رسانه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای اطلاع رسانی و رکن چهارم دموکراسی نقش بسیار مهمی در تنویر افکار عمومی بر عهده دارد .
ندای گیلان:یقیناً قصد ما از طرح این مساله اعمال محدودیت برای آزادی رسانه ها نیست چرا که ما خود بخشی از نظام اطلاع رسانی استان هستیم بلکه منظور ما ساماندهی و نظارت قانونی برفعالیت و کارکرد سایتها و رسانههایی است که در فضای دیجیتال در حال فعالیت می باشند و برخی از آنان بی محابا و با زیرپا گذاشتن مقررات قانونی و اصول اخلاقی به حریم شخصی شهروندان ورود نموده و امنیت اخلاقی و روانی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند
اختصاصی گیل خبر/ رسانه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای اطلاع رسانی و رکن چهارم دموکراسی نقش بسیار مهمی در تنویر افکار عمومی بر عهده دارد . پیشرفت و حرکت در مسیر توسعه یکی از رویکردهای مهم رسانهای در قرن بیست و یکم به حساب میآید که بخش مهمی از آن مربوط به حوزه رسانههای دیجیتال میشود. رسانه دیجیتال با برخورداری از فضای سایبری از این امکان برخوردارند تا تعداد بیشماری از مخاطبان را به سوی خود جلب نماید.
رسانههای دیجیتال نقش بسیار مهمی را در دنیای امروز بر عهده گرفتهاند به نحوی که به راحتی نمیتوان بازیگری آنان را در فضای مطبوعاتی انکار یا حذف نمود. دنیای دیجیتال یک واقعیت است که خواه ناخواه ضوابط و قوانین خود را به ما دیکته میکند و اگر ما نتوانیم تحولات دنیای دیجیتال را مدیریت کنیم، این تحولات است که خود را به ما تحمیل میکند؛ در این صورت عوارض بیشتری را باید تحمل کنیم.
دنیای دیجیتال زمان و مکان را به عنوان یکی از موانع پیشرفت انسان از بین برده است و این مزیت درقالب رسانههایی که با این قالب در حال فعالیت هستند، آنان را از رسانههای مکتوب پیش انداخته است، هر چند که هنوز برای پیشی گرفتن از رسانههای سنتی راه بسیاری را در پیش دارد.
در قرن ۲۱ مرگ فاصلهها رخ میدهد و با مرگ فاصلههای زمانی و مکانی، درگیری و تصادم بین انسانها بیشتر میشود و حقوق شهروندان بیشتر پایمال میشود، بنابراین به همین اندازه باید با تدبیر لازم و قوانین خاصی به دفاع بیشتری از حقوق شهروندان پرداخت. ورود به حریم خصوصی و کشف اسراری از زندگی افراد که هیچگاه علاقهای به فاش آنها ندارند، اهانت ، تخریب و … بخشی از این تهدید و پایمال شدن حقوق شهروندی است، اما وجود این تهدیدات نمیتواند به عنوان عاملی بر شمرده شود که بر اساس آن ، پیشرفت و تکنولوزی نادیده انگاشته شود ! …
استان گیلان رتبه دوم را در تعداد مطبوعات کشور دارد و صدها سایت و وبلاگ در استان گیلان ( دارای مجوز و بدون مجوز ) فعالیت می کنند که به انتشار مطالب مختلف می پردازند و این ظرفیت مهم مدنی می تواند با تقویت جایگاه رسانه ها و تحکیم نقش مشارکتی آنان ، تامین حقوق صنفی و امنیت شغلی فعالان رسانه ای و … ، در فرایند رشد و توسعه استان ، آموزش ، نظارت اجتماعی ، تقویت باورهای فرهنگی و دینی و… به کار گرفته شود.
