به گزارشندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع اکران فیلمهای نوروزی با حضور کارشناسان امیرعباس صباغ و سید سعید هاشمزاده و با اجرای سید امیر جاوید برگزار شد.در بخش ابتدایی برنامه، خلاصهای از فیلم من سالوادور نیستم و اکران این اثر بیان کرد و گفت: در اکران فیلمهای سال […]
به گزارشندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع اکران فیلمهای نوروزی با حضور کارشناسان امیرعباس صباغ و سید سعید هاشمزاده و با اجرای سید امیر جاوید برگزار شد.در بخش ابتدایی برنامه، خلاصهای از فیلم من سالوادور نیستم و اکران این اثر بیان کرد و گفت: در اکران فیلمهای سال 94 شاهد یک بیبرنامهگی بودیم که من سالوادور نیستم نیز شامل آن شد و با تاخیر در اکران مواجه گردید و در نهایت توانست اکران نوروزی را به خود اختصاص دهد. فیلم، داستان شخصی به نام ناصر است که توسط یکی از آژانسهای هواپیمایی توسط همسر و فرزندش به سفر برزیل میرود و یک دختر برزیلی او را با نامزدش اشتباه میگیرد و بعد یک داستان تکراری را میبینیم. فروش این فیلم از یک میلیارد رد شده و این نشان میدهد مخاطب همچنان فیلم طنز را دوست دارد اما قبل از هرچیز، شخصیت اصلی باید دچار دست و پا چلفتگیای میبود که فیلم را خندهدار و بامزه کند که در آن نیست.وی در ادامه، در رابطه با دیدگاه خود درباره فیلم خشم و هیاهو اظهار داشت: از دیدن این فیلم خیلی خوشحال شدم، هومن سیدی در میان آثارش بیشترین قصه را در این اثر میگوید و به لحاظ فنی وسواسهای فیلمهای دیگر او را در آن میبینیم، مثلاً فیلمبرداری فوقالعادهای داشت. داستان درباره یک خوانندۀ مطرحیست که ازدواج کرده و یکی از کسانی که به او علاقهمند است با او آشنا میشود و این باعث میشود اتفاقاتی رخ دهد.وی افزود: فیلمبرداری، نورپردازی غلو شده و پرطمطراق را در ابتدای فیلم شاهدیم که در حال و هوای فیلم است و فیلم هرچه جلوتر میرود این فیلمبرداری و نورپردازی پرطمطراق کدر میشود که بیانگر احوالات قهرمان فیلم است و این نکته جذابی بود. دو روایت در این اثر داریم که البته فیلم یک جاهایی از این نحوه روایت ضربه میخورد، ضمن اینکه انتخابهای درستی در مورد بازیگران داشتیم.سپس هاشمزاده نیز در رابطه با خشم و هیاهو نظر خود را بیان کرد و گفت: یک درام جنایی با محوریت موضوعات اجتماعی را شاهدیم و بازیهای قابل قبولی در فیلم وجود دارد اما نمیتوان گفت تمام مخاطبان بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند، افراد زیر 15 سال نباید فیلم را ببینند چرا که موضوع ملتهبی در این اثر داریم.صباغ درباره فیلم کفشهایم کو؟ صحبت کرد و بیان داشت: این فیلم، متوسط، خوب و آبرومند است امّا زمان اکران آن اصلاً مناسب نیست و قربانی اصلی در فیلمهای نوروزی همین فیلم میشود که فکر نمیکنم در این زمان بتواند مخاطب را به خاطر نوع داستان جذب کند.هاشمزاده نیز در ادامه صحبتهای او، خاطرنشان کرد: فکر میکنم بازگشتی برای رضا کیانیان بود که اشکال بزرگی در نحوه انتخاب و بازی کردن مکرّر وی میدیدم اما در این اثر، نقشی دارد که دارای فراز و فرود دراماتیک است و میتواند روی آن کار کند. ضمن اینکه باید گفت این فیلم برای مخاطب بزرگسال است و نوجوان آن را نمیفهمد.در ادامه برنامه، هاشمزاده به معرفی فیلم بادیگارد پرداخت و گفت: موضوع و کاراکترهای فیلم، دغدغههای حاتمی کیا و نسبت فیلمساز با حال و هوای امروز ایران به لحاظ سیاسی و اجتماعی را مشخص میکند، این فیلم با ساختار خود و با ژانری که برای خود مشخص کرده میتواند به خوبی مخاطب را جذب کند.