محمدرضا پورابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه برنامه ششم توسعه چارچوب یک برنامه را ندارد، اظهار داشت: انتظار داشتیم کارشناسی به دلیلی روی این لایحه انجام شده باشد اما پس از بررسی لایحه متوجه شدیم که لایحه از چارچوبهای یک برنامه برخوردار نیست.وی افزود: معتقدم که بهتر است دولت لایحه […]
محمدرضا پورابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه برنامه ششم توسعه چارچوب یک برنامه را ندارد، اظهار داشت: انتظار داشتیم کارشناسی به دلیلی روی این لایحه انجام شده باشد اما پس از بررسی لایحه متوجه شدیم که لایحه از چارچوبهای یک برنامه برخوردار نیست.وی افزود: معتقدم که بهتر است دولت لایحه را پس بگیرد و کار مطالعاتی جامعی روی آن انجام دهد.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به امکان تاخیر بررسی بودجه سال آینده با تاخیر ارسال لایحه برنامه ششم توسعه گفت: با توجه به اهمیت برنامه ششم تاخیر در بررسی لایحه بودجه چندان مساله مهمی نیست،بنابراین بهتر است از اول لایحه برنامه ششم توسعه را پس بگیرد و مجددا تدوین کرده و به مجلس ارائه کند.پورابراهیمی تصریح کرد: درصورتی که دولت لایحه برنامه ششم توسعه را پس نگیرد مجلس خودش باید اصلاحات اساسی در لایحه انجام دهد اما تجربه نشان داده وقتی مجلس اصلاحات زیادی در متن لوایح انجام میدهد شورای نگهبان نسبت به آن ایراد میگیرد و میگوید لایحه دولت به طرح مجلس تبدیل شده است.وی با بیان اینکه باید قبل از انجام اصلاحات در متن لایحه با شورای نگهبان برای حدود انجام اصلاحات در متن لایحه توافق کنیم گفت: یکی از مشکلات اساسی لایحه این است که مفروضات آن هیچ تطابقی با شرایط اقتصادی کشور ندارد.پورابراهیمی ادامه داد: درواقع در شرایط رکود داخلی و منطقهای باید اولویتها مطابق با سیاستهای خروج از رکود باشد اما برنامه به گونهای تدوین شده که انگار اقتصاد ایران از تعادل نسبی برخوردار است.وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در دورن یکسری گرفتاریها قرار دارد که با رفع آنها اقتصاد کشور به حرکت درخواهد آمد افزود: به نظر میرسد دولت به گونهای برنامه ششم را نوشته که اشتغال، تولید و سرمایهگذاری خارجی با هیچگونه مشکلی مواجه نیست.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین به رشد اقتصادی هدفگذاری شده در برنامه اشاره کردو گفت: متوسط رشد اقتصادی ایران در 5 سال گذشته 9.1 درصد و با اغماض 2 درصد بوده است ولی نرخ تعیین شده برای رشد اقتصادی برنامه ششم 8 درصد است. همین مساله این ابهام را ایجاد میکند که دولت چگونه تحقق رشد 8 درصد را دنبال خواهد کرد در حالی که رشد اقتصادی متوسط 5 سال قبل دو درصد بوده است.به گفته وی دولت یکسری آمال و آرزو در کنار جداول تبدیل کرده که هیچ تطابقی با اقتصاد ایران ندارد.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پیشنهاد من این است دولت برنامه 3 ساله خروج از رکود تدوین کند تصریح کرد: پس از آنکه برنامه 3 ساله خروج از رکود اجرایی شد و اقتصاد به تعادل نسبی رسید یک برنامه 5 ساله اجرایی شود. حالا میتوان نام برنامه سه ساله خروج از رکود را برنامه ششم قرار داد.پورابراهیمی با بیان اینکه ناسازگاری در اهداف یکی دیگر از مشکلات برنامه ششم توسعه است اظهار داشت: در برنامه در کنار رشد 8 درصدی اقتصاد تورم 8.9 درصدی پیشبینی شده اما برای اقتصادی به دنبال رشد 8 درصدی است و باید حجم عظیمی از منابع را برای تحقق این رشد تزریق کرد که قطعا موجب افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد رسیدن به تورم 8.9 درصدی ممکن نیست.وی تاکید کرد: درخواست ما از دولت این است که لایحه برنامه ششم توسعه را پس بگیرد و مجددا بررسیهای کارشناسی و تخصصی روی آن انجام دهد و لایحه را براساس خروج از رکود تدوین کند که این به نفع نظام،دولت و مجلس است.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: آنچه که دولت به مجلس ارائه کرده لایحه برنامه ششم توسعه نیست بلکه گزارشندای گیلان به نقل از سازمان برنامه و بودجه است.پورابراهیمی همچنین به عدم هماهنگی و اتفاق نظر بین وزرا نسبت به لایحه برنامه ششم اشاره کرد و افزود: در بررسی کمیسیونها بعضی وزرا میگویند ما فلان بند را قبول نداریم این موارد متعدد بوده است.وی ادامه داد: اینکه قانون تاکید میکند متن لایحه برنامه توسعه را رئیس جمهور باید امضا کند به این دلیل است که باید همه لایحه در هیات وزیران بررسی و تصویب شود اما همین ابتدای کار میبینیم که برخی وزرا بخشی از مواد لایحه را قبول ندارند.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در صورتی که دولت لایحه را پس نگیرد، تلاش ما این است که با هماهنگی شورای نگهبان حداکثر اصلاحات مجاز در متن لایحه انجام شود تا این لایحه شاکله برنامه توسعه را به خود بگیرد.انتهای پیام/
Sunday, 22 December , 2024