مروری کلی بر فضای حاکم بر برخی از پایگاه های خبری استان نشان می دهد که اوضاع خیلی مناسب نیست و به هنجارهای قانونی توجهی نمی شود و تولید و انتشار اطلاعات زرد ، شایعه پراکنی ، تخریب ، اهانت و افشاگری و ورود به حریم خصوصی افراد و انواع و اقسام تخلفات بین و اشکار توسط آنها صورت می گیرد و نهادهای ذی ربط هم به این موضوعات واکنشی نشان نمی دهند و این امر می تواند موجب گسترش بداخلاقی و تخریب و اهانت و بی اعتمادی و کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه گردد.
حضرت ایت الله خامنه ای در دیدار با دانشجویان در سال ۹۰ می فرمایند “ما واقعاً حق نداریم افراد را به صرف گمان، متهم کنیم، مشهور کنیم؛ واقعاً جایز نیست؛ نه در سایت، نه در روزنامه، نه در تریبون هاى گوناگون. حیثیت افراد را باید حفظ کرد.”
یقیناً قصد ما از طرح این مساله اعمال محدودیت برای آزادی رسانه ها نیست چرا که ما خود بخشی از نظام اطلاع رسانی استان هستیم بلکه منظور ما ساماندهی و نظارت قانونی برفعالیت و کارکرد سایتها و رسانههایی است که در فضای دیجیتال در حال فعالیت می باشند و برخی از آنان بی محابا و با زیرپا گذاشتن مقررات قانونی و اصول اخلاقی به حریم شخصی شهروندان ورود نموده و امنیت اخلاقی و روانی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند .
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۵/۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد شماره ۱۴۸۰۸/۱ مورخ ۲۹/۵/۱۳۸۵ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به مصوبات جلسات (۴۸۲) تا (۴۸۶) و (۴۸۸) شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور انتظام امور و فعالیت های اطلاعرسانی و توسعه خدمات دسترسی به اینترنت در کشور و با هدف ساماندهی (ثبت، حمایت و نظارت) فعالیت پایگاه های اطلاعرسانی اینترنتی ایرانی در کشور و با مدنظر قرار دادن:
الف ـ حق دسترسی آزاد و سالم مردم به اطلاعات و دانش
ب ـ حمایت از پایگاههای اطلاعرسانی قانونی
پ ـ رعایت حقوق اجتماعی و صیانت از ارزشهای اسلامی، ملی، فرهنگی و اجتماعی کشور
ت ـ مسئولیت مدنی و حقوقی و کیفری افراد در قبال فعالیتهای خود حسب مورد، به شرح زیر تصویب نموده است .
درفصل سوم تخلفات و نحوه رسیدگی به فعالیت پایگاه های اطلاعرسانی اینترنتی ایرانی در کشور تصریح شده است :
ماده ۷- انتشار و نگهداری هر نوع داده اعم از متن ، صدا ، عکس ، تصویر ، کارتون ، پویا نمایی ، فیگور ، کاریکاتور ، فیلم و غیره که از جمله حاوی مضامین زیر و موارد موضوع بند های “ت و ث ” ماده ۱ این ایین نامه باشد در پایگاه اطلاع رسانی ممنوع است :
الف – مطالب الحادی و نفی یا تضعیف اصول و ارزش های اسلامی و یا توهین به اسلام و مقدسان آن و اهانت به امام (ره) و یا رهبری
ب – توهین به ادیان آسمانی و کتب مقدس و انبیاء و معصومین و مقدسان
پ – تحریک و تشویق به ارتکاب اعمال علیه امنیت ، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران
ت – تحریف مطالب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی ، تحریف انقلاب اسلامی ملت ایران و توهین به ارزش های آن .
