به گزارشندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی در صحن علنی مجلس گفت: مهمترین سیاست دولت بازیابی موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است،به خصوص بعد از یک دوره سردرگمی و اتلاف منابع ملی این مهم در حوزه سیاست خارجی تحت عنوان برجام راهبردی شد.وی با اشاره به اینکه برجام […]
به گزارشندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی در صحن علنی مجلس گفت: مهمترین سیاست دولت بازیابی موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است،به خصوص بعد از یک دوره سردرگمی و اتلاف منابع ملی این مهم در حوزه سیاست خارجی تحت عنوان برجام راهبردی شد.وی با اشاره به اینکه برجام از نظر بنده و دولت یک توافقنامه نیست، گفت: از نظر بنده برجام در سطح بینالمللی به مفهوم به رسمیت شناخته شدن موقعیت و قدرت ایران است. به طوریکه پس از گذشت 2 هزار سال پس از تمدن ایران هنوز چهارراه غربی، شرقی و شمال به جنوب است.وی افزود: اما متاسفانه با بیخردی و ناآگاهانه در سالهای گذشته در زمین رقیبان بازی کردهایم،میبینیم این امتیازات سخاوتمندانه به همسایگان و رقبا تحویل داده شده است.وی به پروازهای مستقیم به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: بزرگترین سیاست حمل و نقل ایران، قراردادن ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالانهای بینالمللی است. ما باید به دنیا اطمینان بدهیم که عبور از ایران دارای امنیت، ایمنی بیشتر و قیمت ارزانتر همراه با آسایش حداکثری است پس اولین گام ما نوسازی صنعت هوانوردی است.آخوندی گفت: برقراری پرواز مستقیم ایران به سایر کشورها در دستور کار ماست،بنابراین بازنگری در راههای هوایی، رفع موانع پروازی و کوتاه کردن مسیر از سیاستهای اصلی است بنابراین همین الان تعداد پروازهای عبوری از ایران 2 برابر شده است.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نوسازی سیستم ناوبری دومین سیاست ایران است، گفت: در این دوره خشکسالی منابع تمام سیستمهای راداری را بازنگری کردیم به طوریکه در این مسیر 250 میلیون دلار سرمایهگذاری صورت گرفته است، سوال من این است مگر میتوان بدون اطمینان و امنیت تعداد پروازها را افزایش داد؟ متاسفانه سالهاست که در این زمینه سرمایهگذاری نشده است.آخوندی خاطرنشان کرد: برخی فرودگاههای بینالمللی ما مازاد بر ظرفیت عمل میکنند و به زودی به حد اشباع میرسند به طوریکه در اردیبهشت و خردادماه میزان پروازهای مهرآباد برابر با پیک نوروز است.به گفته وی، از سال 83 تاکنون در فرودگاه امام خمینی سرمایهگذاری صورت نگرفته است.آخوندی افزود: قرار بود که در فرودگاه مهرآباد ظرفیت جابجایی مسافر در سال به 50 میلیون نفر برسد در حالیکه این عدد در حال حاضر به 6 میلیون نفر رسیده است، بنابراین برنامه توسعه فرودگاه بینالمللی را در پیش داریم و تلاش میکنیم ترمینال سلام امسال به بهرهبرداری برسیم.وی تاکید کرد: نکته مهم این است که قرار بود فرودگاه بینالمللی امام به هاب کل منطقه تبدیل شود برای همین برنامهای تهیه کردیم که یک شبکه بین المللی ترکیبی-هوایی-ریلی و زمینی را ایجاد کنیم تا این فرودگاه به بنادر وصل شود و تمام اقدامات بنادر در این فرودگاه انجام شود.آخوندی به نوسازی ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: برای کسب رقابت پذیری و افزایش رفاه نیاز به 400 فروند هواپیمای میانبرد و دور برد و 100 هواپیمای کوتاه برد است، این به مفهوم 50 میلیارد دلار سرمایهگذاری است،رقبای ما در خارج از کشور و در داخل این موضوع را در حد رویا میدانستند. بنابراین وزارت راه و شهرسازی همزمان با شروع مذاکرات برجام به صورت موازی تامین منابع این هواپیماها را آغاز کرد.آخوندی تصریح کرد: از همان ابتدا ما به حذف تمام واسطهها و دلالان در خرید هواپیما اقدام کردیم و همین موضوع باعث شد خرید 138 هواپیمای ایرباس را امضا کنیم و در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام خواهد شد.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ارزش اسمی خرید هواپیماهای صورت گرفته 25 میلیارد دلار است و این به معنی ورود قدرتمندانه ایران به بازارهای جهانی است هرچند اجرای این قرارداد 16 سال به طول میانجامد.به گفته وی، 85 درصد تأمین مالی تمام این هواپیماها از بازار مالی بینالمللی صورت میگیرد این به مفهوم استفاده از موقعیت ایران به نفع ایران است پس اطمینان میدهیم که تمام مذاکرات فنی و مالی کاملاً براساس برنامه زمانبندی است.