رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: طبق قانون، نگهداری راه‌های غیرشریانی از محل اعتبارات استان‌ها است که با توجه به حجم بالای این نوع راه‌ها در استان‌ها، اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز نگهداری راه‌های غیرشریانی نیست‌.

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ، ‌داود کشاورزیان‌ در سفر به استان خراسان جنوبی و‌ دیدار با استاندار این استان‌ اظهار داشت: از مجموع 16 هزار کیلومتر راه‌های استان خراسان جنوبی، 2000 کیلومتر جزو راه‌های شریانی و 14 هزار کیلومتر جزو راه‌های غیرشریانی است.

وی با اشاره به مسئولیت وزارت راه و شهرسازی در زمینه نگهداری از راه‌های شریانی کشور گفت: طبق قانون، نگهداری راه‌های غیرشریانی از محل اعتبارات استان‌ها است که با توجه به حجم بالای این نوع راه‌ها در استان‌ها، اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز نگهداری راه‌های غیرشریانی نیست‌.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که سالانه 45 هزار میلیارد ریال اعتبار برای نگهداری راه‌های شریانی کشور نیاز است، افزود: برای نگهداری راه‌های غیرشریانی نیز سالانه 4 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که با توجه به محدودیت منابع موجود، تامین این حجم از اعتبار در شرایط فعلی ممکن نیست.

در ادامه این دیدار ‌وجه‌الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: در شرایط فعلی نگه داشتن جمعیت درنقاط مرزی و عشایری می‌تواند تا حد زیادی از حاشیه‌نشینی و بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در کلان شهرها جلوگیری کند و وزارت راه  و شهرسازی دراین زمینه نقش ساختاری دارد.

خدمتگزار افزود: استان خراسان جنوبی با سایر استان‌های کشور در زمینه داشتن بزرگراه و آزادراه فاصله زیادی دارد که بر اساس اصل 48 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید فاصله توسعه‌ای استان‌های مختلف بر اساس جدول زمان‌بندی مشخص از بین برود تا همه استان‌ها از یک میزان رفاه نسبی برخوردار شوند.

وی اظهار داشت:‌ بر اساس قانون توسعه متوازن کشور ابلاغی از سوی رئیس‌جمهور، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر سال 3 درصد از بودجه عمومی کشور دراستان‌های کم برخوردار هزینه شود تا آنها نیز بتوانند خود را به نرم میانگین کشور برسانند.‌

انتهای پیام/ک

http://fna.ir/D3DG23