ث – هر گونه اقدام علیه قانون اساسی و یا تفرقه افکنی و خدشه در وحدت و وفاق ملی و استقلال و تمامیت ارضی و یا القاء بد بینی و نا امیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کار آمدی نظام
ج – توهین به اقوام و اقلیت های مذهبی
چ – افشای اسرار و اسناد طبقه بندی شده از قبیل نظامی ، امنیتی و سیاسی دولتی و خصوصی
ح – اشاعه منکرات و ترویج فحشا و مطالب مغایر با عفت و اخلاق عمومی
خ – توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی
د – اطلاعات خصوصی و شخصی افراد بدون اخذ اجاره کتبی از آنان
ذ – انجام فعالیت های اقتصادی غیر قانونی از قبیل پولشویی ، تجارت هرمی و غیره .
ر – تبلیغ یا آموزش پایگاه های اطلاع رسانی غیر مجاز
ز – آموزش و ارائه هر نوع روش مقابله با مسدود سازی پایگاه های اطلاع رسانی غیر مجاز (فیلترینگ)
ژ – نشر اکاذیب و افترا
س – برقراری هر نوع پیوند که مبلغ و مروج پایگاه های اطلاع رسانی حاوی مضامین جزء های فوق الذکر باشد.
ش – هر نوع اقدام خلاف شرع یا قانونی دیگر یا مخالف ضوابط و مقررات
باید بدانیم ما به عنوان جامعه رسانه ای استان که مسئولیت های مدنی مهمی به عهده داریم و تحت ضابطه نظام هنجاری حاکم بر جامعه فعالیت می کنیم مجاز به هر نوع کارکردی نیستیم و نمی توانیم به بهانه آزادی ، کنش های مغایر با ارزش های اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی و ملی ، انجام دهیم .
پایگاه خبری– تحلیلی گیل خبر به عنوان یک رسانه مستقل و توسعه گرا که دفاع از حقوق عمومی و آزادی مطبوعات و عمل در چارچوب هنجارهای قانونی و اجتماعی ، را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است ، از همه همکاران رسانه ای انتظار دارد که با عمل به وظایف قانونی و تکالیف اجتماعی خود ، اجاز ندهند که اعتبار رسانه های موجود استان برای نشر مسایل سبک و کم ارزش و یا تهدید کننده اخلاقیات اجتماعی و تضییع حقوق شهروندی و … هزینه شود و نباید با باز- نشر مطالب این پایگاه ها به توسعه فعالیت و نفوذ آنها کمک گردد و مهم تر این که این نیاز وجود دارد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد داور ، بر فعالیت این نوع پایگاه های خبری که موجودیت خود را بر جوسازی ، تشویش اذهان عمومی ، اهانت و تخریب و افشاگری و تجاوز به حقوق شهروندی بنا نهاده اند ، نظارت موثری داشته و اجازه ندهد عرصه عمومی ، مورد تاخت و تاز دست اندرکاران شناخته شده و پنهان آنها قرار گیرد .
بازهم در این باره به صورت مصداقی خواهیم نوشت.
آیین نامه ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۵/۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد شماره ۱۴۸۰۸/۱ مورخ ۲۹/۵/۱۳۸۵ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به مصوبات جلسات (۴۸۲) تا (۴۸۶) و (۴۸۸) شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور انتظام امور و فعالیتهای اطلاعرسانی و توسعه خدمات دسترسی به اینترنت در کشور و با هدف ساماندهی (ثبت، حمایت و نظارت) فعالیت پایگاههای اطلاعرسانی اینترنتی ایرانی در کشور و با مدنظر قرار دادن:
الف ـ حق دسترسی آزاد و سالم مردم به اطلاعات و دانش
ب ـ حمایت از پایگاههای اطلاعرسانی قانونی
پ ـ رعایت حقوق اجتماعی و صیانت از ارزشهای اسلامی، ملی، فرهنگی و اجتماعی کشور
ت ـ مسئولیت مدنی و حقوقی و کیفری افراد در قبال فعالیتهای خود حسب مورد
آییننامه ساماندهی فعالیت پایگاههای اطلاعرسانی (سایتهای) اینترنتی ایرانی را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه ساماندهی فعالیت پایگاههای اطلاعرسانی (سایتهای) اینترنتی ایرانی
فصل اول: تعاریف
ماده ۱ـ اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی (سایت و وبلاگ): کلیه مراکز موجود در شبکه اینترنت که ارائه دهنده خدماتی مانند www و FTP هستند.
