‌خبرگزاری فارس – سعید مؤذنی: روز 28 تیرماه امسال خبر «انهدام بزرگترین باند قاچاق کالا در بندر شهید رجایی»، روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت و اطلاعاتی ‌در این‌باره منتشر شد و روز بعد نیز نیروی انتظامی هرمزگان بر این خبر صحه گذاشت.در این خبر عنوان شد‌ که با همکاری نیروی انتظامی بزرگترین محموله قاچاق […]

‌خبرگزاری فارس – سعید مؤذنی: روز 28 تیرماه امسال خبر «انهدام بزرگترین باند قاچاق کالا در بندر شهید رجایی»، روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت و اطلاعاتی ‌در این‌باره منتشر شد و روز بعد نیز نیروی انتظامی هرمزگان بر این خبر صحه گذاشت.در این خبر عنوان شد‌ که با همکاری نیروی انتظامی بزرگترین محموله قاچاق 6 سال اخیر در بندر شهید رجایی کشف و در این رابطه 11 نفر از کارکنان گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی دستگیر شدند؛ طبق اطلاعات به دست آمده، این باند شبانه اقدام به قاچاق کالا از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی می‌کرد.نیروی انتظامی جمهوری اسلامی پس از کشف برخی از محموله‌‌های قاچاق اقدام به استعلام الکترونیکی این کالاها از پنجره واحد تجاری گمرک کرده و با کمک سامانه جامع، مشخص شد این کالاها بدون اظهار به گمرک و با صدور بیجک‌های جعلی از بندر خارج شده است.پس از آن بود که معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به این خبر واکنش نشان داد و مدعی شد که «هیچ‌یک از کارکنان سازمان بنادر و اپراتور‌‌های بندر شهید رجایی در میان بازداشت‌شدگان باند قاچاق کالا نیستند».جلیل اسلامی‌ گفت که اصلاً خبر بازداشت کارکنان سازمان بنادر بابت فساد و قاچاق کالا در بندر شهید رجایی صحت ندارد.بنا به گفته وی‌ به هر حال یکسری ادعاها در این پرونده وجود دارد که لازم است توسط سازمان‌های بازرسی پیگیری شود، مباحثی در این‌باره از سوی عده‌ای ادعا شده است که باید اثبات شود چنین مباحثی که مربوط به قاچاق کالا می‌شود، توسط سازمان‌های بازرسی پیگیری خواهد شد‌.اسلامی این را هم گفت که به هر حال ‌اگر تخلفی رخ داده است، سیستم‌های قضایی و دادگاه موضوع را از هر نقطه پیگیری می‌کنند و سیستم‌های متولی باید پاسخگو باشند.پس از آن بود که مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز موضعی مشابه موضع رئیس خود گرفت و به فارس گفت که ‌گمرک مسئول درب خروج و صدور مجوزهای خروج کالا است و باید در این‌باره توضیح دهد، سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر مسئول تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا است.به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از فارس این در حالی است که پلیس آگاهی استان هرمزگان در این‌باره گفت‌: با رصد اطلاعاتی دقیق و ایجاد اشرافیت اطلاعاتی و در راستای توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و تدابیر فرماندهی ناجا موفق به کشف بزرگ‌ترین باند قاچاق کالا پس از انقلاب به ارزش بیش از 190 میلیارد تومان شد که در این رابطه 40 نفر دستگیر شده‌اند.بنا به گفته ملکی تعداد 23 نفر نیز از کارکنان سازمان‌های مرتبط که با این باند تبانی داشته‌اند، نیز دستگیر شده‌اند.پس از آن بود که رئیس‌ کل گمرک جمهوری اسلامی ایران‌ با موضعی که به نظر می‌رسید، بیشتر علیه سازمان بنادر و دریانوردی باشد، گفت‌ که‌ خلاءهای موجود، نارسایی‌ها و کمبودهای ناشی از سلب اختیارات گمرک در زمینه کنترل تشریفات کالاهای خارجی وارده از ابتدای ورود به قلمرو سرزمینی و تا انتهای خروج از محوطه های گمرکی، نمی‌تواند خط قرمز و مانعی برای برخورد قانونی با متخلفان، قاچاقچیان و دستهای مرتبط در پیش روی گمرک قرار دهد.بنا به گفته مسعود کرباسیان در یکی از پرونده‌های قاچاق کالا در بندر، به لحاظ اهمیت و حساسیت موضوع، هیأت بازرسی متشکل از دفاتر ستادی و نظارتی گمرک ایران با هماهنگی قبلی از طریق اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا به منطقه عزیمت و با همکاری موثر یگان کشف و بررسی دقیق موضوع توسط کارشناسان مجرب و مورد وثوق گمرک ایران و بهره‌گیری از قابلیت‌های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک، مشخص شد.مقادیر معتنابه کالا بدون اظهار و تنظیم اظهارنامه در گمرک و با استفاده از اسناد غیرمرتبط به‌ویژه بیجک‌های صوری و ساختگی خروج کالا، از انبارها بارگیری و اغلب بعد از ساعات اداری با سوءاستفاده از برخی از کارکنان انبارهای سازمان مربوطه و شرکت‌های پیمانکار بدون رعایت مقررات و ضوابط جاری به قلمرو سرزمینی وارد شده است‌.کرباسیان مدعی شد که بررسی چگونگی انجام قاچاق این کانتینرها نشان می‌دهد، فارغ از عدم اظهار کالا و تنظیم اظهارنامه گمرکی و استفاده از اسناد غیرمرتبط، صوری و مهم‌تر کشف موضوع از طریق سامانه جامع گمرکی، فقدان نظارت بر محوطه اسکله، انبارهای محل دپوی کالا، تداخل کاری و عدم ارتباط سیستمی و الکترونیکی اطلاعات مربوط به ورود و خروج کالا از ابتدای ورود به قلمرو سرزمینی و خروج از محوطه گمرکی موجب بروز سوء جریانات حادث شده است، ولی خلاءهای موجود، نارسایی‌ها و کمبودهای ناشی از سلب اختیارات گمرک در زمینه کنترل تشریفات کالاهای خارجی وارده از ابتدای ورود به قلمرو سرزمینی و تا انتهای خروج از محوطه‌های گمرکی‌ نمی تواند خط قرمز و مانعی برای برخورد قانونی با متخلفان‌، قاچاقچیان و ایادی مرتبط در پیش روی گمرک قرار دهد.پس از آن بود که‌ بالأخره مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این‌باره مطالبی کلی اما با نگاهی مشخص‌ عنوان کرد و گفت: ‌نباید به بهانه قاچاق کالای ترانزیتی با موضوع ترانزیت به صورت دستوری برخورد شود‌،