معاون وزیر راه با بیان اینکه اولین هواپیما در قرارداد ۱۱۸ فروند ایرباس، سال آینده وارد ناوگان هما میشود، درباره تعیین نرخ توافقی بلیت هواپیما برای نوروز گفت: هیچ نرخ توافقی برای بلیت نداریم و فقط بر قیمتها نظارت میشود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی عابدزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به تسهیل روند خرید هواپیما برای ایرلاینهای خصوصی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت، اظهار داشت: در اجلاس هوانوردی ایران 2016 تعدادی از شرکتهای تأمینکننده و اجارهدهنده هواپیما دعوت شدند، مجموعهای که 4 هزار فروند هواپیما در اختیار داشت و همچنین نماینده یکی از بزرگترین کمپانیهای هواپیماسازی به تهران آمدند و مقرر شد شرکتهای هواپیمای خصوصی با آنها مذاکره کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: شرکتهای اجارهدهنده هواپیما هم مایل به همکاری با ایرلاینهای داخلی هستند.
وی افزود: برای توسعه ناوگان هوایی کشور به 500 فروند هواپیما مسافری نیاز است که بخش اعظم این ناوگان باید توسط شرکتهای هواپیمایی خصوصی تأمین شود.
* فعلاً ماهان و ایرانایر کفایت سرمایه دارند
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مصوبات تأسیس شرکت اجارهدهنده هواپیما در ایران گفت: با توجه به شرایط جدید صنعت، محدودیتها را تغییر دادهایم و ایرلاینها باید با توانایی بیشتری تأسیس شوند تا بتوانند هواپیماهای بهتری وارد ناوگان خود کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: طبق الزام سازمان هواپیمایی کشوری، ورود هواپیماهای اجارهای با سن بیش از 12 سال و خرید هواپیماهای با سن بیش از 15 سال ممنوع است. البته ایرلاینهایی که از قبل در این باره قرارداده بسته و تعهد در خارج کشور ایجاد کردهاند، میتوانند هواپیماهایی را که در قراردادهای قبلی خریداری کردهاند، وارد کنند.
عابدزاده گفت: تأکید سازمان هواپیمای کشوری این است که ایرلاینهایی که توانایی و کفایت مالی دارند، وارد عرصه شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ماهان و ایرانایر به اندازه کافی سرمایه لازم را دارند، گفت: طبق مصوبه سازمان هواپیمای کشوری ایرلاینهایی که حداقل سرمایه برای فعالیت در صنعت را ندارند 6 ماه مهلت دارند که به رقم مورد نظر دست یابند.
* نداشتن سوئیفت هزینه جابهجایی پول را به ایرلاینها تحمیل کرد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تأثیر کاهش تحریمهای سوئیفت در تسهیل مبادلات اقتصادی ایرلاینها، بیان داشت: با توجه به اینکه صنعت حملونقل هواپیمایی ما بینالمللی است و همه قطعات از خارج کشور تأمین میشود، باید این پرداختهای بانکی با برقراری سوئیفت، تسهیل شود.
وی ادامه داد: نداشتن سوئیفت هزینههای سنگین جابهجایی پول را به ایرلاینهای داخلی تحمیل میکرد.
* بوئینگ هم به دنبال بازار ایران است
عابدزاده درباره مذاکره با شرکت سازنده هواپیمای بوئینگ هم گفت: بوئینگ هم شرکتی تجاری است که مسلماً تمایل دارد وارد بازار ایران شود و قطعاً در این باره تدارکات دیدهاند و رایزنیهایی خواهند داشت.
* تحویل اولین ایرباس در سال 95/ ایرباسهای 350 سه سال دیگر میآیند
رئیس سازمان هواپیمایی درباره ورود 118 فروند هواپیما به ناوگان هواپیمایی کشور گفت: پیشبینی میکنیم ورود اولین فروند از این هواپیماها از اوایل سال 95 انجام شود، چون پروسه قرارداد و تحویل هواپیما زمانبر است.
وی با بیان اینکه ایرباسهای 380 در این قرارداد حدود 3 سال دیگر وارد ناوگان میشوند، ادامه داد: البته باید زیرساختهای لازم در این باره در فرودگاههای کشور فراهم شود.
* نرخ بلیت توافقی در سازمان هواپیمایی نداریم/ قیمتها آزاد شده است
عابدزاده درباره آمادهسازی ناوگان هواپیمایی کشور برای ایام نوروز گفت: در سازمان هواپیمایی آزادسازی نرخها انجام شده و قیمت توافقی نداریم، اما سازمان به عنوان حاکمیت مراقبت میکند که ایرلاینها با هم دستی یکدیگر، با افزایش نرخ بلیت، به مسافر اجحاف نکند.
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: همچنین زمانی که ایرلاینی نرخ بلیت را به قدری کاهش دهد که بخواهد رقیب را از میدان خارج کند، سازمان هواپیمایی کشوری ورود کرده و از این کار ممانعت میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: البته سیستم عرضه و تقاضا و نگاه بازرگانی قوی و منطقی ایرلاینها است که نرخ بلیت هواپیما را تعیین میکند.
انتهای پیام/ب
Saturday, 23 November , 2024