علیرغم تاکید فرهاد بشارت، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی نسبت به نداشتن مجوز واردات آب معدنی، طبق مشاهدات بازار و فضای مجازی، برندهای خارجی هستند که در ایران به صورت فروشگاهی یا اینترنتی محصول‌شان به عنوان یک برند لوکس به فروش می‌رسد

به گزارش ندای گیلان،محمدحسین قربانی در گفت وگو یی، در خصوص برخی اخبار مبنی بر واردات آب‌های معدنی قاچاق و فروش آن به قیمت 70 هزار تومان در بازار مصرف، گفت: با  توجه به اینکه کشورهای حوزه دریای خزر و تمامی کشورهای همسایه به لحاظ آب آشامیدنی در شرایط بدتری از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، واردات آب معدنی قاچاق را نمی توان خیلی مستند دانست.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تولید استاندارد آب معدنی در داخل کشور و ارایه مجوز به کارخانه‌های تولیدکننده آب معدنی دارای اهمیت بسزایی است، افزود: متاسفانه در حال حاضر ضعف نظارت بر تولید آب معدنی وجود دارد که باعث شده نتوان کیفیت محصولات داخلی را به یک استاندارد قابل توجه و دارای شناسنامه تعریف شده رساند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها باید از همه توان خود در جهت ارتقاء کیفیت محصولات غذایی داخلی استفاده کنند، تصریح کرد: اگر تلاش‌های کافی صورت گیرد به طور حتم ذائقه مردم به سمت استفاده از محصولات غذایی داخلی سوق پیدا کرده و اقتصاد مقاومتی با قدرت بیشتری اجرایی می‌شود؛ همچنین توجه به این موضوع مانع از واردات بی‌رویه محصولاتی می‌شود که متاسفانه هیچ شناختی از سلامت آنها وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم درباره اظهارات رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی مبنی بر اینکه از حدود ۱۴۰ تولیدکننده آب بسته‌بندی داخلی ۱۱۰ تولیدکننده کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند، افزود: اگر کیفیت محصولات داخلی از جمله آب‌های معدنی افزایش پیدا کرده و تبلیغات به شکل بهتری صورت گیرد، همچنین شناسنامه محصول با واقعیت داخلی بسته همخوانی داشته باشد، به طورحتم تولیدات آب معدنی نیز افزایش پیدا می‌کند.

 به گفته فرهاد بشارت رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از حدود ۱۴۰ تولیدکننده آب بسته‌بندی داخلی ۱۱۰ تولیدکننده کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند، در گوشه و کنار فروشگاه‌های نسبتا لوکس و برخی رستوران‌ها و کافه‌ها، آب‌های معدنی و آشامیدنی با برندهای خارجی که ورودشان در گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت نشده، مشاهده می‌شود که قیمت یک بسته از آنها تا 70 هزار تومان است

  • فروش آب معدنی های لوکس در ایران

علیرغم تاکید فرهاد بشارت، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی نسبت به نداشتن مجوز واردات آب معدنی، طبق مشاهدات بازار و فضای مجازی، برندهای خارجی هستند که در ایران به صورت فروشگاهی یا اینترنتی محصول‌شان به عنوان یک برند لوکس به فروش می‌رسد.

طبق تحقیقات انجام شده، قیمت فروش آب آشامیدنی بسته‌بندی یکی از این برندها در ایران حداقل دو برابر قیمت واقعی‌اش است؛ به طوریکه هر بطری ۳۷۵ میلی لیتری آب آشامیدنی در حالی ۳۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها و رستوران‌های نه چندان لوکس و سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسد که قیمت آن بیش از پنج دلار (حدود ۱۷ هزار تومان) است و بر اساس توضیحاتی که درباره این محصول گفته شده علت قیمت بالای آن، طراحی خاص بسته‌بندی است و ۳۰ درصد از قیمت آن هم به عنوان سود شرکت لحاظ می‌شود. البته برخی از محصولات دیگر این برند که آب آشامیدنی محسوب می‌شود با مخلوط قطعات میوه تا ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بر اساس تخمین‌هایی که از طریق انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی اعلام شده، میزان تولید داخلی آب بسته بندی آشامیدنی در سال گذشته حدود یک میلیارد لیتر بوده است و در حال حاضر نیز این صنعت جزو معدود صنایعی است که توانسته تقریبا تمام شرکت های بزرگ جهانی فعال را برای سرمایه‌گذاری در کشور جذب کند.

شرکت‌هایی چون دنون، پپسی، کوکا و نستله با سرمایه‌گذاری و تولید در داخل کشور اقدام به تولید برندهایی چون دماوند، آکوافینا، دسنی و نسله پیوری لایف می‌کنند که به صورت قانونی در کشور به فروش می‌رسند و بر اساس برآوردها کل صنعت آب بسته بندی در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته است.

در مجموع با احتساب تولید داخلی و سرمایه‌گذاری‌های شرکت های بزرگ در این صنعت، نمی‌توان توجیه مناسبی برای واردات آب‌های بسته بندی آن هم بدون مجوز که سلامت و بهداشت آن را زیر سوال می‌برد، پیدا کرد.

منبع:

خبرگزاری ها و روزنامه های کشور