به گزارش ندای گیلان از رشت،هادی حقشناس امروز (چهارشنبه) در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، اصلیترین مشکل پل جدید آستارا را صفهای طولانی خودرو عنوان کرد و افزود: سازمان حمل و نقل و پایانهها نیز تا پایان فرودین ماه ۱۴۰۴ باید مرز جدید، مسیر باقی مانده از پل جدید و پایانه هفت هکتاری را برای گذر موقت آماده کند؛ با نوبت دهی اینترنتی دست دلالان از این مرز کوتاه خواهد شد.
وی شهرستان آستارا را به لحاظ برخورداری از سه مرز دریایی، زمینی و ریلی از شهرستانهای مهم و منحصر به فرد استان و کشور بر شمرد و تصریح کرد: پایانه مرزی جدید در دوم خرداد سال جاری بعنوان مرز اعلام شد اما هیچ یک از سازمانهای کشور در این مرز به صورت رسمی و زیرساختی حضور نداشتند.
حقشناس با اشاره به سایر مشکلات این پایانه مرزی اضافه کرد: باید خودروهایی که از این مسیر عبور میکنند مکانی مناسب برای اسکان موقت داشته باشند؛ نخست باید سازمان حمل و نقل جادهای و پایانهها محوطه هفت هکتاری را برای این مهم آماده کند تا سازمانهای خدمات دهنده در آنجا مستقر شوند.
وی افزود: تا زمانی که سازمانهای خدمات دهنده برای صدور مجوز خروج در پایانه مستقر نشوند این مشکلات ادامه دارد.
استاندار گیلان خاطر نشان کرد: گمرک میتواند تا زمان اتمام این پایانه با افزایش نیروها و شیفتهای فوق العاده، تردد کامیونها از مرز را تسریع کرده و سازمان پایانهها نیز سختافزار آن را فراهم کند.
حقشناس ادامه داد: درخصوص مشکلات آن سوی مرز نیز، این مسائل تا رفع آنها از طریق وزارت خارجه پیگیری خواهد شد.
وی از بخش خصوصی نیز خواست مشکلات حوزههای مختلف را احصا کند و افزود: مشکلات در بخشهای مختلف باید شناسایی و اعلام شوند، نباید حقی از بخش خصوصی ضایع شود.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ضرورت ارتقای فعالیتهای بندر آستارا، اضافه کرد: به رغم آنکه بندر آستارا طی ماههای گذشته فعالیت چندانی نداشت اما این بندر از بنادر مهم کشور محسوب میشود.
حقشناس به مشکلات اخیر مرزهای بندری و زمینی آستارا اشاره کرد و گفت: این سه مرز در کنار هم، هم افزایی دارند و این به نفع گیلان و ایران است؛ با وجود آنکه از منطقه آزاد شدن بندرآستارا استقبال میکنیم اما تصمیم گیری درخصوص این مهم در سطح ملی انجام میشود.
حقشناس به جلسه استانداران کشور که در هفته گذشته با حضور رئیس جمهور برگزار شد اشاره کرد و گفت: تاکید آقای دکتر پزشکیان احداث راه آهن رشت- آستارا است لذا پیشنهاد شد ۱۳۰ کیلومتر این مسیر که از اراضی با ارزش این استان میگذرد برروی پل ساخته شود.
استاندار گیلان تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی نیز بدنبال بهره برداری در کوتاهترین زمان ممکن از محور ریلی رشت – آستارا است؛ امیدواریم این مهم در سال جدید اجرایی شود.
وی تاکید کرد: باید بتوانیم از این فرصت تاریخی در استان استفاده کنیم تا علاوه بر مزایای کشاورزی و گردشگری از ترانزیت و حمل و نقل برای ایجاد اشتغال پایدار بهره گیریم.
Thursday, 6 March , 2025