‌‌‌‌‌ندای گیلان:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسید آقایی در جلسه 277 شورای شهر تهران‌ به ارائه گزارشی در خصوص مسائل مربوط به عبور خطوط راه‌آهن در مناطق 17 و 18 شهرداری تهران پرداخت و اظهار داشت: موضوع انتقال خطوط راه‌آهن به زیرزمین باید مورد بررسی قرار […]

‌‌‌‌‌ندای گیلان:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسید آقایی در جلسه 277 شورای شهر تهران‌ به ارائه گزارشی در خصوص مسائل مربوط به عبور خطوط راه‌آهن در مناطق 17 و 18 شهرداری تهران پرداخت و اظهار داشت: موضوع انتقال خطوط راه‌آهن به زیرزمین باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا این خطوط از مرکز شهر و مراکز تجاری مهم عبور می‌کنند.وی بیان کرد: ایده‌ای برای احداث ایستگاه در میدان آزادی داریم تا در این ایستگاه نیز راه‌آهن با مترو در خط 4 یک ایستگاه مکمل داشته باشد.وی گفت: انتقال خطوط راه‌آهن در مناطق 17 و 18 به تونل، کاری غیر اصولی بود زیرا با هزینه آن می‌شد طرحی معادل یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار به سرانجام رساند، در واقع می‌‌شد این هزینه را در جای دیگری صرف کرد تا مردم منطقه دستاوردهای بهتری داشته باشند.‌پورسید آقایی‌ با اشاره به اینکه انتقال ایستگاه راه‌آهن شهر قم به محمدیه در سال‌های گذشته موجب اعتراضات مردم شد، گفت: بر همین اساس طی دو سال گذشته این ایستگاه باز هم به داخل شهر منتقل شد.وی ادامه داد: برای طراحی ایستگاه‌های درون شهری با مشاوران بین‌المللی ایستگاه‌های شهری در اروپا را انجام داده بودند قراردادی منعقد و مقرر شد برای تهران طراحی‌های مناسبی انجام شود.پورسید آقا افزود: باید خط 3 مترو به صورت مستقیم به سکوهای راه‌آهن متصل شود، این در حالی است که امروز تنها یک ورودی در محوطه راه‌آهن برای خط 3 درنظر گرفته شده است. در شهر ری نیز باید ایستگاه راه‌آهنی ایجاد شود تا تعامل مناسبی با خطوط یک و 6 مترو داشته باشد.‌وی با بیان اینکه ایده‌ای برای احداث ایستگاه در میدان آزادی داریم تا در ا ین ایستگاه نیز راه‌آهن با مترو در خط 4 یک ایستگاه مکمل داشته باشد، گفت: انتقال خطوط راه‌آهن در مناطق 17 و 18 به تونل کار غیراصولی بود زیرا با هزینه آن می‌شد طرحی معادل یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار به سرانجام رساند.‌مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: با وجود ساخته شدن این تونل امکان تردد قطار در آن وجود نداشت اما در سال 93 این امکان را فراهم کردیم و بعد از تردد قطار در این مسیر حدود 26 هکتار از زمین‌های این محدوده آزاد شد.وی گفت: در اوایل تشکیل دولت یازدهم راه‌آهن تلاش کرد تا با تشکیل جلسه مشترکی بین مدیریت شهری تکلیف زمین‌های آزاد شده را تعیین کند که درنهایت قرار شد شهرداری متولی اجرای پروژه‌های عمرانی در این زمین‌ها باشد. پورسید آقایی ادامه داد: در این جلسات مقرر شد با کارشناسی کردن این اراضی معادل آن زمین معوضی به شرکت راه‌آهن ارائه شود اما این امر نیز محقق نشد؛ 75 هزار متر مربع فضای پارکینگ در طبقه فوقانی تونل خط راه‌آهن در نظر گرفته شده و تاکنون حدود 524 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است، البته هنوز تاسیسات تونل و سیستم‌های ایمنی اجرایی نشده است که به بودجه حدود 213 میلیارد تومان نیاز دارد.وی افزود: در مجموع برای این پروژه حدود 750 میلیارد تومان هزینه شده که معادل هزینه آن به نرخ روز حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان خواهد بود.انتهای پیام/