ب ـ پایگاه اطلاعرسانی ثبت شده: پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی که مسئول آن اطلاعات و مدارک شناسایی خود و پایگاه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه و مطابق قوانین و مقررات از جمله مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده و رسید آن را دریافت کرده باشد و امکان برقراری ارتباط با شخص مورد نظر وجود داشته باشد.
پ ـ پایگاه اطلاعرسانی با هویت نامعلوم: پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نشده باشد.
ت ـ موارد غیرمجاز: موارد ممنوع برای انتشار در پایگاههای اطلاعرسانی اینترنتی از جمله موارد موضوع ماده (۶) آییننامه واحدهای ارائه کننده خدمات اطلاعرسانی و اینترنت، رسا (ISP) مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده (۷) این آییننامه.
ث ـ فعالیت غیرمجاز: انتشار هر نوع داده در پایگاههای اطلاعرسانی اینترنتی که مشمول حداقل یکی از موارد غیرمجاز یاد شده باشد.
فصل دوم: ساماندهی و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ماده ۲ ـ مقررات و ضوابط شبکه اطلاعرسانی رایانهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر قوانین و مقررات حاکم لازمالرعایه میباشد.
ماده ۳ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن مدیریت،ساماندهی و نظارت بر پایگاههای اطلاعرسانی اینترنتی از فعالیت پایگاههای اطلاعرسانی اینترنتی ایرانی ثبت شده و با فعالیتهای مجاز و سالم در کشور حمایت میکند.
ماده ۴ ـ وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:
الف ـ پیشبینی و راهاندازی ساختار مناسب تشکیلاتی با استفاده از ظرفیتهای موجود برای ساماندهی، هدایت و حمایت از فعالیتهای اینترنتی مجاز و برخورد با فعالیتهای غیرمجاز.
ب ـ پیشبینی بودجه مناسب سالیانه به منظور سالمسازی و سامانبخشی به فعالیتهای اینترنتی در کشور.
پ – تعیین شرایط لازم برای پایگاه ، مدیران مسئول سایت ها و نیز تعیین ساز و کار مناسب به منظور ثبت رسمی پایگاه های اطلاع رسانی و لغو آن و اعلام عمومی هر مورد.
ت – اتخاد راهکارهای اجرایی مناسب برای حمایت مادی و معنوی از عوامل تقویت کننده فعالیت های سالم و مفید اینترنتی با اولویت خبر رسانی
تبصره – سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در راستای تحقق بند های فوق موظف به همکاری لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.
ماده ۵- پایگاه ها و سایت های اطلاع رسانی اینترنتی ملزم به ثبت مشخصات مربوط و ثبت هویت مدیر مسئول خود بارعایت قوانین و مقررات از جمله مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشند .
تبصره – پایگاه های اطلاع رسانی که فعالیت خود را قبل از ابلاغ این تصویب نامه آغاز کرده اند حداکثر به مدت دو ماه برای ثبت فرصت دارند و پس از این مهلت و عدم ثبت مشمول بند پ ماده (۱) می باشند.
ماده ۶- پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی موضوع بند پ ماده ۱ توسط کار گروه موضوع ماده ۸ مسدود می شود .
