میان برنامهها ایجاد میشود و تا به حال پولی بابت آنها گرفته نشده است. چراکه مکانیزم صداوسیما به این صورت است که در ابتدا باید هزینهها را مشخص کنیم.
وی افزود: متاسفانه شرایط اقتصادی سخت شده و اشتغال با مشکل مواجه است به همین دلیل اصولا بیکارها برایشان این سوال پیش میآید که چرا فلان فرد کار میکند و چرا او درآمد دارد؟ باید بگویم درآمدزایی ما در حرفهمان رخ داده و به دنبال ساخت برج نرفتیم که از آن رانت داشته باشیم. کاملا مشخص کار میکنیم و کاملا مشخص درآمد کسب میکنیم. خدا را شکر ما از تلوزیون پول نمیگیریم و حتی به آن سود میرسانیم.
جوان ادامه داد: در عین حال باید توضیح بدهم در تلوزیون یا هر جای دیگری شما اگر اسپانسر ببرید به شما سهم آورده ۷ تا ۱۰ درصدی تعلق میگیرد ولی ما این را هم نتوانستیم بگیریم. این موضوع را سهم و حق خود میدانیم ولی تلوزیون این طور مطرح میکند که چون برنامه خندوانه پربیننده است چنین سهمی از سوی اسپانسر به آن تعلق نمیگیرد.
علی احمدی هم گفت: اگر در بحث مسائل مالی قرار باشد ما پاسخ دهیم یا باید در کار بورس باشیم یا باید برای خواستگاری به سوی شما آمده باشیم یا شراکتی در میان باشد و یا اینکه شما قاضی باشید. شما نمیتوانید به عنوان رسانه چنین چیزی از ما طلب کنید.
مردم به بودن خندوانه و رامبد جوان باهم عادت کردهاند
رامبد جوان همچنین درباره انتقادهای که از او میشود مبنی بر اینکه او از دوربین تلوزیون برای بیان مسائل شخصی خود استفاده میکند، گفت: این موضوع را قبول ندارم ولی اینقدر ظرفیت ایجاد کردهایم که اگر این کار را هم کرده باشم به نوعی حق من بوده است. ولی در کل باید بگویم خندوانه و رامبد جوان در حال حاضر باهم شکل گرفته و مردم به آن عادت کردهاند ولی اگر ما بتوانیم این جراحی را انجام دهیم و آنها را از هم جدا کنیم قطعا زمانی فرامیرسد که دیگر من جلوی دوربین نبوده و فرد دیگری برنامه را اجرا میکند و به این صورت شاید این انتقاد که من از دوربین استفاده شخصی میکنم برطرف شود.
جوان ادامه داد: یکی از کارهایی که در این فصل تجربه کردیم و هنوز پخش نشده این بوده که به صورت قرعهکشی، فردی از بین مردم را انتخاب میکنیم تا به عنوان مصاحبهشونده در مقابل ما بنشیند و از زندگی و کارش بگوید. برای ایجاد تازگی در خندوانه کارهایی را دو فصل انجام دادهایم که هنوز پخش نشده است اما آن را در فصل بعدی ادامه خواهیم داد.
Friday, 22 November , 2024