به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی امشب در مراسم انعقاد قرارداد و تفاهمنامه سرمایهگذاری بخش خصوصی در بنادر اظهار داشت: در موقعیتی قرار گرفتهایم که باید تغییر گفتمان در حوزه اقتصاد صورت بگیرد.وی ادامه داد: انگاره ما باید تغییر کند و این کار سختی است زیرا دولت، ملت و […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی امشب در مراسم انعقاد قرارداد و تفاهمنامه سرمایهگذاری بخش خصوصی در بنادر اظهار داشت: در موقعیتی قرار گرفتهایم که باید تغییر گفتمان در حوزه اقتصاد صورت بگیرد.وی ادامه داد: انگاره ما باید تغییر کند و این کار سختی است زیرا دولت، ملت و فعالان یک بخش به یک انگاره خو گرفتهاند و برای تغییر آن مقاومت میکنند.آخوندی گفت:در سال جاری 320 هزار میلیارد تومان اعتبار داشتیم اما کل بودجه عمرانی 57 هزار میلیارد تومان بود یعنی 20 درصد کل بودجه که این به شکل اسمی بود اما در شکل واقعی با احتساب اوراق و همه اسناد و تعهدات آتی حداکثر 25 هزار میلیارد تومان شامل 9 درصد است.وزیر راه و شهرسازی گفت: این روند در سال آینده تضعیف میشود، سال آینده 40 هزار میلیارد تومان به صورت اسمی است که معلوم نیست این بودجه عمرانی چند درصد اختصاص مییابد.وی تأکید کرد: اجرای همه اقدامات زیربنایی با بودجه دولتی امکانپذیر نیست؛ برای سال 96 پیشبینی ما این است که صادرات نفت ایران به بیش از 2 میلیون و 300 هزار بشکه برسد.آخوندی گفت: هر هزینهای که در ایران انجام میشود برگردان آن سخت است. مثلاً هزینه یارانه در کشور ایجاد شد و برگردانده نشد و یا هزینه مسکن مهر.وی گفت: من دو بار هزینه مسکن مهر را برگردانم و دو بار تاوان آن را دادم و شاید هم باز هر هزینهای در کشور ایجاد شود، ادامه یابد.وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینههای عمران و آبادانی کشور به شدت روند نزولی دارد؛ هزینه بودجهای کشور امروز 90 درصد جاری است و 10 درصد عمرانی است.آخوندی ادامه داد: لازم است تغییر انگاره اقتصادی در کشور انجام شود باید نهایتاً اقتصاد ملی کل توسعه زیربنایی را تأمین کند و از آن تأمین مالی بازگشت اقتصادی داشته باشد.آخوندی اظهار داشت: میزان سرمایهگذاری در سازمان بنادر در 3 سال گذشته به 10 هزار میلیارد تومان رسید و این نشان از این دارد که غیرممکن است بنادر را با اتکا به بودجه دولتی توسعه دهیم همانطور که آزادراههایی نظیر تهران – شمال، اصفهان – شیراز، حرم تا حرم و… از سرمایه خصوصی توسعه دادهایم.وی با تأکید براینکه از داخل بودجه امکان توسعه زیربنا فراهم نیست، گفت: لازمه این تغییر انگاره دست کردن در جیب مردم نیست اما مصرفکننده نهایی باید هزینه توسعه را بپردازد.وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر صحنه سیاسی کشور هو کردن باشد و همه دستمان در خزانه باشد و به اتکای جیب ملت رأی جمع کنیم آخر به توسعه در کشور نمیرسیم و باید دست از عوامفریبی و اقدامات عجیب و غریب برداشت.آخوندی افزود: ما برای کل توسعه بندر چابهار دنبال سرمایه بخش خصوصی رفتیم و برای توسعه بنادر شهید رجایی و جاسک هم باید سرمایه خصوصی جذب کنیم.وی گفت: برای اولینبار در ایران خط آهن کرمان – سیرجان با سرمایه بخش خصوصی فعال شد و فرودگاه را نیز به همین منوال با سرمایه خصوصی توسعه دادیم.وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه خصوصی در واقع سرمایهگذاری برد – برد است باید چیزی مثل نرخ عوارضی برای بخش خصوصی مشوق باشد و مدل اقتصادی مناسب برای جذب سرمایهگذار داشته باشیم.آخوندی گفت: انگارهای که باید به صورت جدی تغییر کند مصرف نهایی توسعه است.وی بیان کرد: من آدمی صریحاللهجه هستم و به مبانی خاصی اعقتاد دارم و پای آن میایستم و هزینه آن را میپردازم.وزیر راه و شهرسازی افزود: من میتوانستم به جای مخالفت با مسکن مهر هر روز هزاران واحد آن را با قیچی افتتاح کنم اما چون میدانستم این برخلاف منافع ملی و زیان کشور است از روز اول با آن مخالفت کردم و هنوز هم مخالفم.وی گفت: 100 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در مسکن انجام شد اما هنوز یک سوم جمعیت شهری ایران در وضعیت بد مسکنی مطلق است.آخوندی با بیان اینکه من حاضرم هزینه صحبتهایم را بپردازم، گفت: توسعه ایران صداقت و فداکاری میخواهد آنها که از هزینهها صحبت میکنند کمکی به توسعه کشور نمیکنند.وی افزود: با 100 فروند هواپیمای فرسوده نمیتوان حرفی برای گفتن در دنیا داشت بلکه باید یکجا قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای نو منعقد کنیم و دست دلالان و واسطهگران را کوتاه کنیم.آخوندی گفت: وقتی 18 لاینر وارد بنادر کشور میشوند کشتیرانی جمهوری اسلامی مجبور میشود خود را بالاتر بکشد و با آنها رقابت کند.انتهای پیام/