مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از ورود معاون اول رئیس‌جمهور به مشکلات شرکت صدرا خبر داد و گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم وعده افزایش تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعبی را در سال جاری محقق کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر شعبان‌پور در یک نشست خبری که دقایقی قبل در منطقه پارس جنوبی برگزار شد، با اشاره به اینکه تا پایان آبان ماه گذشته 83 میلیارد مترمکعب گاز غنی از مخزن پارس جنوبی برداشته شده است، گفت: برنامه شرکت نفت و گاز پارس برای سال جاری تولید 130 میلیارد مترمکعب گاز غنی است.

وی با اشاره به میزان پیشرفت فازهای در حال توسعه گفت: فاز 14 حدود 60 درصد پیشرفت و مابقی فازها نیز بیش از 78 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط پیشرفت فازهای گازی مطلوب است، بنابراین بحث سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه فازهای پارس جنوبی ضرورتی ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: تنها فاز 11 پارس جنوبی است که تاکنون روی آن کاری صورت نگرفته و هنوز سرمایه‌گذار قطعی ندارد.

شعبان‌پور با اشاره به اینکه در کنفرانس تهران نیز پارس شمالی لایه نفتی و میادین گلشن و فردوس معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: بنابراین ظاهراً پارس جنوبی به‌جز فاز 11 نیاز به سرمایه خارجی ندارد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت فاز 20 و 21 ادامه داد: این فاز نیز 84.5 درصد پیشرفت دارد که با پیشرفت 83 درصدی سکوهای این فاز و نصب آن در فروردین سال 95، انتظار داریم سال آینده دو فاز 17 و 18 و فاز 20 و 21 به بهره‌برداری برسد.

شعبان‌پور ادامه داد: فازهای 13، 22 تا 24 و 14 نیز جزو فازهای دیگری هستند که انتظار داریم در صورت رفع مشکلات پیش‌آمده با شرکت صدرا، این فاز هم تا سال 96 به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی که در فازهای پارس جنوبی صورت گرفت، موجب شد، تأمین مالی مناسبی برای توسعه این فازها فراهم آید و امیدواریم با توجه به شرایط جدید تأمین مالی مانند استفاده از بند «ق» و همچنین دیگر امکانات سرمایه‌گذاری بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

شعبان‌پور با اشاره به ورود معاون اول رئیس‌جمهور به مشکلات صدرا گفت: یکی از پیشنهاداتی که برای حل مشکل صدرا اخیراً مطرح شده است، استفاده از امکانات این شرکت توسط دیگر بخش‌هایی است که می‌توانند در زمینه ساخت سکوهای فازهای 14، 22 تا 24 و 13 به ما کمک کنند. بنابراین به نظر می‌رسد با این کار نیز می‌توانیم به تعهدات خود در اتمام فازهای پارس جنوبی تا پایان سال 96 عمل کنیم.

شعبان‌پور در ادامه این نشست با اشاره به اینکه برای فاز 11 چند شرکت داخلی پیشنهاد سرمایه‌گذاری داده‌اند، مانند شرکت‌های OIEC و شرکت مپنا و شرکت پتروپارس و همچنین چند شرکت خارجی نیز پیشنهاداتی را برای توسعه فاز 11 مطرح کرده‌اند،‌اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و اولویت ما این است که توسعه این فاز توسط بخش داخلی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: برای اتمام فازهای پارس جنوبی نیاز به 10 میلیارد دلار است، اما امسال برنامه ما جذب 8 میلیارد دلار بود که از این میزان بیش از یک میلیارد دلار بیش‌تر جذب نشد که انتظار داریم با رفع تحریم‌ها بتوانیم سرمایه مورد نیاز برای توسعه فازهای پارس جنوبی را تأمین کنیم.

وی اظهار کرد: بر اساس وعده‌ای که داده بودیم باید امسال 100 میلیون مترمکعب گاز به تولیدات قبلی خود اضافه می‌کردیم، اما به دلیل مشکلات مالی و همچنین تحریم نتوانستیم این وعده را عمل کنیم. درصورتی‌که سال گذشته توانستیم وعده افزایش تولید 100 میلیون مترمکعبی را محقق کنیم.

شعبان‌پور در پایان اظهار کرد: تاکنون بخشی از تجهیزاتی که به دلیل تحریم بلوکه شده بود، آزاد شدند و تا چند هفته آینده نیز بخش دیگری از این تجهیزات آزاد شده و به‌دست ما می‌رسد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/1V1UVN