رئیس مجمع نمایندگان گیلان از موافقت مجلس شورای اسلامی با اصلاح لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی برای رفع ایرادات شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از بندرانزلی،مهرداد گودرزوند چگینی در خصوص جزئیات اصلاح این لایحه گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۰۳ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه، با گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی اعاده شده از شورای نگهبان موافقت کرد.

وی گفت: متن گزارش اصلاح لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی به شرح زیر است:
۱- به منظور رفع ابهام شورای نگهبان در تبصره‌های ۱، ۲ و ۳ ماده واحده، تبصره‌های یک، ۲ و ۳ ذیل ماده واحده به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره ۶ به آن الحاق می‌گردد.
تبصره ۱- هرگونه تغییر کاربری اراضی و خارج از ضوابط قانونی در شهرک‌های صنعتی خمیران، ضیابر و سپیدرود ممنوع می‌باشد و رعایت قوانین و مقررات مربوط به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آلایندگی محیط زیست در کل محدوده منطقه الزامی است.
تبصره ۲- اعمال امتیاز‌های قانونی مربوط به ورود و خروج کالا در شهرک‌های صنعتی سپیدرود، ضیابر و خمیران به استثناء مواد، کالاها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز طرح‌های سرمایه گذاری و توسعه‌ای منوط به تائید محصور شدن محدوده مورد نظر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و استقرار آن در مبادی ورودی و خروجی منطقه است. سازمان منطقه می‌تواند بخش‌هایی از شهرک‌های صنعتی مذکور را به تدریج محصور نماید و پس از تائید استقرار گمرکی جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیاتی نمودن محدوده اقدام کند.
تبصره ۳- واردات کالای همراه مسافر به شهرک‌های سپیدرود، خمیران و ضیابر ممنوع می‌باشد و اعطای معافیت کالا‌های همراه مسافر از مبدا‌های مذکور به سرزمین اصلی صرفا شامل کالا‌های تولید شده در شهرک‌های صنعتی مذکور می‌باشد.
تبصره ۶- پس از تصویب این قانون هرگونه تغییر در محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی منوط به پیشنهاد هیات وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی است.