فصل سوم : تخلفات و نحوه رسیدگی به آنها
ماده ۷- انتشار و نگهداری هر نوع داده اعم از متن ، صدا ، عکس ، تصویر ، کارتون ، پویا نمایی ، فیگور ، کاریکاتور ، فیلم و غیره که از جمله حاوی مضامین زیر و موارد موضوع بند های “ت و ث ” ماده ۱ این ایین نامه باشد در پایگاه اطلاع رسانی ممنوع است :
الف – مطالب الحادی و نفی یا تضعیف اصول و ارزش های اسلامی و یا توهین به اسلام و مقدسان آن و اهانت به امام (ره) و یا رهبری
ب – توهین به ادیان آسمانی و کتب مقدس و انبیاء و معصومین و مقدسان
پ – تحریک و تشویق به ارتکاب اعمال علیه امنیت ، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران
ت – تحریف مطالب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی ، تحریف انقلاب اسلامی ملت ایران و توهین به ارزش های آن .
ث – هر گونه اقدام علیه قانون اساسی و یا تفرقه افکنی و خدشه در وحدت و وفاق ملی و استقلال و تمامیت ارضی و یا القاء بد بینی و نا امیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کار آمدی نظام
ج – توهین به اقوام و اقلیت های مذهبی
چ – افشای اسرار و اسناد طبقه بندی شده از قبیل نظامی ، امنیتی و سیاسی دولتی و خصوصی
ح – اشاعه منکرات و ترویج فحشا و مطالب مغایر با عفت و اخلاق عمومی
خ – توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی
د – اطلاعات خصوصی و شخصی افراد بدون اخذ اجاره کتبی از آنان
ذ – انجام فعالیت های اقتصادی غیر قانونی از قبیل پولشویی ، تجارت هرمی و غیره .
ر – تبلیغ یا آموزش پایگاه های اطلاع رسانی غیر مجاز
ز – آموزش و ارائه هر نوع روش مقابله با مسدود سازی پایگاه های اطلاع رسانی غیر مجاز (فیلترینگ)
ژ – نشر اکاذیب و افترا
س – برقراری هر نوع پیوند که مبلغ و مروج پایگاه های اطلاع رسانی حاوی مضامین جزء های فوق الذکر باشد.
ش – هر نوع اقدام خلاف شرع یا قانونی دیگر یا مخالف ضوابط و مقررات
ماده ۸- انتشار هر نوع داده ممنوع ( موضوع بند های ت و ث ماده ۱ و ماده ۷ این آیین نامه و بند های آن) در پایگاه های اطلاع رسانی منجر به ارسال گزارش از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار گروه تعیین مصادیق پایگاه های غیر مجاز اینترنتی ( مرکب از وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اطلاعات ، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دادگستری ) به منظور مسدود سازی پایگاه اطلاع رسانی خواهد شد .
ماده ۹- رسیدگی به اداره فعالیت غیر مجاز پایگاه های اطلاع رسانی ثبت شده با توجه به نوع و آثار آن به یکی از اشکال زیر حسب مورد و یا حسب شدت و ضعف آن خواهد بود.
الف – تذکر رسمی به مسئول پایگاه های اطلاع رسانی نسبت به حذف داده یا داده های ممنوع و جبران آن مانند اصلاح یا عذر خواهی
ساز و کار لازم برای ابلاغ تذکر رسمی به این دسته پایگاه ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می شود .
ب – ارسال گزارش به کار گروه تعیین مصادیق پایگاه های غیر مجاز اینترنتی با تقاضای مسدود سازی پایگاه اطلاع رسانی برای مدت محدود یا تعطیل دائمی .
پ – مسئولان پایگاه های اطلاع رسانی ثبت شده که به دلیل تخلف مسدود شده اند ، می توانند درخواست تجدید نظر خود را برای بررسی در کار گروه یاد شده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کنند .
فصل چهارم – سایر مقررات
ماده ۱۰- اتخاذ تصمیم نسبت به پایگاه های موضوع این آیین نامه مانع طرح شکایت علیه آنها در مراجع ذی صلاح و جبران خسارت و مجازات قانونی نمی باشد .
ماده ۱۱- هر گونه تغییر ، اصلاح و یا الحاق و جایگزینی در این آیین نامه پس از طرح و تصویب در هیئت وزیران مجاز خواهد بود.
Saturday, 23 November , 2024