وی با اشاره به حذف دلالان و واسطهها در خرید هواپیما خاطرنشان کرد: برای خرید 6 فروند هواپیمای A320 با رقم توافق اخیر برای هر هواپیما 5 تا 7 میلیون دلار تفاوت وجود دارد این یعنی اینکه این پول در جیب دلالان میرفت، آیا فکر میکنید دلالان از این وضعیت خوشحال هستند که اقدام به خرید مستقیم هواپیما کردهایم؟ معلوم است که نه به همین دلیل آسمان و ریسمان را به هم میبافند.وی تاکید کرد: سالانه بین 3 الی 4 میلیارد دلار هزینه خرید بلیت از شرکتهای خارجی است ، آیا گرفتن این سهم مایه خشنودی رقبا خواهد بود؟به گفته وی، 400 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار استفاده کردهایم تا بتوانیم بندری که روی اقیانوس است را فعال کنیم، همچنین برای تجهیز فاز 2 بندر شهید رجایی نیز 100 میلیون دلار هزینه شده است.وی به پروژههای بزرگ در حوزه راهآهن نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار پروژه تهران-قم-اصفهان به قرارداد تبدیل شده است و قرارداد برقی کردن تهران-مشهد نیز امضا شده است که حدود 2 میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژههای حوزه راه 59 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: ما در آذرماه سال گذشته قطارهای 55 سال را از خط سیر خارج کردیم و امسال قطارهای 45 سال و سال آینده قطارهای 35 سال را از خط سیر خارج خواهیم کرد.آخوندی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: اگر میخواهید بحث آلودگی هوا حل شود برقراری راهآهن حومهای بین تهران و حومه را جدی بگیریم چرا که 450 هزار خودرو وارد تهران و سپس خارج میشود.وی افزود: خوشبختانه راهآهن حومهای سال گذشته 2 میلیون مسافر را جابجا کرد و امسال به 4.6 میلیون مسافر افزایش یافته است بنابراین امیدواریم سال آینده این عدد به 7 میلیون مسافر برسد.به گفته وی، طبق توافق و هماهنگی با وزارت نفت قرار است 65 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال را در کشور از چرخه بهره برداری خارج کنیم.وی در خصوص بحث آزادراه تهران-شمال نیز گفت: آزادراه تهران-شمال هر 300 متر یک کارگاه دارد که در بهار سال آینده قطعه اول آن به طول 32 کیلومتر به بهرهبرداری میرسد که 60 کیلومتر صرفهجویی در مسیر دارد.وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم صحبتهای خود در حوزه مسکن و شهرسازی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بزرگترین مشکل ما در حوزه شهرسازی جولان دادن سوداگران در بازارهای شهری و تراکمفروشی و شهر فروشی بوده است.وی افزود: یک عده سوداگر هر لحظه با خرید و فروش مقررات اقدام به ساخت و ساز و تخریب ساختمانها میکردند.وی در حوزه مسکن نیز با اشاره به اینکه در این بخش با هر اتفاق پیچیده مواجه هستیم، گفت: طرح فاجعهآمیز مسکن مهر اولین بحث بنده از ابتدا بوده و هست چرا که برای این طرح 100 میلیارد تومان هزینه صورت گرفت.وی ادامه داد: سوال من این است در این طرح علیرغم این حجم سرمایهگذاری هنوز میگوییم 19 میلیون مسکن داریم که 9 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی میکنند پس اگر این طرح یک سر سوزن مفید بود باید آثار آن را در این 9 میلیون نفر حاشیهنشین میدیدیم.آخوندی تاکید کرد: آنچه که ما در خصوص آن بحث میکنیم این است که این طرح فاجعه آمیز است و منابع و منافع ملی را اتلاف کرده است هرچند ما تعهد خود را به متقاضیان مسکن مهر انجام خواهیم داد.به گفته وی، 2 میلیون و 215 هزار واحد مسکونی کل پروژه مسکن مهر بوده است که 117 هزار واحد آن فاقد متقاضی و 49 هزار واحد آن در مکانهایی احداث شده است که دارای مشکلات حقوقی در دادگاهها هستند. بنابراین تلاش ما این است که امسال 200 هزار واحد مسکونی مهر را که در دست اقدام است را به اتمام برسانیم.وی با گلایه از نبود اعتبار و تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر گفت: در حال حاضر 370 هزار واحد مسکونی فاقد انشعاب آب و 380 هزار واحد مسکونی فاقد انشعاب برق و 450 هزار واحد مسکونی فاقد انشعاب فاضلاب داریم.وی ادامه داد: ما در دولت تلاش میکنیم که این خدمات را تامین کنیم چرا که برای تامین خدمات زیربنایی نیاز به 5 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار است.وی به خروج مسکن از رکود اشاره کرد و گفت: با اقدامات و طرحهایی که در 2 سال گذشته برای خروج مسکن از رکود تورمی با استفاده از ابزارهای مالی مختلف و مهمترین آن رژیم پسانداز انجام دادیم نشانههای خروج از رکود را شاهد هستیم.انتهای پیام/م
Saturday, 23 November , 2024