صباغ نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: این فیلم میخواهد به مردم تلنگر بزند امّا مفهوم طلبکار بودن اَنگ است.هاشمزاده توضیحاتی در معرفی فیلم ابد و یکروز ارائه داد و گفت: این فیلم در مورد بحران یک خانواده است که با طبقه اجتماعی خودش دست و پنجه نرم میکند که طبقه فقیر است و کاراکترهایی وجود دارند که این بحران را تشدید میکنند و بحث اعتیاد، ازدواج، ثروت و … در فیلم به وجود میآید. دیدن فیلم مفید است و خیلی مهم است که مخاطب به تزکیه نفس برسد، فضاهای دگرگونی را تجربه کند و با آن اشک بریزد.صبّاغ در رابطه با این اثر خاطرنشان کرد: این فیلم، فیلم اجراست، موقعیتی که فیلم دارد و بحرانی که یک خانواده گرفتار آن شدهاند را با کارگردانی هوشمندانه و بازیهای خوب شاهدیم که موجب اجرای خوبی از این موقعیت شده است و میتواند مخاطب را با خود همراه کند، اما در مورد فروش آن برای گیشه نمیدانم در آن حدّی که در جشنواره مورد استقبال قرار گرفت باشد یا خیر.سپس هاشمزاده درباره پنجاه کیلو آلبالو صحبت کرد و گفت: مانی حقیقی مؤلف هوشمندی هست که هم ساختار را خوب میشناسد، هم میتواند مضمون را خوب برساند و هم اینکه میتواند یک بازی راه بیندازد و اگر بخواهد یک طنز ساخته باشد، نوع گریم و خلاصه داستان کوتاه آن مخاطبین را جذب میکند.صبّاغ دیدگاه خود را درباره دو اثر چهارشنبه و نیمرخها بیان کرد و گفت: فکر میکنم مهمترین چالش این است که چه فیلمی با چه ویژگی و روایتی در گروه هنر و تجربه قرار میگیرد؟! فیلم چهارشنبه فیلم متوسطیست امّا متوجه نمیشوم چرا در هنر و تجربه قرار میگیرد، این فیلم میتوانست یک اکران عادّی داشته باشد. نیمرخها را ندیدهام و نمیتوانم در رابطه با آن نظری بدهم.هاشمزاده در تکمیل صحبتهای وی اضافه کرد: هیچکدام از دو فیلم چهارشنبه و نیمرخها برای نوجوانان و کودکان مناسب نیستند.در بخش پایانی برنامه، هاشمزاده به پارامترهای جهانی موفقیت در دوره اکران اشاره داشت و گفت: یکی بحث ژانر هست که آن طرف، ژانرهای علمی تخیلی، فانتزی، کمدی و اکشن بسیار میفروشند، دیگری بحث هنرمند یعنی بازیگر، کارگردان، مؤلف هست که هرکدام شاخصههای خاصی دارد، همچنین بحث موضوع است که موضوعات روز یا چالشبرانگیز یا تاریخی مخاطب را جذب میکند، چهارم بحث دنبالهسازی است، پارامتر بعدی تبلیغات هست که در تایم درست و با فاصله سه ماه از اکران صورت میگیرد و مخاطب جذب آن میشود، دیگری بحث تکنولوژی فیلمهاست که موجب جذب مخاطب میگردد، و بحث آخر شرایط سیاسی اجتماعی اقتصادیست که ممکن است یک فیلم تمام این پارامترها را داشته باشد امّا این شرایط زمینهای به وجود بیاورد که فیلم فروش کند یا نکند.صباغ پیشنهاد خود را برای دیدن فیلمهای نوروزی به مردم بیان کرد و گفت: همه فیلمهای نوروزی خوب هستند ولی بادیگارد، ابدا یک روز و خشم و هیاهو اولویت اصلیشان باشد و اگر وقت بیشتری داشتند فیلم کفشهایم کو؟ را ببینند.برنامه رادیویی سینمامعیار پنجشنبهها ساعت 14:30 از رادیو گفت وگو پخش میشود، برنامهای با اجرای سید امیر جاوید و تهیه کنندگی و سردبیری محمدجواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلمهای روی پرده را بالا ببرد.انتهای پیام/ج
Saturday, 23 November , 2024