مدیرعامل ایرانایر با بیان اینکه هدفگذاری این ایرلاین برای خرید هواپیماهای ATR اختصاص آنها به پروازهای مناطق محروم و فرودگاه کوچک است، گفت: مقرر شده است ۳ تا ۴ فروند از این هواپیما تا پایان سال میلادی جاری تحویل هما شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد پرورش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال فارس درباره خرید 20 فروند هواپیمای ATR اظهار داشت: همانطور که پیش از این نیز اعلام شد 50 درصد سهام کمپانی سازنده هواپیما ATR متعلق به شرکت ایرباس است و 50 درصد دیگر به کشور ایتالیا تعلق دارد.
پرورش ادامه داد: مزیتی که موجب شد، قرارداد ایرانایر با کمپانی ATR انجام شود، این بود که در قرارداد خرید این هواپیما نیز کمپانی سازنده، تأمین فاینانس را انجام میدهد و هما 15 درصد منابع مالی را تأمین میکند.
مدیرعامل ایرانایر افزود: در قرارداد خرید ATRها، هدف برخورداری شهرهای کوچک و کمتر بهرهمند از صنعت حملونقل هوایی است.
وی گفت: 90 درصد مسافرانی که شرکتهای هواپیمایی جابهجا میکنند در 10 فرودگاه کشور جابهجا میشوند و حدود 10 درصد در 45 تا 50 فرودگاه دیگر که جزء فرودگاههای کوچک هستند، جابهجا میشوند.
مدیرعامل ایرانایر اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در ایران این است که تعداد زیادی فرودگاه کوچک داریم، اما چون هواپیماهای کوچک نداریم، پرواز در این فرودگاهها به میزان کمی انجام میشود.
پرورش گفت: در واقع پرواز هواپیماهای بزرگتر به فرودگاههای کوچک، بدان دلیل که ضریب ظرفیتشان کاهش مییابد، برای ایرلاینها مقرون به صرفه نیست و ایرلاینها تمایل ندارند، به فرودگاههای کوچک با هواپیماهای بزرگ پرواز کنند، اما پرواز با هواپیمای کوچک نظیر ATRها در فرودگاههای کوچک، اقتصادی است.
مدیرعامل ایرانایر با بیان اینکه ATRها انتخابی برای فرودگاههای کوچک است، گفت: این هواپیماها ویژگیهای خاص مناسبی دارند که موجب شده است، 30 تا 40 درصد بازار دنیا را در دست بگیرند؛ این هواپیما در باندهای کوچک قابلیت فرود دارند و پلهسرخود است، ضمن آنکه با تجهیزات فرودگاهی و زمینی ساده میتوان به این هواپیما خدمات داد.
پرورش با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی آسمان نیز قبلاً این هواپیما را در اختیار داشته و از آن راضی است، بیان کرد: ATRها برای نشست و برخاست در فرودگاههای کوچک نیازمند سرمایهگذاری سنگین و تجهیزات زمینی و فرودگاهی آنچنانی نیست.
مدیرعامل ایرانایر درباره تأمین مالی هواپیماهای ATR گفت: شرکت سازنده ATRها آمادگی فاینانس 85 درصدی را برای خرید این هواپیما داشت که از طریق بانکهای اروپایی تأمین مالی میشوند.
پرورش این را هم گفت که قرارداد خرید ATRها نظیر ایرباسها، فعلاً در مرحله پیشنویس قرار دارد و کمپانی ATR منتظر مجوزهای خود و تأمین منابع مالی است و ما نیز منتظر هستیم مجوزهای داخل کشور را اخذ کنیم.
مدیرعامل ایرانایر افزود: قرار است 3 تا 4 فروند از ATRها در پایان سال 2016 میلادی تحویل ایرانایر شود و بقیه به تدریج در سالهای 2017 تا 2018 تحویل هما خواهد شد.
* ممکن است بعداً مذاکراتی با بوئینگ داشته باشیم
پرورش در پاسخ به سؤال دیگر فارس درباره امکان خرید هما از کمپانی سازنده بوئینگ، گفت: ایرانایر از پیش از انقلاب، هواپیمای بوئینگ در ناوگان خود داشت و از این هواپیما راضی هستیم.
وی به مجوز آمریکا به کمپانی بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران اشاره کرد و گفت: مطمئن هستیم، بوئینگ هم به دنبال بازار ایران است و قطعاً در صورت اخذ مجوزها با آنها مذاکراتی خواهیم داشت.
* خروج هواپیماهای فعلی هما از ناوگان در دوره 10 ساله
مدیرعامل ایرانایر افزود: تعداد هواپیماهایی که در دوره 10 ساله وارد کشور خواهند شد، بیش از آنچه که امروز تفاهم شده است، خواهد بود.
وی ادامه داد: همین هواپیماهای فعلی هما باید تا 10 سال آینده بهتدریج از ناوگان خارج شود.
مدیرعامل ایرانایر بیان کرد: 30 تا 40 فروند از هواپیماها در قراردادهای جدید، جایگزین هواپیماهای از رده خارج هما میشود و بقیه به توسعه ناوگان اختصاص مییابد.
پرورش اظهار داشت: اگر هواپیمای جدید وارد ناوگان شود، تلاش میکنیم، هم پروازهای اروپایی را افزایش دهیم و سپس به دنبال بازار مناطق جدید خواهیم بود.
* احتمال افزایش پروازهای داخلی نوروزی هما و صدور مجوز پروازهای فوقالعاده
مدیرعامل ایرانایر درباره پروازهای نوروزی ایرانایر نیز بیان کرد: در پروازهای بینالمللی نوروزی به نظر نمیرسد، تقاضای بیش از ظرفیت موجود داشته باشیم، مگر آنکه آژانسهای هواپیمایی ظرفیت جدیدی طلب کنند، اما درخواست آن چنانی برای افزایش پروازهای خارجی در نوروز نداشتهایم.
وی افزود: در مسیرهای پرتردد داخلی نظیر مشهد و کیش، در صورت درخواست پرواز فوقالعاده نوروزی برقرار میکنیم.
مدیرعامل ایرانایر گفت: هنوز سهمیه برخی از مسیرهای پروازی نوروزی هما موجود است.
* ورود هما به بورس پس از رفع زیان و اصلاح ساختار
پرورش درباره واگذاری هما بیان کرد: ایرانایر میتواند در آینده واگذار شود، البته باید شرایط برای بورسی شدن این ایرلاین فراهم شود.
مدیرعامل ایرانایر افزود: طبق مصوبه هیأت وزیران باید هما از زیاندهی خارج شده و اصلاح ساختار شود و سپس با افزایش سرمایه و وقتی شرایط این ایرلاین فراهم شد، آماده رفتن به بورس خواهد شد.
انتهای پیام/بhttp://fna.ir/RLFQCS
Saturday, 23 November , 2024